D09
Hej

Har länge funderat på att hägna in tomten och varit inne på staket.

Sen så har jag klurar på tujor men tror att det är för ytligt berg samt att dom blir väl riktigt höga med tiden.

Sn såg jag en annons på hornbach som gällde vintergröna.

Som jag uppfattar det så kan man få vintergröna tät ( ungar och hund ) samt att den fyller funktionen som insynsskydd även på vintern samt blir ca 1,8-2,0 m hög

Stämmer detta ?

Hur tät ska man sätta plantorna?
Någon speciell variant av vintergröna som är att föredra?
När på året?
Hur snabbt nåt busken sin fulla längd?

Blir det tokigt om man planterar i etapper dvs 5-10 meter i ett svep och kompletterar sen?
( pengabrist )

Något annat o tänka på?

Jag har inga gröna fingrar alls 🙈
 
Antingen har jag eller du missuppfattat. De vintergröna som jag har hos mig är typ en dm höga? En marktäckande växt som är grön året runt men någon insynsskyddande buske är det då rakt inte. Säker på att det inte var något annat du tittat på men som hade beskrivningen "vintergröna buskar" typ?

Angående att plantera i etapper. Det går absolut, risken som blir är att en redan etablerad häck tar för mycket vatten och näring från de mindre plantor som planteras senare men det går ju att åtgärda med lite TLC.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Klätterväxter funkar bra som häck, men de måste ha något att klättra på. T ex Gunnebo nätstaket.

Annars som svårpenetrerad häck är t ex Hagtorn bra. Även Slån bör fungera.
Slån och Hagtorn brukar växa i gärdena mellan åkrar. Bönderna brukar inte vilja ha dem där. Så ett riktigt ekonomitips är att se ut lämpliga sådana gärden och åka in och fråga bonden om du får gräva upp dem. Drygt arbete dock. Särskilt som det brukar vara stengärden.

Slån och Hagtorn är nästan att betrakta som ogräs, så även utan gröna fingrar, och med relativt ytligt berg bör det kunna funka hyfsat.

De blir rätt så höga och breda, så de måste klippas. (Tyvärr så brukar man då tappa blomningen.)

Slångärden blommar i vitt tidigt på våren. Hagtorn på sommaren.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Det blir god saft av slånbären, en extra bonus …
 
D09
Dalbotös skrev:
Antingen har jag eller du missuppfattat. De vintergröna som jag har hos mig är typ en dm höga? En marktäckande växt som är grön året runt men någon insynsskyddande buske är det då rakt inte. Säker på att det inte var något annat du tittat på men som hade beskrivningen "vintergröna buskar" typ?

Angående att plantera i etapper. Det går absolut, risken som blir är att en redan etablerad häck tar för mycket vatten och näring från de mindre plantor som planteras senare men det går ju att åtgärda med lite TLC.
Japp 😇

Dubbelkollade nu och jag har läst fel

Denna är det :)

ImageUploadedByByggahus.se1396492727.223007.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D09
Hur mycket jord behövs under? Är inne på att bygga en "kropp" som löper längs tomtgräns och plantera i denna, samt innanför stödmurar.
 
Med kropp menar du en jordvall, någon meter bred och 2-3 dm hög - eller?

Vad har du för mark/jord jorddjup, och vilken växtzon?

Ser att det står vintergrön Liguster zon 1-5, vilket jag är mycket skeptisk till.
Från vad jag vet så går vanlig Liguster (ej vintergrön) till zon 4 och vintergrön till zon 2.
Jag kan naturligtvis ha fel, el så har de tagit fram en mycket härdig och vintergrön Liguster, men du bör undersöka detta med härdigheten noga.

Kolla gärna också på t ex Blomsterlandet och Plantagen vad de har i häckväg (finns på nätet, så det är enkelt att skapa sig en överblick). Sedan bör du definitivt gå till en lokal plantskola och kolla och prata. De vet exakt vilken växtzon det är lokalt där du bor, och vilka växter som trivs resp inte trivs.
 
D09
Oldboy skrev:
Med kropp menar du en jordvall, någon meter bred och 2-3 dm hög - eller?

Vad har du för mark/jord jorddjup, och vilken växtzon?

Ser att det står vintergrön Liguster zon 1-5, vilket jag är mycket skeptisk till.
Från vad jag vet så går vanlig Liguster (ej vintergrön) till zon 4 och vintergrön till zon 2.
Jag kan naturligtvis ha fel, el så har de tagit fram en mycket härdig och vintergrön Liguster, men du bör undersöka detta med härdigheten noga.

Kolla gärna också på t ex Blomsterlandet och Plantagen vad de har i häckväg (finns på nätet, så det är enkelt att skapa sig en överblick). Sedan bör du definitivt gå till en lokal plantskola och kolla och prata. De vet exakt vilken växtzon det är lokalt där du bor, och vilka växter som trivs resp inte trivs.
Tänkte kanske en jordvall på 1-1,5 meter bred och 30-40cm hög. Om det räcker ?

Tomter är en naturtomt med blandad berg i dagen, grus och jord.

Tackar för tipsen :) ska följa upp dom :)
 
Tänkte kanske en jordvall på 1-1,5 meter bred och 30-40cm hög. Om det räcker ?
Om det är det enda, dvs med bara berg under så räcker det nog bara till en liten knähög häck. Finns det däremot jord och grus under och vid sidan av så kan det funka. Dock om tillgång till jord och näring är begränsad så är det kanske läge att fundera på riktigt tuffa/tåliga växter. Iom att du vill ha en hög häck så kräver den storleken också god tillgång till jord/näring/rotutrymme.

Svårt att bedöma utan mer att gå på, men återigen - en lokal plantskola bör kunna råda dig bättre.
 
D09
Oldboy skrev:
Om det är det enda, dvs med bara berg under så räcker det nog bara till en liten knähög häck. Finns det däremot jord och grus under och vid sidan av så kan det funka. Dock om tillgång till jord och näring är begränsad så är det kanske läge att fundera på riktigt tuffa/tåliga växter. Iom att du vill ha en hög häck så kräver den storleken också god tillgång till jord/näring/rotutrymme.

Svårt att bedöma utan mer att gå på, men återigen - en lokal plantskola bör kunna råda dig bättre.
Hur mycket underlag krävs?

Totalt sett är det inte så stora ytor som enbart är berg. Där går det nog att bygga upp en stödmur att fylla mot

Ca 60% av sträckan är jord/ grus djupt ner ( mer än 1 meter ) och 10 % berg i dagen samt 30 % jord Max 1 meter, troligtvis 30-50cm

Jag skulle vilja ha något som busken på bilden. Dvs vintergrön, riktigt tät och ca 1,5 - 2 m hög.

Fastnade för "ligisten" ;)

Blåser mycket här också om det spelar roll :)
 
30-50 cm kan räcka, om rötterna kan fortsätta och breda ut sig på bredden.

En grov riktlinje är att det är lika mycket rötter som det är grönt ovan jord. Med berg under och lite jordvolym så är det som att odla i kruka. Risk för uttorkning och näringsbrist. Båda leder till att växten inte blir så stor (bonzai). Det kräver alltså passning med vatten vid torrperioder och mycket näringstillskott varje år. Helst i form av naturgödsel (häst, ko el höns).

Blåst är en klart försämrande faktor. Vissa växter är tåligare mot blåst än andra.

Vad gäller storleken på växter så brukar många bli mindre ju närmare de kommer gränsen för vad de klarar av, dvs en buske som ska bli 2 m kanske bara blir 1 m om den växer på sin nordliga gräns (zon). I ditt fall betyder det att det är önskvärt med en häckväxt som kan bli åtminstone 3 m.

Tyvärr vet jag inte vad som gäller för just liguster, dvs vindtålighet, näringsbehov och om den krymper vid sin nordgräns.

Men finns det en vintergrön liguster (härdig t zon 5), vindtålig, ej närings- och vattenkrävande, samt med garanterad växthöjd på 2 m även vid sin nordliga växtgräns så är det lugnt.

Annars:
Säker vintergrön klippt häckväxt i zon 4 är gran.
Säker vintergrön friväxande häckväxt i zon 4 är bergtall.
Båda klarar sig med lite och mager jord, men de växer långsamt i så fall.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.