Vi håller på att bygger en liten extra toalett på övervåningen. Måtten är ca 1 * 1,5 meter. På den längre ledden är det dock snedtak som kommer ned. Tanken är att toalettstolen ska stå mot snedtaket på lagom avstånd så takhöjden ändå funkar bra både för att stå och sitta :).

Eftersom det blir knepigt att dra avloppet igenom mellanbjälklaget har vi tänkt satsa på en golvstående stol med universallås/p-lås. Alltså utlopp rakt bakåt istället för nedåt. På så vis kan vi få fall på rören ut till kattvinden utan att behöva gå igenom bjälklaget.

Det jag blir konfunderad över när jag tittat på stolarna med universallås är hur man ansluter avloppsröret på ett snyggt sätt. Själva cisternen på de Ifö- och Gustavsbergsmodeller jag sett sticker ju ut ganska mycket mer än nederdelen där själva "röret" på stolen kommer ut. Alltså måste avloppet sticka ut ganska mycket från väggen. Detta känns ju inte så jättesnyggt då det blir rätt synligt från sidan. Detta blir ännu värre om vi gjort som vi tänkt med att ha stolen mot snedtaket och sedan låta snedtaket gå ner en bit bakom stolen (dvs ingen vägg direkt bakom). Då skulle vi ju få en ordentlig bit synligt avloppsrör...

Tanken blir ju då att bygga någon slags låg låda som är 20-30 cm hög för att bygga in röret i. Ska detta utrymme då första tätskiktas som vanligt så att lådan byggs ovanpå klinkern (kanske rentav bara ställas löst på)? Eller ska man tätskikta mot lådan istället och tänka att den är en bit vägg (fast att det blir som en hylla ovanpå)? Det är bara en toalett det är fråga om och ingen dusch. Men så vitt jag förstår måste man ändå tätskikta golvet med ett uppvik på runt 10 cm.

Då hela toaletten blir rätt tajt så vill vi ogärna bygga en hel vägg bakom toaletten bara för att dölja röret. Utrymmet där skulle vi gärna använda för förvaring m.m. Ev. kan det bli aktuellt att hänga upp en liten varmvattenberedare på detta utrymme (alltså ovanför lådan) vilket kanske spelar roll för tätskiktsdelen. De ska väl sitta i ett tätskiktat utrymme...
 
Kan du inte få dit en vägghängd wc med spolådan på utsidan? Borde ju kunna förstärka upp baksidan från kattvinden. Bakåtsprutare kan vara lite knepigt att få till snyggt med anslutningsröret mot vägg.

mvh
 
Redigerat:
Problemet med specialtoaletter uppkommer väl om fem eller tio år när sittringen och locket blivit slitet och äckligt. Kan vara svårt att hitta nytt som passar.
 
Fred vom Jupiter skrev:
Problemet med specialtoaletter uppkommer väl om fem eller tio år när sittringen och locket blivit slitet och äckligt. Kan vara svårt att hitta nytt som passar.
Håller med. Ingen vän av konstiga märken som kommer och går. Att kunna få tag i reservdelar om 10 år är mycket värt - dessutom är ju kvaliteten vanligtvis bättre på de välkända märkena också.

Spekerök: Du har fått mig att tänka om. Lutar åt vägghängd med utanpåliggande cistern. Poängen med den golvstående med P-lås var ju att det skulle vara enkelt jämfört med vägghängd - men om det kommer till priset att det blir fult eller kräver massa specialbygglösningar som äter upp tiden ändå är det ju inte mycket vunnit. Tycker de med dold cistern verkar både krångliga att installera och jobbiga att hålla på med om något behöver fixas - dessutom dyra.

Men en vägghängd med utanpåliggande cistern kräver ju bara en lite starkare vägg. Även om jag då åker dit på att bygga en vägg ändå vilket jag hoppats på att slippa. I en sån här liten toalett med snedtak snärper den ju av utymmet där taket är som lägst som jag hade tänkt använda till förvaring o dyl. Men just nu känns det ändå som bästa lösningen.
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
P-lås verkar vara vanligare utomlands än i Sverige, vilket är lite märkligt när det är vi som har löjligt hårda regler om tätskikt och genomföringar. En 15 mm vattenledning får inte komma upp ur golvet men 110 mm avlopp ska minsann igenom.
 
I Tänkt vidare lite. Vill ogärna bygga en hel vägg som stänger av bakom toastolen. Gör utrymmet bakom toastolen rätt svåråtkomligt. Även om jag inte bygger väggen för hela rummets bredd blir gluggen som blir kvar väl smal (bredden på toaletten är bara 90-100 cm)
Tror ni på att köra vägghängt med utanpåliggande cistern men att man bygger en låda/vägg som bara motsvarar nedre delen av stolen där fästena sitter? Alltså i höjd med själva sitsen. Lådan måste förstås byggas stabil men det borde gå att ordna genom att i princip bygga sidorna massiva med reglar stående på varann (typ 2 45x220. I framkant bör man då också kunna bygga en stabil vägg för att ta upp vikten från stolen. I lådan byggs då förstås avloppet in. Vad sägs?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.