EndZone skrev:
Jo man tycker ju det. Hade tidigare en billigare Nilfisk Alto och efter en kontakt med kundtjänst fick jag veta att det var "aja-baja" att suga upp så fint damm eftersom dammsugaren riskerade att brinna. Stog inte ett dyft om det i manualen. På frågan om det skulle gå på garantin om jag ändå sög upp fint damm varpå dammsugaren brinner, blev svaret tystnad. :)

Därav är jag lite fundersam på om detsamma gäller min GAS 20 (som är betydligt dyrare) eller om samma sak gäller där...
Det är väl därför man har en grovis, för att inte elda upp den vanliga dammsugaren? Kan inte grovisen klara slipdamm så är den ju inte mycket värd.
 
Carl_Elvis skrev:
Det är väl därför man har en grovis, för att inte elda upp den vanliga dammsugaren? Kan inte grovisen klara slipdamm så är den ju inte mycket värd.
Tycker jag med, därför blev jag en smula överraskad när Nilfisk svarade som man gjorde. Har dock sett fler på forumet som fått samma information om den modellen av Nilfisk Alto. Den här Boschen ser däremot mer proffsig ut.
 
Vet inte om det finns andra vedertagna regler som inte behöver specialtillstånd men generella regler är
50 dBA vardagar Måndag-Fredag kl 07.00-18.00
40 dBA nattetid kl 22.00-07.00
45 dBA övrigtid
Den momentana ljudnivån får nattetid inte överskrida 55dBA.

Det är regelverket resten är förnuft och hänsyn, frågan är väl bara hur man kan veta hur mycket man väsnas.
Jo en sak till bullervärdena som anges är uppmätta värden vid bostads fasad.
Det finns något angående buller vid uteplats också tror det var 70dBA
 
cecar33 skrev:
Vet inte om det finns andra vedertagna regler som inte behöver specialtillstånd men generella regler är
50 dBA vardagar Måndag-Fredag kl 07.00-18.00
40 dBA nattetid kl 22.00-07.00
45 dBA övrigtid
Den momentana ljudnivån får nattetid inte överskrida 55dBA.

Det är regelverket resten är förnuft och hänsyn, frågan är väl bara hur man kan veta hur mycket man väsnas.
Jo en sak till bullervärdena som anges är uppmätta värden vid bostads fasad.
Det finns något angående buller vid uteplats också tror det var 70dBA
Då får man inte ens starta bilen då? med dessa regler..;)
 
MathiasS skrev:
Inte före tolv! Ha, skaffa proppar till öronen om du ska sova längre än till 0900. Men visst, speciella slapparhelger kan jag tänka mig att hålla låg profil till 10. Tex på nyårsdagen.
Det här är ju lite problem.

Jag hade många duster med mina grannar när jag jobbade natt, och när han, i sitt tycke väntade länge och körde igång olika maskiner vid 09.00 när jag hade gått och lagt mig kl 08.00 så hjälpte inga öronproppar.

Men efter ett tag så fick jag faktiskt fason på honom, och han förstod att även vi som jobbar natt behöver sova. SÅ varannan helg så startade han inte någon maskin innan kl 12... Var över på kaffe en gång och såg att han skrev in i kökskalendern när jag jobbade. :)
 
  • Gilla
electropura och 1 till
  • Laddar…
Jag har ju givetvis uttryckt detta något skämtsamt och tycker att man bör ta så mycket hänsyn det går till sin omgivning. Samtidigt tycker jag nog att fåtalet får anpassa sig till kollektivets dygnsrytm.
 
AndersMalmgren skrev:
Det är okej om jag har fest på balkongen till 5 på morgonen då? Vi har alla olika dygnsvanor vettu
Kör på det. Jag drar igång ännu lite tidigare så ser vi vem som ger sig först.....:)
 
Grannen kom och klaga på när vi såg på film (23:30 på en vardag). Jag brukar försöka att köra så tyst det går efter kl 22 men i flerfamiljhus och med subwoffer + film med mycket bas hörs det en del ändå.

Hon hade bara inte tänkt på den lilla detaljen att de lämnar sin hund flera timmar i streck för att gå på Teater, Opera etc (Och i en bur för att hon inte ska repa parketten har min sambo hört av annan granne). Så den skäller kvällarna i streck. Hon kom aldrig och klaga igen efter att jag sade att vi kanske ska kolla upp vad lagen säger om att lämna en hund i flera timmar själv i en bur :p
 
Redigerat:
AndersMalmgren skrev:
Det var som när grannen kom och klaga på när vi såg på film (23:30 på en vardag). Jag brukar försöka att köra så tyst det går efter kl 22 men i flerfamiljhus och med subwoffer + film med mycket bas hörs det en del ändå.
Du kanske ska överväga att strunta i subben framåt midnatt vardagskvällar? ;) Det kan ju finnas andra grannar än "hundplågaren" som skulle uppskatta det.
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
Blir så obalanserat ljud då :p
 
Finns ju bara en sak som är rätt och det är att fråga de närmsta grannarna om det är någon tid som är särskilt opassande. Jag har kommit överens med mina grannar att låta bli högljudda verktyg som kapgersåg och liknande utomhus efter kl 22 på kvällarna.
 
Tänkte på denna tråd, när jag vid 11-tiden drog igång högtrycksvätten för att tvätta sambons vinterhjul....mina närmaste grannar var dock bortresta, så det va lugnt....nu är ju en gammal kärcher inte så högljudd som din slip, så hur gick det för dig EndZone??
 
Vilken tid du än kör kommer någon störa sig. . .
När jag var mitt uppe i ett byggande förra året kom en granne kvällen innan de skulle ha fest utomhus och bad mig vara tyst hela eftermiddagen nästa dag. Det fanns inte en chans för mig att planera om min tidsplan då (eftersom jag inte var bjuden på festen kunde jag omöjligen veta om den men mitt bygge hade synts i flera veckor OBS synts inte låtit hela tiden)
 
  • Gilla
Claesk
  • Laddar…
Hur har det gått?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.