Hej

Vi bygger nytt hus och ska till hösten plantera häck runt tomten. Vi har tittat på flera olika
häckar som man gör när man inte riktigt vet vad som passar och när det finns mycket fint att välja mellan. Vi bor i norra Småland strax utanför Jönköping, Zon 5.

Vi vill gärna ha något som blir tätt och som växer ganska fort och funkar som klippt häck. Inte tuja, gran, cypress.

Vi har tittat på följande.

*Naverlönn
*Idegran - Taxus media hillii
*Bok
*Avenbok
*Måbär

Vi vill helst inte behöva klippa ner den efter några år för att bygga upp den igen. Vi har hört lite att måbär kan bli gles nedtill. Vi vet att vissa växterna ovan är härdig till zon 4, dock har vi sett avenbok växa i närheten av där vi bygger. Hoppas du kan ge oss lite tips och råd vad som kan passa oss.
 
  • Gilla
Simsu och 1 till
  • Laddar…
Den ska ju helst ge hyfsat insynsskydd på vinter också trots att den inte har några blad.
 
Önskar ett svar om möjligt
 
Hej,
Av de alternativ du nämnt ovan väljer jag idegran eller måbär. Vi bor i ett område med många hus med ca 0-7 år på nacken. Man ser vilka häckar som tagit sig, hur de växer o.s.v. Idegran är ju mörkgrön, tät, vintergrön, ser väldigt gedigen, nästan litet "lyxig" ut. Du kan köpa litet större plantor så har du en liten höjd från början.

Men måbär är inte dumma heller. Inte vintergrön förstås, men den får ett tjockt grenverk som blir "tätt" för insyn när snön ligger på på vintern. Måbär blir grön tidigare än alla andra häckar på våren. Den är anspråkslös och växer ganska fort. Jag gillar den. Ger mjukare uttryck än idegran.

Måbär och idegran är väldigt olika men båda är jättefina.

Avenbok...tycker den mest ser risig ut , i alla fall de avenbokshäckar jag ser häromkring.
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Avenbok är en utmärkt häckväxt. Den blir tät, kan bli hur hög du önskar, och bladen (ljust rödbruna) sitter kvar hela vinter och ger därmed ett icke oansenligt vind- och insynsskydd även på vintern.
Avenbok är nog inte den mest snabbväxande häcken dock, men det går ju att köpa större plantor och vinna tid.

Bok är relativt likvärdig med avenbok tycker jag. De har lite olika blad. Vågar inte heller svära på att bladen på boken sitter kvar över vintern på samma sätt, även om jag tror det.

Måbär är inte alls dum, särskilt inte på våren när den blir grön före det mesta annat, men personligen tycker jag ändå att den är lite tråkig på något sätt.

Två andra klassiska häckväxter är Syren och Aronia. De är härdiga. Syren är dock inte någon snabbväxare vad jag kunnat notera, men Aronian växer på bra.

Syren är ju vackrast som friväxande, med sina underbart doftande blommor, men blir med tiden väldigt stor. Dock går det utmärkt att ha en klippt syrenhäck.

Aronia är väl också bäst friväxande iom de vackra blommorna och sedan bären, som är utmärkta att göra saft och sylt på.

Alla häckar kan bli glesa nertill. Det undviks bäst genom att klippa den i lite pyramidform - smalast upptill. Då når ljuset ner bättre till de lägre grenarna/bladen. Det är också viktigt med regelbunden beskärning, annars blir det som i naturen med träd - en naken stam de nedre metrarna och sedan kronan. Beskärning stimulerar att skjuta nya grenar, dvs den blir tätare. Det är viktigast på trädhäckar, dvs bok och lönn som inte går att föryngringsbeskära på samma sätt som de buskiga häckarna (Måbär, Syren och Aronia).
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Tack för era svar gav mig lite på vägen att tänka på. Jag gillar Måbär men den verkar inte vilja bli så hög, läste nu sist att den blir cirka 1,5m hög och behöver stöd när den blir hög. Liguster skulle vara ett bättre alternativ föreslogs på den sidan jag läste om Måbär. Har dock ingen aning om Liguster växer långsamt eller ej.

Idegranen hybriden (taxus media hillii) säger en del växer fort och andra menar att den växer med snigelhastighet. Skitsnyggt och som sagt fördelen att den är vintergrön, nackdelen är att den är dyr (iaf när man ska ha ngt större plantor).

Avenbok och bokhäckar är skitsnygga på sommarn men de förlorar en del på vintern tycker jag, var runt och kollade häromkring och det blir ganska glest på vintern.

Aronia har varit på tal (vackra färger speciellt på hösten) med men hur de ser ut på vintern utan blad har jag tyvärr inte sett. Vet inte riktigt hur täta de är som klippta.

Är lite kinkig då jag har gång/cykelväg vid sidan av huset och bakom och vill helst ha lite höjd på häcken och täthet så det inte blir sikt rakt in i huset. Har flera stora fönster som går golv till tak. Har varit lite osäker till det där med att plantera växter med härdighet 4 i zon 5 med. Men har varit omkring här idag och kollat i gamla områden och det växer avenbok,bok, liguster, idegran där utan problem så det verkar inte inte ha så stor betydelse...Alternativ bor jag precis i någon skarv mellan zonerna.
 
Redigerat:
Det finns inte så många alternativ i den zonen. Oxel är väl ytterligare ett som inte nämnts. Får löv tidigt och man beskär den rätt är den tät på sommaren, dock ej på vintern. Ett annat alternativ är ju att sätta en häck som inte är vintergrön och plantera ett prydnadsträd eller buskte framför fönstret närmare huset. Nu menar jag inte i anslutning till fasaden utan ett par meter ut på tomten. Då kan man välja en prydnadsbuske eller träd som håller sig fin de säsonger då häcken är lite glesare.

Om det är på solsida eller i skyddat läge fungerar zon 4, är det i utsatt läge med mycket blåst och skugga är det säkrast att köra på zon 5.
 
Hur fort en buske växer är inte så noga eftersom du ville ha den tät. För att få den tät måste du beskära den varje år och släppa upp max 10-15 cm. Så oavsett om den växt flera meter (lite överdrivet men du fattar) så kommer det ändå ta ganska många år innan du har en tät häck som är två meter hög.
Undantaget de växter som inte beskärs på höjden före de nått sluthöjden som tex avenbok och tuja.
Som nämnts här ovan är zonerna inte huggna i sten. Du kan ha flera olika zoner på samma tomt, det beror helt på hur förutsättningar är. Sol, vindskyddat och lite upphöjt (för att undvika stående vatten på hösten) gör underverk för att knäcka zoner.
 
Snabbväxande, möjlig att få tät och hög, fint grön men mkt långa taggar är Hagtorn. Perfekt för att stoppa inspring fr cykelvägenen bollar ligger illa till. Har sett många fina häckar i zon 5. Ang Avenbok så räkna även in kostnad av bambupinnar som krävs för att plantan ska hålla sig rak, då blir en avenbokhäck rätt så dyr i inköp. Anthills förslag om prydnadsträd är bra. Bollpil täcker ett dubbelfönster redan andra året (vi gjorde så vid vårt förra hus annars tittade grannen rakt in i vårt sovrumsfönster).
 
Så här ser min avenbokshäck ut (idag).
Avenbokshäck.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bambupinnar för att leda stammarna rakt har jag aldrig kunnat förstå behovet av. Det syns ju inte hur de växer vare sig sommar el vinter. (Även om det gjorde det så är det inget som jag skulle reagera på. Vill man till varje pris ha något rakt så är plank bättre.)
 
[
Bambupinnar för att leda stammarna rakt har jag aldrig kunnat förstå behovet av. Det syns ju inte hur de växer vare sig sommar el vinter. (Även om det gjorde det så är det inget som jag skulle reagera på. Vill man till varje pris ha något rakt så är plank bättre.)[/QUOTE]

Här i södra skåne syns stammen på vintern, eftersom bladen blåser av. Pinnarna är ett måste om man vill ha en smal och hög häck, de gör också att det växer snabbare eftersom all tillväxt går år rätt håll. Häromkring finns radhusområde där byggbolaget satte plantor. En del har satt bambupinnar, andra inte. De flesta som inte satte pinnar har tagit bort sina häckar då de såg ut som kriget, de andra har 1.80 höga täta häckar. Så, har man tur eller vill ha en bred lägre häck går det nog bra utan pinnar, men jag skulle göra det jobbet alla gångar när man ändå bemödat sig om att plantera. Karborrband på rulle från plantskolan är grymt när man sätter pinnarna, gäller bara att komma ihåg och lossa på dom efterhand så att de inte stryper växten. Mitt studieobjekt visar också på behovet av att hålla undan gräset från häckplantorna, de som har gräs mellan plantorna har betydligt sämre tillväxt.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
En häck av lärk? kan det vara något? Snabbväxande och borde finnas i alla storlekar från skogsplantor till meterhöga. Vi planterade en sådan förra sommaren som har växt drygt 15 cm under året. Det finns en lärkhäck hos Zetas som är riktigt tät och fin. Växer utan stöd, toppas när den nått önskad höjd och klipps in på sidorna efterhand.
 
Charlie2 Charlie2 skrev:
kostnad av bambupinnar som krävs för att plantan ska hålla sig rak, då blir en avenbokhäck rätt så dyr i inköp.
Du behöver inte köpa det ! Jag använde pinnarna från träden

Hemmagjord stödstruktur av träpinnar för växter i en trädgårdsrabatt med gräsmatta i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hemmagjord staket av träpinnar längs en jordgång bredvid gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Simsu och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.