hahalj
Kromo skrev:
Inte efter 15 på söndagar? Oj jag som brukar tänka att någon gång då kör jag när det passar mig! Oavsett tid! blir det ofta tex gräsklippning (har dock robot så det låter inte, och då tycker jag att jag någon gång i veckan kan väsnas med något annat) så kör jag efter tiderna inte före 10 och inte efter 21, alltså jag kör när det passar mig dock om någon kommer och säger att vi ska ha kalas eller vi sitter ute kan du vänta lite. Svarar jag självklart förlåt jättebra du sa till räcker det att jag väntar x timmar?
Nu gällde ju detta betongslipning, inte gräsklippning. Jag drar utan att tveka igång gräsklipparen kl 20 på vardagkvällen eller kl 10 på söndagförmiddagen. Men slipa betong, det låter värre, då tycker jag man får ta lite mer hänsyn.
Men det är ju bara som jag tänker. Alla gör som de vill och får ta sina egna konsekvenser av det. Behandla andra som du själv vill bli behandlad, det funkar oftast bra att tänka så i sådana här fall. Jag bryr mig inte om andras gräsklippare, men blir lite småsur när grannen drar igång grävmaskinen kl 9 en söndagmorgon och börjar schakta sprängsten.
 
Det lutar nog åt eftermiddag idag och att jag kanske kör vidare med själva slipandet någon timme eller två under helgen. Jag har egentligen inga stingsliga grannar, det är nog mycket därför jag vill visa extra mycket hänsyn. De är så trevliga. Men jag orkar inte gå runt och knacka på hos allihop och fråga om det är okej, så lat är jag :)

Jag kommer definitivt att känna mig för om det passar eller ej. Sitter grannarna ute i trädgården och fikar kommer jag förstås inte att dra igång betongslipen just då. Jag ville mest förhöra mig om just en helgdagsledighet som denna och hur man normalt resonerar kring det. Det är ju inte många som jobbar med högljudda maskiner på julafton eller midsommarafton, men påskafton och dagarna däromkring känns mer flytande på något vis.
 
AndersMalmgren skrev:
Inte före tolv! Blir galen på folk som inte respekterar oss morgontrötta som passar på att vila ut när det är långledigt
Inte före tolv! Ha, skaffa proppar till öronen om du ska sova längre än till 0900. Men visst, speciella slapparhelger kan jag tänka mig att hålla låg profil till 10. Tex på nyårsdagen.
 
Endzone: Jag gissar att dina grannar kommer störas MYCKET mer av röken än av ljudet.....
 
MathiasS skrev:
Endzone: Jag gissar att dina grannar kommer störas MYCKET mer av röken än av ljudet.....
Tusan, röken. Det har jag inte ens tänkt på :eek:
Har aldrig slipat betong tidigare, så det här blir en ny erfarenhet. Hoppas jag inte dammar igen grannskapet fullständigt då.
 
EndZone skrev:
Tusan, röken. Det har jag inte ens tänkt på :eek:
Har aldrig slipat betong tidigare, så det här blir en ny erfarenhet. Hoppas jag inte dammar igen grannskapet fullständigt då.
När jag "slipade" en balkong (med stålborste i vinkelslip) var det på håret att grannen ringde brandkåren. Ja, det dammar...
 
MathiasS skrev:
Inte före tolv! Ha, skaffa proppar till öronen om du ska sova längre än till 0900. Men visst, speciella slapparhelger kan jag tänka mig att hålla låg profil till 10. Tex på nyårsdagen.
Det är okej om jag har fest på balkongen till 5 på morgonen då? Vi har alla olika dygnsvanor vettu
 
  • Gilla
electropura
  • Laddar…
Som sagt lite störningar får man tåla i ett tättbebyggt område. Det enda jag tycker man bör undvika utöver väldigt tidig morgon och väldigt sen kväll. Det är om grannarna ser ut att börja duka upp för middag el. liknande på sin uteplats några meter från slipningen.

Om det handlar om några enstaka timmars störning vid sälsynta tillfällen, då får man stå ut som granne. Skillnad mot om någon kör bullrande maskiner varje dag på tomten.

Sedan kan man ju visa lite extra hänsyn om grannarna har småbarn, då skulle jag nog förhöra mig om deras ev. eftermiddagsvilotider, inför en bullrande helg.
 
  • Gilla
Kromo och 1 till
  • Laddar…
Dammar.. ja det lär det nog göra! Klöv några betongplattor härom helgen och fy f*n vad det dammade! Kan du slipa vått så är det att rekommendera både för grannsämjan och alla inblandades lunghälsa. :surprised:
 
Alfredo skrev:
När jag "slipade" en balkong (med stålborste i vinkelslip) var det på håret att grannen ringde brandkåren. Ja, det dammar...
Undrar om min Bosch GAS 20 L kan greja betongdamm, eller är den inte avsedd för så fint damm tro? Manualen säger ingenting...

Edit: Jag talar alltså om en dammsugare :)
 
Med påse kan det väl inte vara några problem? Det är väl ändå en grovsugare?
 
Hur är "klimatet" i kvarteret på övriga söndagar??
Man känner ju in grannarna efter ett tag, annars kan jag bara hålla med det som sagts om tiderna typ 11-16...
jag hade nog kört lite hårdare på Fredagen och lite lugnare på Lördagen...
 
Ludwig skrev:
Med påse kan det väl inte vara några problem? Det är väl ändå en grovsugare?
Jo man tycker ju det. Hade tidigare en billigare Nilfisk Alto och efter en kontakt med kundtjänst fick jag veta att det var "aja-baja" att suga upp så fint damm eftersom dammsugaren riskerade att brinna. Stog inte ett dyft om det i manualen. På frågan om det skulle gå på garantin om jag ändå sög upp fint damm varpå dammsugaren brinner, blev svaret tystnad. :)

Därav är jag lite fundersam på om detsamma gäller min GAS 20 (som är betydligt dyrare) eller om samma sak gäller där...
 
Remne skrev:
Hur är "klimatet" i kvarteret på övriga söndagar??
Man känner ju in grannarna efter ett tag, annars kan jag bara hålla med det som sagts om tiderna typ 11-16...
jag hade nog kört lite hårdare på Fredagen och lite lugnare på Lördagen...
Jo, 11-16 lär fungera. Som sagts tidigare, man får ju ha lite koll på vad som händer runtomkring. Dukas det för kaffe i trädgården kanske det kan vara bra att sluta damma och låta en stund :)
 
EndZone skrev:
Jo, 11-16 lär fungera. Som sagts tidigare, man får ju ha lite koll på vad som händer runtomkring. Dukas det för kaffe i trädgården kanske det kan vara bra att sluta damma och låta en stund :)
eller hoppas på snöstorm, då är det ändå ingen som bryr sig.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.