Systemet är (väl?) husets enda uppvärmningssystem. Så är det varmt och gott så funkar det! Känner du inte att det drar, så har du ett väldimensionerat system och det är bara att gratulera! Är fläkten orginal?
 
Hej, Kan det vara avsaknad av bra frånluft som skapar problemen? Kan en lösning vara att sätta in en enkel 125mm frånluftsfläkt + varvt.reglering på vinden och dra några 100mm rör till varje våtrum + don och sedan använda mindre väggfläktar att flytta värmen mellan rummen från luftvärmepumpen samt reglerbar väggventil i varje sovrum ut till friska luften. Frånluften hjälper till att skapa cirkulation i huset genom trösklarna.
 
Tackar för svar på min fråga. Nu kommer jag med en ny, såhär lagom till påsk : )
Jag har noterat att det är mycket kallare i huset på morgnarna, och att vissa golv är iskalla, även om det inte är särskilt låg utetemperatur.
Idag t.ex. hade jag bara 18 grader i köket trots att jag inte rört värmesystemet eller sänkt värmen på pannan. Utomhustemp var 4,5 grader. Golven i vardagsrum och kök var kalla, medan golvet i hallen var varmt.
Kan någon ana problemet här i mitt svårbegripliga Nivishus?
 
Hos oss är det istället mycket kallare i sovrummen, vilket för oss varit tur kanske för där vill man ha det kallare. Jag tror helt enkelt det beror på att luftcirkulationen i golvet inte är helt effektivt fördelat för att leverera jämn värme överallt. Eller, så kan det vara igensatt av möss mm.

Kan ju berätta att vi bytt värmesystem till nytt modernt (Daikin inne och utedel). Vi har mycket bättre värmeleverans nu. Förre systemet var så dåligt på att leverera värme att systemet bara stod och gick hela tiden. Sjunkit med 1/3 i driftkostnad mot tidigare. Inte illa.
 
@Johnny - vi har också kalla golv i sovrummen. Vetefan varför egentligen? Så stora luftkanaler borde väl knappast kunna sättas igen?
Är det ingen som vet hur luftkanalerna egentligen är placerade i golven på Nivishus?
 
Vi har ritningar här så jag kan se hur det ser ut. Jag har även sett det själv, då vi bytte golven i huset. Ineffektiv leverans är min gissning. Det är långa labyrinter för luften att följa. Du kanske kan skaffa en större fläkt som skickar igenom mer luftvolum.
 
@Johnny - tackar för tipset. Märkligt dock att man från början installerat ett system som är underdimensionerat för huskonstruktionen.
 
Man måste välja en rimlig fläkt som inte väsnar för mycket oxå... Sen om du inte har ett tätt golv så har du säkert konkurrande luftmassor i golvet som kyler / värmer.
 
Kan ju berätta att vi bytt värmesystem till nytt modernt (Daikin inne och utedel). Vi har mycket bättre värmeleverans nu. Förre systemet var så dåligt på att leverera värme att systemet bara stod och gick hela tiden. Sjunkit med 1/3 i driftkostnad mot tidigare. Inte illa.
Hur bytte du till ny system? eller vad för typ blev de? Mitt modell 57 värmesystem drivs av fjärrvärme nu, och element är ju nå som saknas givetvis :)gärna intresserad för jag är i tankar på att byta ut de snart efter 10 års boende i huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.