Hejsan alla!

Ny användare här.

Vi har planer på att inreda vårt garage på 30m2. Vi har ringt en firma som vi vet är proffsig men dyr? De hade gjort om ett garage med golvvärme som kostat 600k. Före rotavdrag antar jag. Det är en summa jag definitivt inte tänker betala. För materialet är inte så dyrt...

Garaget är nu som sagt 4*7. Vi hade tänkt gjuta till 1,2/1,5 * 7. Ca 10 m2. Där har jag googlat fram att schablonpriset är 900-1000 /m2. 10-15.000 då. 40 m2 flytspackel ca 4.500 räknat på 560 kg (8mm spackel)

Takspont, papp, plått, isolering och sådant är inte så dyrt... Finns en del att räkna med. Det jag behöver hjälp med av ngn kunnig är vad materialet med väggreglar och takreglar (takstolar? kostar på 5*7 m och 3 m högt. För vi kommer ju få offert på både material och arbetskostnad. Enligt dem är det arbetskostnaden som drar i väg. Men får jag stommen rest kan jag fixa det mesta invändigt själv.

Kan vara bra. Men vore tacksam om ngn kunde uppskatta hur mycket reglar om går åt till fyra väggar som sagt. Vi hade inte btänkt oss mer än 250-300.000 efter rotavdrag men kan som sagt göra en del själv.
 
Om det är ett nybygge varför ta ett fast pris?

Betongen får du nog räkna med 1500:- kbm när det är så lite.

Trä till stommen max 20.000.-. Takstolar 1.500.- st.

Ta det löpande så blir det billigt. När man bygger nytt är det inte några överraskningar som kan kosta.
 
ska man ta uppskattade priser på allt (förutsatt att du har marken klar) så kan man säga att en stomme kostar c:a 7000 kr / kvm, installationer c:a 4000kr och ytskikt och inredning 7000kr. så bara en stomme på c:a 200 000kr exkl moms, då är ingen el eller vs inräknad så lägger man till enkel elinstallation och lite värme så blir väll el c:a 15 000 och värme, förutsatt att det är enkelt att bygga ut bef växlare, c:a 20 000kr
total 235 000 exkl moms det ger väldigt nära 300 000, på detta får man lägga till om man ska ha lyxig garageport, extremt många fönster eller dörrar. klinkergolv, golvvärme, målning invändigt och utvändigt, avlopp med oljeavskiljare, dvs sånt man inte vet om du ska ha det med eller inte.
Men uppskattning hjälper oftast inte, för du har antagligen ganska många delar som du vet specifikt exakt hur du vill ha det, det har jag inte en aning om, det påverkar antagligen priset en hel del.

yttertak kostar c:a 900kr / kvm med råspont papp plåt och arbete, exakt vad materialet hamnar på är jag lite osäker men runt 600kr.

yttervägg kostar c:a 1600 kr om det är en enklare vägg med c:a 170 stomme då med panel på utsidan även denna inkluderar arbetskostnad, tar c:a 2 timmar så då försvinnder 1000kr för det så det blir 600 kr kvar.
takstolar kostar c:a 1200kr st, du behöver 6st dvs 7200kr.
Fönster c:a 5000kr st, port 20 000kr.

skulle uppskatta att 2 pers kan få upp ett garage på 30 kvm med stomme och yttertak (sk tätthus) på 2,5 veckor det ger en arbetskostnad på runt 100 000kr så jag står fast vid att man kan nog få till detta för runt 320 000kr för hela garaget
 
Tackar för svar.

Tanken va att garaget ska bli ett sovrum.
Alltså Jag har räknat på det jag kan med priser från byggmax.

Tak:
454 lpm 20*120 spont = 4522 kr.
3 st. 1*25 Underlagspapp = 1485 kr.
Takplåt = 5136 kr.

Panel:
385 lpm = 4774 kr.

Isolering:
Väggar: 3400 kr. (120 mm) / 5518 kr. (195 mm)
Tak: 2766 kr. (195 mm)

Gips:
Innertak: 1650 kr.
Väggar: 1818 kr.
Osb: 3211 kr.

Altandörr 8000 kr.
Fönster 7000 kr.

(45 880 kr.)

Golvärme har jag fått en del spridda svar på. från 15-20.000 till ca 60-70.000 av byggaren som kommer nu. Men då antar jag att isoleringen och installation med shunt va inräknat. Han pratade även om att förbereda för att ev. kunna installera fläktar i fall det skulle bli problem med fukt. I fall sulan inte va ordentligt fylld med dränernade material. Visst ett par radiatorer med koppling och några meter 12 rör kostar inte ens 10.000 men jag antar att en sula mot mark blir kylig?

----------------------------------------

Om stomme med takstolar kostar säg ca 30.000 kr. + 45.880 och 10.000 med radiatorer blir det där 85. 880. Sedan tillkomme extra sula och flytspackel säg 30.000 då och ca 115.000. På det arbetskostnad av snickare. En snickare kostar väl ca 20-25.000/vecka. Om det då tar 3 veckor så blir arbetskostnaden 150.000 minus rotavdrag, alltså 75.000. ca 200.000 med radiatorer eller 250.000 med golvvärme. Sedan tillkommer en massa annat som hängrännor... Plus att det ska göras iordning invändigt. Jag har två svågrar som är elektriker så där är det inga problem. en avloppsstam för en toalett tänkte vi förbereda med igenom hålet där ledningen till oljetanken gått. Men detta blir ett senare projekt...

Blir lite konfunderad att det andra garaget de inrett gått på 600.000. Kan inte få ihop det. Nu är jag fullt medveten om att det tillkommer säkert saker jag inte själv tänker på men ändå... Går det som du skriver på runt 300.000 är det ju ganska bra...

När det gäller rörmokeri har jag tillgång till pressringskopplare och kraftigt rabatterade radiatorer. Vet ej om jag kan få rabatt på golvvärmesystem...
 
Redigerat:
Hur kan du få en snickare att jobba vitt en månad för 25tkr??
Rotavdraget kan du bara ta på arbetskostnaden.
 
Mr9 skrev:
Hur kan du få en snickare att jobba vitt en månad för 25tkr??
Rotavdraget kan du bara ta på arbetskostnaden.
Tror det var en felskrivning. Skulle nog stå per vecka.
 
Ja det var jag som va trött på ögat :)

Tack för infon. Nu redigerat.
 
baserat på allt du skrev om golvvärme och dylikt så gör sig inte den fullt ut om du inte har isolering under plattan, detta kan byggaren ha med i sitt pris att de då tar bort bef betong sänker marken isolerar och gjuter en ny platta?
bör vara c:a 30 cm isolering under annars värmer de upp marken onödigt mycket, dvs pengar till att värma marken. Då är det bättre med radiatorer än golvvärme då de värmer luften.

sen skulle det bli korrekt inredning så allt klart med de jobben inkluderat så sticker det nog iväg till 550 000 kr, komplett klart så så fel ute är de nog inte, men tala om för dem innan så de vet förutsättningarna på det du har tänkt att göra själv.
 
Hela priset på 600k är totalentreprenad vilket kan förklara att det sticker i väg. Det blir det inte fråga om här... Isolera, gipsa, lägga golv, tak, panela, måla m.m. allt sånt klarar jag själv.

Jo jag vet att man måste upp ca 3 dec för att inte en massa värme ska gå till spillo. Vi pratade om isolering på plattan med luftspalt för att ev kunna sätta in fläktar framöver om det mot förmodan skulle bli ngt problem med fukt om grunden under sulan är dålig. Hade tänkt både golvvärme och radiator men blir golvvärmen för dyr får vi nöjja oss med med ett par radiatorer som jag kan koppla in själv. Men oavsett lär ju sulan isoleras och ha luftspalt. Tänkte att sulan annars blir lika kall som källargolvet? På övervåningen är alltid golven hyffsat varma. Hade en annan byggare här som ville lägga plast och spånskiva och sedan golvvärme. ca 5-8 cm. Där hade ju all värme gått nedåt...

På tisdag kommer de så får vi se om vi kan komma överens om ngt.
 
Så där ja.

465.000 minus 100.000 i rotavdrag så ska jag göra stora delar av jobbet själv. NEJ TACK!
Det blir att bygga själv med hjälp av en snäll vän som faktiskt vill hjälpa till. Materialet med med kostar som jag skrev ovan och med fyra takstolar, en balkongdörr och ett fönster så går det på mellan 100/135.000 beroende på lite på hur vi gör och vad vi väljer för material.

Man kan ju läsa sig till en det mesta på internet och i böcker men kommer säkert slänga ut lite frågor här till hösten då vi tänkte börja.
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Slänger in en fråga nu. Sitter med ritningen till bygglovet. Det blir en stomme med 45*170 cc 60.

Ni till min fråga om bärigheten. Takstolarna (fackverkstakstol) får en spännvidd på 6,85 m. utan någon vägg emellan. På ena kortsidan, 4,25 blir det cc60 som gäller. På andra sidan blir det en 90 altandörr med reglar cc 95/1,0 och ett 130 fönster med reglar cc 1,35/1,4. Tänkte ha dubbel regel emellan dörr/fönster och vid andra sidan av fönstret. Men håller 45*170 regel som överliggare där? Eller bör man ta dubbla? Naturligtvis sitter det ju även tvärregalar emellan där fönstret ska sitta men dessa hjälperväl knappast bärigheten för takstolarna?
 
S
ACCEPT skrev:
Slänger in en fråga nu. Sitter med ritningen till bygglovet. Det blir en stomme med 45*170 cc 60.

Ni till min fråga om bärigheten. Takstolarna (fackverkstakstol) får en spännvidd på 6,85 m. utan någon vägg emellan. På ena kortsidan, 4,25 blir det cc60 som gäller. På andra sidan blir det en 90 altandörr med reglar cc 95/1,0 och ett 130 fönster med reglar cc 1,35/1,4. Tänkte ha dubbel regel emellan dörr/fönster och vid andra sidan av fönstret. Men håller 45*170 regel som överliggare där? Eller bör man ta dubbla? Naturligtvis sitter det ju även tvärregalar emellan där fönstret ska sitta men dessa hjälperväl knappast bärigheten för takstolarna?
du kan fälla in "tvärreglar" som på bilden
http://www.sveaskog.se/Global/Bilder/Press och nyheter/2013/bygge_size_1280.jpg
 
Jo det är ju en variant. Men håller det? Ser ut som de har reglar på högkant ovanför också.
Frågan annars är om dubbla reglar på platten 45+45 räcker eller om man bör ställa en på högkant ovanför i stället. Cc 135/140 är ju trots allt ganska långt... Vilken dimension räcker i så fall? Bör man ha dubbla kanske av mindre dimension? Vill hellst inte bygga för mycket på höjden... Någon som kan räkna bra på sådant här?

Bor för övrigt i snözon 2.
 
S
ACCEPT skrev:
Jo det är ju en variant. Men håller det? Ser ut som de har reglar på högkant ovanför också.
Frågan annars är om dubbla reglar på platten 45+45 räcker eller om man bör ställa en på högkant ovanför i stället. Cc 135/140 är ju trots allt ganska långt... Vilken dimension räcker i så fall? Bör man ha dubbla kanske av mindre dimension? Vill hellst inte bygga för mycket på höjden... Någon som kan räkna bra på sådant här?

Bor för övrigt i snözon 2.
en stående håller bättre än en liggandes.
ska fixa bättre bild så du förstår
 
Redigerat av moderator:
Är det så att regel är utsågad så att en stående regel placerats i den? I så fall lär det ju hålla. Lär ta en del tid att såga till alla reglar dock. Fixa gärna mera bilder för jag känner mig väldigt tacksam (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.