Hej
Jag syftade på Modin.M´s inlägg.
Fredrik
 
Jaha. Står det att man inte skall återfylla med grus i *-dräns arbetsbeskrivning eller är det din egen åsikt? Nu var det ett tag sedan jag höll på med det där men står det inte bara att man skall återfylla med material med max 100 mm största stenstorlek?
 
Ingen egen tolkning.Det står uttryckligen att det ska återfyllas med befintliga massor samt att jag själv varit i kontakt med deras support eftersom jag vill lägga grus längs sockeln och fick då svaret att det var ok så länge det var tät jord upp till listkanten.
Fredrik
 
Vilka är fördelarna med *-drän skiva jämfört med traditionell isolering enligt dom själva? Vad kostar en skiva nuförtiden? Är det någon som har aktuella prisuppgifter?
 
Oavsett om man använder por/iso drän eller fuktspärrmatta med isolering utanför så är det viktigt att återfylla med ett så TÄTT matrial som möjligt
 
  • Gilla
Fredrik Å
  • Laddar…
Locke skrev:
Vilka är fördelarna med *-drän skiva jämfört med traditionell isolering enligt dom själva? Vad kostar en skiva nuförtiden? Är det någon som har aktuella prisuppgifter?
Beijer tar ca 220 kr ink moms för 1 isodrän skiva kvalitet 60, tjocklek 100. Före ev kundrabatter.
 
Ser att denna artikel har fått en hel del kritik redan. Varför plockar man inte bort den eller ersätter den med en ny? Det finns flera ganska många uttalanden som känns som förlegade. Ingemar verkar prata om hur man gjorde förr?

"Att gräva upp runt huset är ett tungt jobb. En minst två decimeter bred remsa ska grävas längs grunden och en bra bit ner under källargolvets nivå."

Det är ju inte ens möjligt att jobba med ett så smalt schakt.

"
– Hittar man asfalt på muren vid en omdränering kan man låta den sitta kvar, eller till och med komplettera den, säger Ingemar Samuelsson som arbetar med fuktproblem på Statens Provnings- och Forskningsinstitut, SP. Om man tar bort asfalten, riskerar man i stället att muren försvagas."


 
Undra om jag kan få fråga dig som är grävare om djup, är det ok att gräva t ex 30cm djupare än nödvändigt ifall man i framtiden kanske vill sänka källarhålet? V
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Det är helt ok att gräva djupare , men vad noga med att slänta ut ifrån undersidan på sulan i minst 45 grader
 
Ok tack, om jag sedan aldrig sänker golvet, är det en nackdel att ha lagt dräneringen så lågt?
 
finns ingen nackdel med att dränen ligger djupt
 
Det finns väl möjligtvis en nackdel och det är väl att risken för sättningar är större om du gräver djupare än nödvändigt.

Apråpå priser på material så lönar det sig verkligen att ta in flera offerter, jag har tagit in c:a 15 offerter på allt material som behövs nu och den dyraste var dubbelt så dyr som den billigaste.

Det bästa priserna jag fått på enbart skivorna är:
100mm 60kPa Isodrän: 117,9kr/kvm inkl moms.
100mm P19 Pordrän: 84,65kr/kvm inkl moms.

Alltså HELT andra priser än t.ex. Beijers listpriser.

Jag kommer välja Pordrän men köra enligt Isodräns beskrivningar, dvs dubbla skivor mot sulan och inget slaskande med membran.

Totalkostnaden för allt material till min dränering (45 löpmeter, 1,6 m djup), kommer bli en bra bit under 25000, och då inkluderar det skivor, brunn, dräneringsrör, markavloppsrör till regnvatten, makadam etc.
 
Du får gärna tipsa om vilken firma som var billigast.
 
Det var Risbergs Byggvaror (Bolist) som hade bästa pris på Isodrän.
Priset på Pordrän var via en bekant.

Båda i Umeå.
 
  • Gilla
bobas
  • Laddar…
undrar hur det har gått för dom som huggit bort den armerade asfalten från lättbetongen vid omdräneringen?

Är det verkligen så att källarfukten går ut ur huset genom källarväggarna och att väggarna ska inte skyddas mot fuktpåverkan från utsida? Varför behövs inte asfalten på vägg under mark? Räcker det med dränskivor?
Jag skulle bättra asfalten så som SPI råder.
gaia
 
  • Gilla
largab
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.