jag har byggt en utbuttnad från gaveln med pulpettak, Jag ska nu sponta och lägga tjärpapp.

Jag kommer även i påsk sätta ny panel på gaveln mot taket och frågan är vilken nivå jag ska avluta panelbrädorna så att jag är säker på att få plats med sträöläkt, bärläkt och pannor....

JKag kommer köra med "klassiska" 2 kuopiga pannor vrån vittinge eller nortegel men känner mig allt annat än säker på vilken nivå det blir i slutändan på strö+bär+panna när det ligger på plats. Dessutom ska det ju ut en dropplist från vägg som sticker över pannorna....


Det är ju kanske lite fel ordning att sätta panelen efterom jag är osäker men... har inte beställt pannor och jobbet får ju inte stå stilla alla lediga dagar man har i påsk"
 
Se upp för tjärpapp, den är inte diffusionsöppen. Jag skulle satsa på diffusionsöppet tak, exempelvis Tyvek.

Men tillbaka till frågan: Du kan inte få tag på ett par lösa pannor, spika ihop några bitar läkt och testa med?
 
  • Gilla
Jakobiman
  • Laddar…
Difföppet har ja ju läst endel om och inte blivit övertygad av varken det ena eller det andra......dessa beslut..men jag har redan köpt tjärpapp samt gjort luftspalt.
 
Tillverkaren borde ju speca bygghöjd för pannan, jag la benders carisma idag och den bygger 65mm enl. tillverkaren + 50 för läkt, 10 för papp och 25 för plåten. Har jag öppnat för plåten.
 
Strö+bär=50mm??
 
Ja, läkten är normalt 25x35mm, så 25+25.
 
aja hjärnsläpp här.. Men hur får du det till 10mm för papp?

jag har föövrigt inte bestämmt mig eakt för vilken panna jag ska ha.. eventuellt nortegel eftersom jag har ett taklut på 15 grader på utbyggnaden så vittinge funkar inte som jag tänkte först
 
Du ska inte ta falsad plåt istället om det bara är 15 grader?
 
Nja föredrar ju tegel nortegel tillåter ju 14 grader för sina pannor så det borde väll va ok
 
  • Gilla
ivarssonivar
  • Laddar…
Jag hittar väldigt lite info gällande bygghöjd på pannor... Nortegel verkar dessutom bara ha enkupiga pannor?? och dom bygger lite mer höjd om jag förstår rätt...
 
Ok Hittar inga Vittinge som är falsasde, minsta taklut 22grader... Vilka tillverkare säljer falsade tvåkup??
 
Det är väl bara att backa två steg och ta det i rätt ordning?
Nu regnar det ändå som f-n, så snickrandet ligger långt borta :p

Gör som Exostor skriver:
Åk till bygghandeln och låna hem ett par pannor av den sort du vill ha samt lite läkt 25x38, så kan du mäta och kolla hemma i lugn och ro.

Och tänk på att panelen bör sluta ett par cm över plåten ("dropplisten") också.
Men att spika upp panelen före dropplisten är ju fel, för plåten skall ju in under panelen.
dropplist-stor-300x249.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Varför inte försöka med en tegelpanna där det finns färdiga instruktioner och mått?
T.ex. benders.se/LinkClick.aspx?fileticket=NJQVf4diEZo%3d&tabid=169
 
Vittinge bygger 70 mm
Läkt 25x50 x2
Papp bygger nästan inget

När man sätter vindskivor brukar man säga 13,5 cm från råspont.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.