Jag håller på att renovera ett gammalt timmerhus och det är ju lite röta häråvar. Dom som vart förbi och kikat säger ju att det bara är att hugga vort det dåliga och lägga i en ny träbit. Och visst det låter ju lätt och jag har hållit med. (såvida inte stocken ska bort helt alltså...)

Men nu när man väl börjar så blir ja ju minst sagt tveksam. Säg att man har en halvmeter stock som är dålig 3-4cm in för att sedan bli frisk... Vilken nytta gör det då att jag skruvar/spikar på en regelbit här? Den har ju inget med hållfastigheten att göra, ej heller isolerar den särskilt bra... är det inte bättre att då klippa till en liten linisoleringsbit och fylla tomrumet med????
 
Det viktiga är att ta reda på orsaken till rötan, är skadan fuktig? rinner det vatten från ngt ställe?lös bakomliggande orsak så ser jag inget problem med att laga det som du säger (jag gissar att den inte är synlig, för annars hade det sätt rätt trist ut,
 
Orsakerna åtgärdas givetvis från fall till fall. Utanpå kommer ju papp och panel. Nästa fråga är ju när det faktiskt böljor en påverkan... Men ja får la använda känslan till att avgöra det antar ja
 
S
skall man göra det på riktgt så duger det inte att bara skruva/spika dit en bit.
man får såga bort och fälla in en ny bit.
 
Och vad innebär det exakt?
 
men om det är röta i en bit som inte bär något så kan man strunta i det. bara massa jobb. en rötskadad bit kan ju motsvara om det skulle varit hål upptaget för ett fönster. sin sak om hela nedersta stocken e kass om all vikt ligger på . då e det bara o byta. men en bit på mitten lär inte ha ngn betydelse.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.