Jag hade tänkt att bygga en farstukvist till min sommarstuga som jag även nu håller på att bygga.
Som sagt så hade jag tänkt att bygga själva farstukvisten, den ska vara inbyggd.

Det jag behöver hjälp med är att det ska se symmetriskt ut med själva stuga, finns det några bra grundregler hur man ska tänka?

Stugan är 7 meter bred (gavel sidan) och jag hade tänkt att bygga farstun 3.5 meter bred skulle det funka?
dvs blir farstun halva stugbredden.

Fråga om ni inte förstår
 
Redigerat:
På bilden ser ni gavelsidan där jag hadde tänkt att bygga farstukvisten,.

DSC_0013.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vilplan+räcke+tak, är det så du tänkt dig?


Halva bredden måste sluta med att fönstret delas på mitten.....
 
MathiasS skrev:
Vilplan+räcke+tak, är det så du tänkt dig?


Halva bredden måste sluta med att fönstret delas på mitten.....
Jag hade tänkt att det skulle se ut ungefär såhär.
En pardörr på 150cm, sen kanske ett smalt fönster på var sida om dörren.
pardörr.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bilden ni se där jag ska bygga farstun, den väggen ska rivas tilläggsisoleras och brädfodras om helt, Fönstret ni ser ska ut och ersättas av ett nytt fönster, och kan därav flyttas till höger för att göra plats för farstun.
 
Förstugan skall ju helst harmonisera med huset, så den inte ser för stor ut.
Lite svårt att se, men om du kan klippa in exemplet i rätt skala på bilden av ditt hus så ger det nog en god uppfattning av proportionerna.

Exemplets takutsprång verkar oproportionerligt stora.
Takvinklarna kanske skall vara samma också.
 
Vilket program använder ni för att rita i datorn?
Exemplet jag laddade upp är lite för att visa vilken sort av farstu jag hade tänkt. Håller med om takutsprånget och att jag ska ha samma takvinklar.

Såhär har jag kommit fram till att jag vill ha just 3.5 meters bredd. Dörren är 150 bred och på varje sida om dörren vill jag ha en meter ytter mått så jag får plats med förvarings utrymmen, vilket är en bristvara i stugan.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.