Skall ikväll iväg och kika på en begagnad Automower, årsmodell 2003 (är det en G2 eller 220 då?). Något speciellt jag måste se efter? Nytt batteri och laddstation är det i den. Ser bra ut på bild och säljaren låter ärlig. 3300 timmars driftstid.

Och vad ska man bjuda som lägst för en sådan?
 
10 år gammal elektronik? Högst några tusenlappar. Man får ju en ny klippare med garanti för 6000:- på Biltema, och priserosionen på robotklippare är grym.

Vad kostar en ny motsvarande klippare? Är den jämförbar med t.ex. en Gardena R40Li som kostar 8500:- så tycker jag att ett rimligt pris ligger på kanske 2000 - 3000 kr med tanke på att batteriet är bytt. Jämför med vad du hade betalat för en 10 år gammal dammsugare, 10 år gammalt kylskåp etc.

Var medveten om att tillverkarna försöker hålla uppe prisnivån på robotklippare genom att sätta ett högt pris på ett premiummärke (t.ex. Husqvarna Automower 305) men samtidigt sälja i princip samma klippare under ett annat namn (Gardena R40 Li) till mer priskänsliga kunder.
 
Men eftersom det är en 220 med bara 3300 timmar på nacken så är jag inte speciellt orolig. Nypris är ju över 15 000 för en ny 220 som klarar 1800 kvm.
 
Borde inte tekniken ha utvecklats markant de senaste 10 åren?
 
MikkoK skrev:
Skall ikväll iväg och kika på en begagnad Automower, årsmodell 2003 (är det en G2 eller 220 då?). Något speciellt jag måste se efter? Nytt batteri och laddstation är det i den. Ser bra ut på bild och säljaren låter ärlig. 3300 timmars driftstid.

Och vad ska man bjuda som lägst för en sådan?
Klipparen du tittar på är en 220, och den är inte jämförbar med Gardena R40Li, däremot är det samma klippare som Gardena R160 som kostar omkring 15 000kr.

Det går inte häller jämföra en från Biltema med en Husqvarna, är som att jämföra en Kia och en Audi. Visserligen är bägge bilar, men ändå långt ifrån varandra.

Men för att svara på din fråga, ett rimligt pris 5 000kr kanske.
 
Ok, tack för input MB77 - samma nivå som jag funderade på också. Återkommer om jag köper eller inte.
PS: Slingan köper man Huskvarna original eller snålar man och kör på typ nån FKK eller liknande med samma resultat?
 
Jag kör på standard FK, men jag har lött ihop skarvarna. Fungrar bra, den har legat i marken i ett år ungefär.

Husqvarnas är bra och rätt prisvärd, men när jag lade om hela tomten så blev jag (dum?)snål...
...men det verkar fungera bra än så länge i alla fall...
 
peternicklas
Jag kan inte förstå varför man väljer att köpa en klippare, oavsett märke, som är 10 år gammal. Först ska du köpa klipparen, sedan behöver du slingkabel och märlor. Hade klart lagt till några tusen och fått en ny klippare med modern teknik.
 
  • Gilla
Sonett III
  • Laddar…
peternicklas skrev:
Hade klart lagt till några tusen och fått en ny klippare med modern teknik.
Fast då räcker det väl knappast med några tusen till, en likvärdig ny kostar ju omkring 15000kr och uppåt...
 
  • Gilla
MikkoK
  • Laddar…
peternicklas
MB77 skrev:
Fast då räcker det väl knappast med några tusen till, en likvärdig ny kostar ju omkring 15000kr och uppåt...
Ja HQ, men de är ju ganska ganska högt prissatta. Finns alternativ till en betydligt lägre kostnad.
 
Redigerat:
Skillnad på G2 och 220?
 
Så, nu ska jag alltså köpa både begränsningskabel och transformatorkabel. Vart hittar man de billigast? Behöver knappt 200 meter begränsningskabel så en rulle på 250 meter behövs ju men 1200 kr är rätt saftigt. Men kanske dumt att snåla?
Transformatorkabel 400 kr inkl moms = ok?
 
Tänker jag rätt angående placeringen av laddstation? Hur ska jag lägga guidekabeln tycker ni? 2014-04-17 12.00.12.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Meh, har ju en gammal version utan guideslinga ens så inga problem. Hoppas hon vill funka bra på min tomt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.