Hej
Jag funderar på att iordningställa två väldigt gamla stenvalv/jordkällare till festrum och eventuellt en bastu/rökbastu. Jag läste en artikel om någon som hade gjort liknande projekt men det var för länge sedan så tidningen är borta.

Är det någon som har gjort något liknande eller kan ge tips på vad jag ska tänka på och hur jag ska gå tillväga.

Som det verkar är valven torra invändigt. Taket består mestadels av jord, växter och en massa gamla takpannor.
 
Hmmm hade du bott närmare mig så hade jag mer än gärna hjälpt till. Det är ett mycket intressant projekt som har gamla anor i hantverket i sig. Ett hantverk som jag vill lära mig mer om och kanske kunna föra det vidare.
 
Det vore riktigt kul och kunna göra något bra av valven. Hittade den här sidan på nätet. http://www.steriks.se/sv/Inspiration/Specialobjekt/Jordkallare/
Det är något liknande som jag har funderingar på att göra. Var förövrigt ut och tittade på valven igår och såg att pannorna en gång i tiden har varit tak. Takstolar och Bjälklaget har fallit ihop och har nästan helt förmultnat. Allt har sedan med årens gång täkts över med jord och löv.
 
Den typ av källare du beskriver har ett inre tak och ett yttre. Det inre stenvalvet täcktes av jordmassor som isolering mot köld. Det yttre taket av lertegel skulle avleda dagvatten. Därför blir jag ytterst skeptisk till uppgiften att yttertaket skulle ha kollapsat utan att källaren tar in fukt.

Vill man återställa källaren för dess ursprungliga syfte är det mest konsekventa att använda ursprunglig konstruktion och återställa ett fungerande yttertak.

Det här utrymmet är gjort för att lagra potatis. Inte som människoboning! Vill man ändra på den saken måste man se skaffa ett annat system för ventilation, avfuktning och uppvärmning.
 
Billy_baver, du har helt rätt. jag har googlat runt en hel del nu under helgen och valven måste renoveras till ursprunglig konstruktion med riktiga yttertak. Om det sedan blir pannor eller plåt vet jag ej. Ett visst läckage är det i från taken men valven är förvånade nog väldigt torra trots att taken verkligen har fallit ihop.

Hur man sedan går tillväga för att kunna använda valven till annat än förvaring vill jag gärna ha tips om. Det finns ju exempel på källare som blivit ombyggda. Jag har varit in i ett större liknande källarvalv där dom hade behållit jordgolvet och murat upp en eldstad och satt inventilationen i ytterdörren.

Att det går att bygga om ett stenvalv till rökbastu såg jag igår i en artikel på yle.fi. Där var det en bastuguru som hade tipsat om en gubbe som hade byggt en rökbastu i en jord/stenkällare. Skulle man besöka en viss bastu skulle man tydligen besöka den. Jag har kontaktat yle för att se om dom kan hjälpa till med en kontakt med ägaren till jordkällarbastun.
 
Projektet påbörjat med utgrävinng av dom båda källarna. Nästa steg är att göra nya dörrar och dörrkarm.

Men var får man tag på ekstolpar 150 x 150 i Västmanland?. Har ringt runt men det är inga byggvaruhus eller sågverlk som har några att sälja.
 
billy_baver skrev:
Det här utrymmet är gjort för att lagra potatis. Inte som människoboning!
Det är ju skillnad på bostad och en lokal där man vistas högst tillfälligt.
Jag har en liknande källare som delvis är inrymd under lillstugan och delvis under ett tak. Planen har funnits att en ölfanatisk vän skulle ha utrymmet som ölkällare, alltså för att lagra sådana ölsorter som tål lagring (ex. porter) och för att sitta och mysa i vid enstaka tillfällen.
 
AHHH precis så hade jag tänkt. Att ibland sitta och mysa med levande ljus, en brasa i kamin och dricka god öl för att sedan rusa in i rökbastun........

Det är i varje fall vad jag försökt att sälja in till kompisar så att dom vill hjälpa til. =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.