Sitter någon inne på ett gäng blå talmetrar? Den klassiska från T.A. Ljungberg?
Verkar som att de har köpts upp av Hultafors och deras är inte alls lika härlig.

TM3-50px.jpg

Min börjar sjunga på sista versen...
 
Tror du verkligen någon skulle sälja en om han hade en? Men visst är det märkligt, det absolut bästa måttband som funnits ska inte tillverkas mer.

(Höll på att skriva "inte tillverkas längre", men det var inte meningen att jag skulle vitsa just nu.)
 
Nej, men någon kanske har bra information om nått litet företag som sitter på gamla produkter eller sånt?
Såldes på Hornbach för tre år sedan. Ångrar att man inte köpte fler!
 
Vad är skillnaden på de nya från HuItafors?

Jag har ett svart som det står HuItafors på och jag är ruskigt nöjd med detta. Det enda jag egentligen saknar är en bältesklämma.
 
ullberg
Blå? utöver mina två moderna (svarta) så är min äldsta talmeter grå(/beige) och har metallknapp (tror iof den fanns i andra färger också, bl.a. blå).

Den blå på din bild har plastknapp och är väl en mycket senare "kopia". ;)

Av nostalgiska skäl vill jag inte skiljas från min gamling så jag kan tyvärr inte vara dig behjälplig, men sett till funktion tycker jag den "nya" svarta är den allra bästa, skönast känsla i knappen, mest solid känsla i övrigt etc. etc.

/U
 
Då behöver man alltså inte vara sur för att man upptäckt talmetern för sent! :)
 
Äger också en sådan som jag inte vill släppa.
 
ullberg
jo, till TS: jag har sett även de gamla poppa upp på Tradera från tid till annan (jag hittade dock ingen när jag gjorde en snabbsökning nu), ibland NOS (oanvända). Så håll lite koll där så ska du se att du får tag i en.

/U
 
  • Gilla
Carl-Johan Bauhn
  • Laddar…
Det som jag saknar mest från den blåa är infästningen av innermättnings"flärpen".
Har tyvärr inte heller sett till den blå på länge, köpte den sista dom hade på Beijer Bygg i Eskilstuna för något år sedan.
 
Har tyvärr bara en blå och en grå och de vill jag behålla. Kan inte tänka mig att min svarta håller lika länge. Grym kvalitet helt enkelt. Därför tillverkas de inte längre... Tyvärr
 
Jag har sex blåa och noll st av dom är till salu. Köpte när clasolsson hade panikrea för några år sedan.
 
Blå är inte något "original" bara för att den är blå. På verkstadskursen jag gick i början av 80-talet fick alla ut en talmeter i standardverktygssatsen och de fanns i flera olika färger. Många år senare hade jag en plastleverantör som tillverkade höljena söder om Stockholm. Fick en tremeters som funkade bra tills jag råkade trampa på måttbandet och sen försvann den i bygget.
 
Den blå på bilden i ts post är inte originalet, det hade en liten dum metallknopp. Jag har haft gröna och blåa. Ingen av dem har varit bättre än min nuvarande svarta hultafors. Knappen är bättre och sättet man viker in flärpen är mycket bättre än de äldre. Skaver hål i fickan gör den dock fortfarande...
 
Daniel_N skrev:
Den blå på bilden i ts post är inte originalet, det hade en liten dum metallknopp. Jag har haft gröna och blåa. Ingen av dem har varit bättre än min nuvarande svarta hultafors. Knappen är bättre och sättet man viker in flärpen är mycket bättre än de äldre. Skaver hål i fickan gör den dock fortfarande...
Den blå på bilden är tillverkad av T.A. Ljungberg och är exakt en sån jag har och är på jakt efter.
 
MathiasS skrev:
Jag har sex blåa och noll st av dom är till salu. Köpte när clasolsson hade panikrea för några år sedan.
Jag hoppades att man hade gjort detsamma när den fanns i lådvis på Hornbach!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.