Hej Alla erfarna.

Jag och min sambo har planerat att renovera vår gästtoalett. Då tvättstället håller på att lossna från gipsskivorna (inte fäst i reglar av någon konstig anledning) tänkte vi att vi lika gärna kunde renovera hela rummet.

Jag har lite erfarenhet av kostnader och arbetstid och undrar om offerterna jag fått inte är lite väl höga. För ett par år sedan renoverade vi ett badrum i en lägenhet med nästan identiska materialval, förutom att vi denna gången har valt att ha lite billigare kakel/klinkers än sist då vi inte anser att det höjer värdet så mycket som det kostar. Utrymmet är ungefär detsamma och all VVS/el som ska göras är samma.

Idag har jag sett på mina offerter att företagen tar otroligt mycket mer i arbetskostnad än de gjorde för knappt två år sedan (samma företag). Kostnaden för att sätta kakel/klinker har nästan dubblats (upp emot 40k idag) och arbetstiden ligger runt 3-4 veckor hos samtliga. Vi har valt att behålla rören i badrummet för att de blev bytta för ett par år sedan, men att montera ner och sätta upp rören igen vill de olika firmorna ha mellan 10-20.000 för att göra. I mina öron är det skrämmande summor och jag börjar fundera på om man inte ska göra allt själv, med lite hjälp såklart.

Tre offerter har jag fått in. 72k, 74k samt 99k efter ROT-avdraget.
Detta gäller en totalrenovering. Dvs spottar i taket/nya reglar, nytt gips, ny grund, värmeslingor, handdukstork. Dusch, toalett samt tvättställ ska alla vara på samma ställe.

Det ska tilläggas att inga synliga materialkostnader är inräknade, dvs kakel/klinker/toalett/tvättställ/handdukstork/dusch/blandare etc köper vi själva.

Har företagen fått storhetsvansinne efter att ROT-avdraget kom till? Känns som att de försöker mjölka så mycket som möjligt för att det för kund verkar vara billigare när 50% av arbetskostnaden försvinner..

Har ni några tips?

Med vänliga hälsningar D
 
Du skriver gästtoalett. Betyder det att det inte finns dusch eller badkar i rummet?

I så fall behöver man ju bara ha tätskikt på golvet.
 
Det finns dusch och den nya kommer vara på exakt samma ställe
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.