Krilleman
xdigger skrev:
Vart iväg och köpt lite färg, penslar och kitt. Grejat lite med parabolen. :)
Fel tråd va xdigger :p
 
Blev en såndär Damixa EDMA elektronisk avstängare. Om man måste ha en ovan bänk så kostar den ju inte så mycket mer än en manuell sak och var betydligt mindre och stiligare.
 
blackadder skrev:
Ännu konstigare att samma lösning inte är godkänt om det är diskmaskinen som "trycker" på knappen.
Det är inga ingenjörer som har hittat på de där reglerna...
 
Nu förstår jag inte, maskinen själv reglerar ju tappvattnet elektriskt. Varför skulle jag vilja ha manuell knapp? Då kan jag ju använda ballofixerna i trumman om jag ska på semester och inte litar att maskinen håller tätt (vilket jag litar på). Galenskap
 
A
Lita aldrig på en diskmaskin!
Mer än en person har kommit hem till en swimmingpool i våningen/huset. Dessa hade klarat sig om ovan nämnda kran varit stängd.
 
Krilleman
Det är därför (enligt min ovetenskapliga undersökning) regeln med avstängning ovan bänk finns. Det är för många skador för folk "litar" på sin diskmaskin och resultaten blivit därefter.

Frågan är ju hur länge det är OK med vatten/is i kyl/frys-dörr utan avstängning...
 
Vi har haft samma maskin i 15 år, varit på semester 4-5v i stöten utan att slå av vattnet. En eletromagnetsventil fungerar så att om spänningen bryts så bryta även tappvattnet
 
Redigerat:
krilleman_215 skrev:
Frågan är ju hur länge det är OK med vatten/is i kyl/frys-dörr utan avstängning...
Är det ok utan? Trodde det var krav på det men inte ovan bänk.
 
Ingen mer än jag som tycker det är ironi i att det inte är okej med elektromagnetiskventil i diskmaskinen, men det är helt okej om samma elektromagnetiskventil är kopplad till en knapp ovan bänk?
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
M
Det är bara "säker vatten" som kräver detta , och därmed de flesta FB. Men många maskiner har försäkring om de tex har AquaStop eller liknade. Så om ditt FB inte täcker en skada orsakad av maskinens läcka så gör kanske maskinens försäkring det (kolla villkoren noga ).

Täcker FB om du glömmer att stänga av? Vilken risk är störst!?
 
Jag har hellre en automatisk ventil som stänger e 3h. Den funktionen kommer användas vid varje disk. Om manuell avstängning krävs och ska vara säkrare så måste man alltid passa maskinen då den blir färdig. Slut med nattanvändning alltså.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
M
Alfredo skrev:
Hänger nog inte med riktigt. Varför skulle försäkringsbolagen bry sig om var påslagningsknappen sitter? Om nu denna lösning är godkänd med påslagningsknapp ovanför diskbänken så bör den rimligen vara OK om så påslagningsknappen sitter i garaget... Att det möjligen blir lite opraktiskt att diska kan knappast försäkringsbolagen ha någon åsikt om.
Kan det vara så att de vill ha ett mekaniskt vred? Isf borde inte knappen vara ok från deras perspektiv.
 
Förra månaden var jag ute på ett ärende där diskmaskinen larmade för att den inte fick vatten. Kund hade blandare med elektrisk avstängning och den glappade på så sätt att bara lite vatten (typ så smal en vattenstråle kan bli) rann in i diskmaskinen. Hände ca var femte gång.
Hos en annan var det en avstängningskran (monterad ovan bänk) som läckte ganska friskt i "stängt" läge. Trycket där var tillräckligt för att spola in i maskinen men inte tillräckligt för att orka ta sköljmedlet.
Så mycket kan man inte lita på ventiler, elektriska som mekaniska.
(Edit: missade ett "inte" i sista meningen)
 
Redigerat:
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
torbeno skrev:
Förra månaden var jag ute på ett ärende där diskmaskinen larmade för att den inte fick vatten. Kund hade blandare med elektrisk avstängning och den glappade på så sätt att bara lite vatten (typ så smal en vattenstråle kan bli) rann in i diskmaskinen. Hände ca var femte gång.
Hos en annan var det en avstängningskran (monterad ovan bänk) som läckte ganska friskt i "stängt" läge. Trycket där var tillräckligt för att spola in i maskinen men inte tillräckligt för att orka ta sköljmedlet.
Så mycket kan man lita på ventiler, elektriska som mekaniska.
Men denna historia var till e-ventilens fördel :D
Jag tar hellre en ventil som ger för lite vatten när den fallerar än en ventil som läcker när den fallerar :p
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Det är inga ingenjörer som har hittat på de där reglerna...
Näe, det är nog snarare svenska krantillverkare.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.