Hej

Funderar på att anlägga en inomhuspool i vinkel till huset.
Det blir som en vinterträdgård där vi "tar" två väggar från huset.

Två ytterväggar i poolhuset blir glaspartier/skjutdörrar och till tak funderar vi på kanalplast som också är isolerande - anpassad för en vinterträdgård.

Gräva för pool och sedan gjuta platta till övrigt golv bredvid pool.

Vi har inte riktigt fått klarhet i hur vi ska göra med de ytterväggar som hamnar i vinterträdgården.

Ytterväggarna hamnar ju i ett utrymme som är jämförbart med ett ett våtrum så vi undrar hur ska man enklast säkra ytterväggarna i vinterträdgården och inte få fukt att vandra in i huset.
Något att tänka på?
Någon som gjort något liknande förut?

Tack på förhand.
 
antigen så tätskiktar man väl väggarna eller målar med våtrumsfärg
Riktigt bra ventilation är ett måste, ska du ha klor så tänk på att lukten kan sprida sig i hela huset
 
Jo, lite så långt förstår jag nog.

Men det är ju redan ett slags fuktskydd i yttervägen, ska man skala bort ytterpanelen och sätta ny "innervägg" för vinterträdgården.
Eller ska man sätta den nya "innerväggen" direkt på ytterpanelen?
 
När vi tittade på hus så var där ett hus med en sådan lösning. De kunde odla bananer i sin vinterträdgård, vilket indikerar fuktnivån tycker jag.

Jag blev misstänksam för huset var ganska nytt, typ 3 eller 4 år. Ändå var samtliga ytor inomhus nymålade inför försäljningen. Jag riktigt såg framför mig hur fukten dryper från väggarna inne i huset av fuktig luft från poolen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.