Det ligger till så här att jag och grannen skulle dela på en avloppspump för pumpa upp det till det komunala nätet.

Allt är betalt lika mellan oss.
Grejen är att pumpen och en bit av rören är placerade på min sida av tomten medan resterande av rören är placerade på han sida av tomten.

Nu vill han backa ur och har skickat en faktura på att jag skall betala hela pumpen dvs lösa ut honom samt gräva upp rören och flytta till min sida.

Det skall även sägas att han talat om för våran grävmaskinist hur det skulle vara dvs rören på hans sida samt pumpen på våran sida!

Vad gör man ? kan han kräva något eller får han stå sitt kast i detta läge ? eller måste jag gräva upp osv....
 
C
Finns det något som helst skriftligt avtal mellan er?
 
nej ! Bara muntliga

Så här skriver han ordanoggrat i brevet

Hej
Eftersom vi ej kommer att anväda er pumpstation ber vi er återbetala erlagd summa enligt bifogade faktura.

Vidare önskar vi att ni omgående flyttar den del ab VA-ledning/elledningen som är dragen över vår fastighet.
Mvh
........

ingen underskrift
 
Det där kan säkert göras hur komplicerat som helst. Antar att ni skulle kunna hävda att er ursprungliga uppgörelse är ett muntligt servitutsavtal. Sådana har jag för mig har avhandlats lite ytligt i andra trådar här, och det förefaller som att även et muntligt sådant avtal skulle vara giltigt. Om så är fallet så kan grannen knappast backa ur.

MEN sedan kommer ju frågan om hur ni bevisar vad som igentligen överenskommits. Han kan ju ex. hävda att installationerna på hans tomt blir mer omfattande än vad ni kommit överens om. Dvs. troligen så är det inte rimligt att kräva att ha honom kvar i er "pumpförening". Däremot när det gäller kostnaderna, om han redan har betalat en del av installationen till er (eller till entrepenören?) så har ju han samma bevisproblem som ni. Om han skall kunna kräva er på pengar så måste han bevisa att han har rätt till det.

Vad gäller installationerna på hans tomt, så skulle jag nog välja att gå honom till mötes om det inte blir orimligt dyrt och se till att allt hamnar på er sida. Han kan strula om de där rören i årtionden, även om ni har rätten på er sida.

På formuleringen i brevet så låter det ju som att något har hänt. Har ni fått en konflikt om ngt. annat som triggat det här?

Nu vet jag ju inte hur mycket pengar dte handlar om, men det gäller ju i det här läget att balansera kostnaden mot värdet av någon form av grannsämja i framtiden. Det är inte säkert att han begriper hur orimligt hans agerande är.
 
Fakturan har gått tillhonom så han bör ha alla kvitton osv..

Ja jag har pratat med honom men han beter sig inte som en affärsman om man säger så

Först vägrade han betala nedgrävingen av rören och pumpen och elen men till slut fick vi ynka 5000kr för det men då hottade han även med att vi skulle köpa ut honom och gräva upp rören osv...

Men rören är det vi som stått för och elen till den.

Komunn ej iblandad
 
Det som ligger till grund för det hela är att han är sur för att vi inte skrev på hans papper om sitt husbygge där han har höjt marknivån med minst 2 m från ursprung

Så vi haren vall på 2 m direkt vid tomtgräns vilket jag inte alls gillade med tanke på vart vattnet tar vägen samt att hans botten plan nästan hamnar i höjd med vårat övreplan

Jag frågade honom om fick de ja ja det var inga problem men när jag ringde komunen så vart en annan ton att det fick han absolut inte
Så hans bygge vart stoppat pga att marklov saknas osv...
 
jag skulle återbetala för pumpen eftersom den ska användas bara av dej men inte mer än skäligt och det kanske inte alls blir 50% av den totala kostnaden. Rören får han flytta själv eftersom han avbestämde sej för sent och du ska inte lida för hans beslutändringar som kom efter att jobbet blev gjort. Flyttkostnaden får han ta själv.
Om kommunen inte kräver en anslutning till kommunalt avlopp så kan han lösa sitt avlopp hur han vill (inom gällande regler). Men å andra sidan skulle du också kunna hitta en kanske biligare avloppslösning om ni inte gjodre ett gemensamt pump+avlopp. Räkna på hur mycket dyrare  blev pumplösningen för dej personligen jämfört med att anlägga en egen avlopp (fex 3kammarbrunn) och dra detta ifrån hans faktura. Blev pumpanläggningen biligare för dej än något eget godkänd avlopp så har du inget att dra av :(. Som sagt, du ska inte lida för att han hoppar av så sent. Låter det vettigt?
gaia
 
Inger.P. Posted on: Today at 6:21am
Till vem har den ursprungliga fakturan gått? Har du pratat med honom personligen?

Vad tänker han göra istället? - trekammarbrunn, utedass eller vad?

Har kommunen varit inblandade vad gäller pumpen? Har ni haft gemensamma kontakter med dem?


Jag pratade med komunen om dett förut och dom sa att i Uppsala får man stå för det själv osv..
 
Min kortfattade åsikt är att du bör betala pumpen så att du äger hela och därefter koppla bort din grannes rör vid tomtgränsen och gräv sedan resten av sträckan på din tomt. Att gräva och lägga servisledning är inte så dyrt, förutsatt att du slipper att spränga.

Tråkig extrautgift, men efter denna åtgärd så är det din anläggning till fullo!!!
 
Skall jag flytta rören så blir jag nog tvungen att spränga för det ligger två enorma stenar precis där.

Så om man skall sammanfatta det hela så kan jag vara bussig och betala en fjärde del till av pumpen och låta rören ligga kvar för de är ju faktiskt han som vill dra sig ur och inte jag !

Men om man ser juridiskt på det skall jag skicka en överklagan på hans faktura och säga att jag betalar så mkt samt att rören skall ligga kvar med tanke på tidigare beslut om han då vill ha bort dessa får han stå för den kostnaden för att det han som bryter överenskommelsen.
 
[quote author=Inger.P. link=1155852990/0#13 date=1155908882]Jag tycker definitivt inte det... Då kan Bimbosorken lika gärna säga: jag vill inte heller ha grejerna. Ta omedelbart bort pumpen från min tomt och ge mig mina pengar tillbaks...


Hm, det har du i och för sig rätt i. Jag tänkte bara att det var en praktiskt lösning.

Däremot så tycker jag fortfarande inte att Bimbosorken ska gräva bort ledningen på grannens tomt. Den kostnaden kan den sura grannen stå för själv, förutsatt att Bimbosorken inte ska använda rören något mer givetvis!

En tråkig historia..
 
Om du låter grannen dra sig ur och du löser ut honon, så tror jag att det vore klokt att du ser till att du får alla kvitton som gäller anläggningen. Risken finns kanske att han i framtiden hävdar att han har rätt att koppla in sig på den om han råkar ha några kvitton kvar att vifta med...
 
Har kommit så långt att jag skall
bestrider en fakturan så tips vad skriver jag ?
 

men på samma sida är det inte bra om du börjar ett krig med grannarna (men måste ju bo nära dom) .. skulle helst föreslå att ni försöka kommer till nån lösning tilsammans i första hand..

eller har jag fel?

(jag har sett ett krig mellan grannarna förut och det aldrig finns en vinnare).

 
Hur tänker din granne göra med sitt eget avlopp nu om han inte vill vara med på pumpen? Klarar han sig utan en sådan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.