Jag är övertygad om att en bra mäklare i normalfallet kan få upp slutpriset. Såhär resonerar jag:

  • En bra mäklare är en bra säljare, som kan lyfta fram objektets positiva sidor, och kan engagera presumtiva köpare
  • Mäklaren har ett kontaktnät och förhoppningsvis ett gäng presumtiva köpare
  • En presumtiv köpare är inte alltid själv aktiv i sitt letande
  • Ju fler presumtiva köpare (dvs inte bara nyfikna människor) som kommer på en visning, desto större chans att slutpriset blir högre
 
  • Gilla
Saltis och 2 till
  • Laddar…
O
Ni har säkerligen rätt.... ;) Bäst att ge mig.... liiiite... :D Att en bra mäklare kan få upp priset. Det borde egentligen stämma med tanke på de pengar man trots allt betalar dessa. Dessutom, de är trots allt säljare precis som ni säger.... Så en bra mäklare kan säkerligen lyckas. JAg måste erkänna en sak till... Jag tror faktiskt att om man använder en mäklartjänst som Hemverket så kan det säkerligen ha en viss negativ effekt för vissa osäkra köpare... Man tycker att dessa känns oseriösa.... Då tänker jag inte alls på hur annonsen är skriven, utan just bara att dessa är avsändare...
Dock så tänker jag envisas att tro att en trappa inte gör någon glad...:)
 
  • Gilla
Saltis
  • Laddar…
O
Krille4 skrev:
Om vi vänder på det så får man väl vad man betalar för? Vill man betala så lågt fast arvode som möjligt som ska man nog inte räkna med en speciellt duktig mäklare. Ungefär som att anlita hantverkare som kostar 150 kr/tim och sedan bli förvånad när resultatet blir uselt ;)

Samtidigt så håller jag med om att det är extremt svårt att veta om och hur mäklaren påverkar slutpriset. Jag tror absolut att en riktigt duktig mäklare med stort kontaktnät kan hjälpa till och ge förutsättningar till ett högt slutpris.

/Krille
Va???
Menar du att en hantverkare för 150kr i timmen inte alltid gör ett bra jobb?? :D
ÄR det därför som mina väggar är snea? jag trodde de var vattenpasset de var fel på, eller ritningen.... :p'

Det borde rimligtvis vara precis som du säger...
 
  • Gilla
Saltis
  • Laddar…
Jag kan också hålla med angående hemverket. Även om jag kan uppskatta idén av ekonomiska skäl som säljare, så skulle jag som köpare undra varför säljaren vill sälja på detta sätt. Undermedvetet lägger jag nog viss vikt vid vilken mäklare det är som säljer lägenheten eller huset, då man vet att vissa är billigare eller tenderar att göra högre värderingar. I ett storstadsområde känns det helt enkelt något oseriöst att sälja med hemverket och jag tror att detta kan avskräcka vissa.
 
  • Gilla
Saltis och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle som spekulant vara lite tveksam till försäljning där all presentation objbeskr/ visning sköts av säljaren själv. Framförallt om jag vore oerfaren köpare. Mäklare har trots allt ett regelverk att hålla sig till, en någorlunda seriös mäklare vågar inte mörka alltför grova och uppenbara fel. Men som köpare vet man iofs. oftast inte om just den här mäklaren är "någorlunda seriös", det kan ju vara landets mest anmälde mäklare (som en annan medlem här råkat ut för).
 
  • Gilla
Saltis
  • Laddar…
Odjuret skrev:
Va???
Menar du att en hantverkare för 150kr i timmen inte alltid gör ett bra jobb?? :D
ÄR det därför som mina väggar är snea? jag trodde de var vattenpasset de var fel på, eller ritningen.... :p'

Det borde rimligtvis vara precis som du säger...
:D Finns säkert mäklare också som tar bra betalt utan att lyfta ett finger mer än nödvändigt. Precis som med hantverkare gäller det att kolla referenserna.

/Krille
 
  • Gilla
Saltis och 1 till
  • Laddar…
O
Det finns säkert bra hantverkare för 150kr i timmen åxå.:D

Mäklare verkar vara ett släkte för sig.... När det gäller hemverket och liknande tjänster så låter det som sagt var konstigt för folk, men det behöver absolut inte vara fel att köpa något via hemverket egentligen. Många tycker nog att det låter bättre om avsändaren är stor känd aktör. Dock behöver inte mäklaren hos den kända aktören vara bra precis som skrivits ovan. Kända märken har oftast lättare att sälja sin produkt. säkerligen så även gällande mäklare.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
ullberg skrev:
Slutsatsen där var att att mäklare inte är intresserade av att lägga den extra tiden som behövs för att kräma ut de sista kronorna, om man som mäklare vill vinstmaximera är det så väldigt mycket effektivare att få ett snabbt avslut och gå vidare..
Japp precis som min polare berättade som "insider". Dessutom behöver man knappast någon vetenskaplig undersökning för att backa upp detta. Du kan ge dig fan på att cheferna på mäklarhusen har dökoll på hur många objekts som säljs till vilket pris under hur lång tid investerad. Att inte optimera denna peng vore ju bill och bull-korkat.

Men man skall ju även tänka på att antalet objekt på marknaden spelar in - ovanstående analys funkar ju bara så länge mäklaren faktiskt har andra jobb att fortsätta med. Om hon har tomt på nytt arbete så tjänar hon ju på att kräma ut max av det hon jobbar med för tillfället ..
 
elpaco skrev:
Japp precis som min polare berättade som "insider". Dessutom behöver man knappast någon vetenskaplig undersökning för att backa upp detta. Du kan ge dig fan på att cheferna på mäklarhusen har dökoll på hur många objekts som säljs till vilket pris under hur lång tid investerad. Att inte optimera denna peng vore ju bill och bull-korkat.


Men man skall ju även tänka på att antalet objekt på marknaden spelar in - ovanstående analys funkar ju bara så länge mäklaren faktiskt har andra jobb att fortsätta med. Om hon har tomt på nytt arbete så tjänar hon ju på att kräma ut max av det hon jobbar med för tillfället ..

Det måste inte vara arbetsbrist för mäklaren för att det ska löna sig att låta en försäljning ta sin tid. Det innebär nämligen inte nödvändigtvis en extra kostnad för mäklaren om en försäljning tar några dagar extra. Kalendertid är inte samma sak som nedlagd tid. En mäklarfirma som stressar igenom sina försäljningar bara för att få "snabba avslut", även om det kan leda till lägre försäljningspriser och därmed lägre vinst för bolaget, den firman agerar inte optimalt rent ekonomiskt.


Sen finns det ju såklart en övre gräns för hur många "vilande" försäljningar en mäklare kan hantera, då det kan börja löna sig att korta ner försäljningstiden.


Det känns som att det finns två ganska olika stategier här, för en mäklarfirma. Antingen satsar man på kvantitét (dvs stor genomströmning av försäljningar, snabba avslut), eller kvalité (högsta möjliga pris). Fastighetsbyrån är tydligen Sveriges största mäklare, som säljer flest bostäder av alla, och dom är nog en bra representant för en "kvantitét-mäklare", medan t.ex Notar i mina ögon känns som en "kvalité-mäklare" som verkligen verkar fokusera på att få ut ett högt pris.
 
  • Gilla
Saltis
  • Laddar…
jimih skrev:
Det måste inte vara arbetsbrist för mäklaren för att det ska löna sig att låta en försäljning ta sin tid. Det innebär nämligen inte nödvändigtvis en extra kostnad för mäklaren om en försäljning tar några dagar extra.
[..]
Det känns som att det finns två ganska olika stategier här, för en mäklarfirma. Antingen satsar man på kvantitét (dvs stor genomströmning av försäljningar, snabba avslut), eller kvalité (högsta möjliga pris). Fastighetsbyrån är tydligen Sveriges största mäklare, som säljer flest bostäder av alla, och dom är nog en bra representant för en "kvantitét-mäklare", medan t.ex Notar i mina ögon känns som en "kvalité-mäklare" som verkligen verkar fokusera på att få ut ett högt pris.
Jag syftade givetvis på arbetstid, inte kalendertid.

Man kanske skall fråga dig vad kvalitet för en mäklare egentligen innebär? Mäklaren skall ju som bekant representera både köparen och säljaren, och målet är att priset skall vara marknadsmässigt. "Högsta möjliga pris" kan knappast vara ett sätt att marknadsföra sig med för en mäklare med yrkesheder.

Och angående din analys av Svensk Fast - visst kan det förhålla sig så, men faktumet att de säljer flest fastigheter är ju inte liktydigt med detta. Först måste vi även veta relationen till antalet heltidstjänster i förhållande till konkurrenterna. Kanske har de flesta sålda objekt, men även många fler anställda?
 
  • Gilla
Saltis
  • Laddar…
O
Med tanke på att svensk fast finns väl nästan över hela landet, så är det inte så konstigt att de säljer mycket....
Jag tror inte att vissa mäklarfirmor är bättre än andra. Det handlar till slut om den enskilda mäklaren.
Jag känner väl spontant att alla mäklare vill väl ha så mycket betalt som möjligt... Jag har svårt att lita på en mäklare som säger att vi garanterar högsta pris. Varför behöver man skriva det i reklamen? Det är lite som att döpa en byggfirma till bästa byggfirman AB. Det borde vara självklart att man gör ett bra jobb...
 
  • Gilla
Saltis
  • Laddar…
Odjuret skrev:
...
Jag känner väl spontant att alla mäklare vill väl ha så mycket betalt som möjligt...
Det kan nog vara lite annorlunda vid vissa tillfällen.
Vid t.ex. kvartals-, halvårs- eller årsslut kan det finnas en vinst för mäklaren att avsluta affärer innan datumgränsen för att kliva upp ett steg i bonustrappan, bli månadens säljare eller liknande.
 
Frågan gäller nu om vi ska lägga accceptpriset lågt och hoppas på rejäl budgivning eller högre med risk att det inte kommer tillräckligt många intresserade. Vad tycker ni, vad är bästa strategin?



Tackar för alla bra svar!
 
Mitt eget val av taktik/upplägg när jag sålt har varit: Jag sätter acceptpris där jag verkligen är nöjd med slutpriset och är villig att släppa huset/lägenheten. Det har funkat bra för alla parter.
 
Saltis:
Vad tror du ordet acceptpris betyder?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.