Hej!

Har otroligt stora problem med att något gräver upp min gräsmatta, det blir små högar ca 5-10 cm i diameter och ca 2-3 cm höga. Vad kan det vara se filmklippet.[video=youtube_share;5VfrfhDAoXQ]http://youtu.be/5VfrfhDAoXQ[/video]
 
Lite svårt att se, men det påminner om högar som daggmask dragit upp på ytan?
 
  • Gilla
Ulrik74
  • Laddar…
Antagligen är det nyttodjur som skapar högarna, dom gör så att gräset mår bra, daggmask.
 
  • Gilla
Ulrik74
  • Laddar…
BigR
Jag var också förbryllad över sådana högar. Men en fuktig sensommarkväll tog jag ficklampan och gick ut på spaning. Feta daggmaskar krälade upp ur högarna.

Man får trösta sig med att dom luftar gräsmattan ...
 
Av det jag kan se av den något darriga filmen tycker jag också att det ser ut som daggmaskhögar. Det är ren jordförbättring, de drar ner multna löv, visset gräs mm och bajsar ut det som fin jord, i så högar som ser spritsade ut. Bara att kratta lite och se glad ut!
 
Ja, det där är det bästa som finns.
 
Men det känns inget vidare när man har gjort nya gräsmattor och kämpat som fasen för att få det slätt och fint och så kommer dessa och vips så har man ett månlandskap!
 
Samma här, har aldrig sett liknande över hela gräsmattan innan så både förvånad och chockad. Frågade svärfar och fick också svaret daggmaskar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.