Hej.
Jag har ett litet dilemma.
Min granne har varit på mig och frågat om vi ska köpa en robot ihop. Våra tomter är ca 2800m2 ihop, och min är på ca 1200m2 av detta. Båda tomternas gräsmatta sitter ihop.

Grannnen är bra, men de är precis pensionärer och vi har precis fått en liten son.
Modellen grannarna har snöat in sig på är Robomow rs630 av fjolårets modell(20000kr). Jag var lite intresserad, men tyckte hellre att vi skulle köpt en Husqvarna ihop. Båda är säkert bra, men jag har fått för mig att Husqvarna har lite mer erfarenhet.
Nu har grannen beställt en rs630 och jag får hoppa på senare om jag vill dela den.
Delade saker kan ju vara bra, men då kanske man lika gärna kan köpa en egen tänker jag.

Själv är jag lite inne på Boschs Indego, som ju verkar lite smartare när det gäller att inte klippa i onödan.
Kommer prisläget vara lika som i 2013 och mjukvaran förbättrad så är det helt klart en kandidat.

Tror ni de två modellerna klarar av att köra ihop utan störning?

Jag har lite att fixa på tomten för att få till gräsmattan innan det är dags så det är ju ingen panik direkt. Sen har jag en Stiga Park med hydrostat, så jag klarar ju av uppgiften ändå.

Hur hade ni resonerat?

Mvh Gordon
 
GordonE skrev:
Grannnen är bra, men de är precis pensionärer och vi har precis fått en liten son.
Mvh Gordon
Står inför samma val men med tanke på våra 2 små barn och våran hund så är modellerna med rakblad otänkbara. Visst, risken minimal fast med tanke på en kompis som låg på knä i timmar förra sommaren och letade rakbladsdelar i gräset så blir det en RS630 här!

RS630'n verkar dessutom vara lite mer anpassad för en gammal bondgårdstomt som vår eftersom det är lite si å så med planhet, kullar osv...

.
 
peternicklas
Kolla även så att ditt ev. inköp av en Bosch inte skapar problem för din grannes RS630. Bosch stör ut en del märke.
 
Tack för svaren.
Grannen har börjat förbereda för slingan på hans tomt idag.
Jag har fått för mig att Boschs blad inte är sylvassa utan något trubbiga, det kanske är för att slippa problemet om en kniv skulle spricka.

Hur får man reda på om de stör varandra? Är det något tillverkarna vet, eller är det upp till konsumenten att prova själv?
 
peternicklas
GordonE skrev:
Tack för svaren.
Grannen har börjat förbereda för slingan på hans tomt idag.
Jag har fått för mig att Boschs blad inte är sylvassa utan något trubbiga, det kanske är för att slippa problemet om en kniv skulle spricka.

Hur får man reda på om de stör varandra? Är det något tillverkarna vet, eller är det upp till konsumenten att prova själv?
Borde finnas någon här som vet.
 
Bosch Indego bladen är inga tunna rakblad. Så det ska mycket till om de ska gå sönder eller ramla av.
 
Inte råkat ut för det själv så ska väl inte uttala mig, men flera i branschen jag pratat med säger att bosch stör ut i princip allt annat som finns på marknaden. Zucchetti tex säger att det är bosch dom har mest problem med. Bosch bryr sig dessutom inte ett dugg om att göra något åt det. De flesta andra tillverkare idag försöker hitta en lösning för att kunna samarbeta mellan märken, modeller och signaltyper.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.