Hej!

Jag funderar på att sätta sprinklers i garaget, eftersom det är integrerat i huset. Det kan ju motverka eller om inte annat fördröja brandförloppet vid eventuell bilbrand, så man hinner utrymma resten av huset.

Tänkte sätta sådana med en gas eller spritpatron som utlösare.

Någon som har några synpunkter/rekomendationer på produkter i detta ämne?

/Jonas
 
Ingen som har några synpunkter/rekomendationer?

/Jonas
 
Jag har sett Wirsbos sprinklersystem, men jag tycker inte det känns så förtroendeingivande att ha sprinklers i plast...

/Jonas
 
De enda hemsprinklers jag sett är vattenbaserade, och vatten fungerar som bekant inte så bra när det gäller att släcka bränder i olja/bensin. Skall du ha ett sprinklersystem baserat på koldioxid eller liknande så blir troligen kraven så höga att det är svårt att motivera det ekonomiskt.

Jag skulle lagt pengarna på att brandisolera bättre mellan garage/hus samt ett bra brandlarm.
 
Tanken var kanske inte att släcka elden utan att fördröja brandförloppet genom kylning.

Det går faktiskt att släcka brinnande olja/bensin med vatten genom att man helt enkelt kyler ner elden med vatten. Har gjort det själv i lumpen, då vi släckte stora kar (4mx4m) med brinnande dieselolja med endast vatten.

Dock tror jag inte att några sprinklers klarar detta, men det borde ge några extra minuter...

/Jonas
 
Vad är det du tror är mest sannolikt skall börja brinna i ditt garage?
 
Jag har gjort en del sprinklerinstallationer. Skaffa spritfyllda dysor (finns lite olika modeller och grader som de utlöses på) och dra blårör till dem. Anslut systemet trycksatt till din ordinarie vattenanslutning (kommunal eller egen). Easy peasy ;)
 
pipewelder skrev:
Jag har gjort en del sprinklerinstallationer. Skaffa spritfyllda dysor (finns lite olika modeller och grader som de utlöses på) och dra blårör till dem. Anslut systemet trycksatt till din ordinarie vattenanslutning (kommunal eller egen). Easy peasy ;)
Försäkringsbolaget måste väl ha synpunkter på att man vattenfyller sitt hus bara för att det tagit fjutt i en askkopp?
 
RoTe
MathiasS skrev:
Försäkringsbolaget måste väl ha synpunkter på att man vattenfyller sitt hus bara för att det tagit fjutt i en askkopp?
En sprinkler utlöses inte förens det brinner ordentligt. Då brinner det så pass att sprinklern INTE kan släcka elden själv men det är inte heller meningen...
Men det vet du säkert?
 
MathiasS skrev:
Försäkringsbolaget måste väl ha synpunkter på att man vattenfyller sitt hus bara för att det tagit fjutt i en askkopp?
En brinnande askkopp räcker gott och väl för att ett hus brinner ner till grunden.
 
Vad gäller vattenskador så är det nog inget större problem, då jag endast ska ha sprinklers i garaget, och där finns det golvbrunn.

Vad gäller det jag tror är störst risk att ta eld, så är det bilen.

Har en bekant som hade sin bil stående oanvänd i garaget i 10 dagar utan att vara i närheten av den, och då tog den eld.

/Jonas
 
Jonas_H skrev:
Har en bekant som hade sin bil stående oanvänd i garaget i 10 dagar utan att vara i närheten av den, och då tog den eld.
Ajdå, men är inte sådant mycket mycket ovanligt? Vad var det för bil?
 
Det var en BMW, men det är inte så ovanligt som man kanske tror.

Inte enligt räddningstjänsten i alla fall.

/J
 
Detta ang sprinklers i privata hus har varit uppe här förut med blandannat en länk till ett seriöst test på detta. Hittar inte dit nu men intressant är det. Och även om man blöter ner huset ordentligt så räddar man kanske både människor och vissa värdesaker genom att ge brandkåren lite mer tid på sig. Vet att jag tillochmed sett ett program från staterna där man lagt ner den lokala brankåren och istället krävde sprinkler i alla hus. Nu har vi ju inte riktigt samma byggtekniker och kvalite på grejerna men spännade ide tycker jag det är. Kan man genom att många instalerar detta få ner priserna till rimliga nivåer så tror jag att många skulle satsa på detta vid nybyggnation eller större renoveringar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.