Vår skrutt-gräsklippare behöver bytas ut och valet faller på en bensinklippare med uppsamlare. Är det vettigt att köpa en begagnad Klippo från 90-talet för någonstans mellan 1500 och 2000 kronor? Hur länge håller en sådan, vad brukar gå sönder? Olja och filter ska vara bytt och kniven är nyslipad.

Är det bättre att lägga motsvarande pengar på en några år gammal klippare av annat märke? Eller rentav en ny av skruttmärke?

Uppsamlare är krav, drivning inte nödvändigt (men Klippon jag tittar på har det).

Bör man lägga på en tusenlapp eller två för att få något bättre? Features är inte viktiga, men den ska funka och hålla i minst tio år - gärna längre.

Tacksam för råd!
 
Jag tycker det låter som oerhört mycket pengar efter 20 år. Därmed inte sagt att det inte är ett marknadsspris. Marknadspriset är ju inte alltid vettigt.

Jag skulle dubbla budgeten och köpa en nästan ny men beggad Klippo. Eller köpa en helt ny - du ska ju ha den länge.
 
Är den välskött och sparsamt använd, samt installad i uppvärmt garage el motsv på vintrarna så kan den vara värd sina pengar.

Jag har en fr 80-talet och den är på väg att ge upp. Troligtvis pga rostiga ventiler/säten pga vinterförvaring i uthus. För övrigt är den sliten/väl använd (vilket syns) men fungerande.

Har också en Husquarna fr 90-talet, där är plasttanken till B&S-motorn sprucken, drivningen reparerad och kåpan/handtagsinfästningen likaså (sprucken i handtagsinfästningen), och hela klipparen i smäckig plast och plåt kved när den användes.
 
Klippon med uppsamlare ska enligt uppgift vara sämre, farsan har en som han inte är riktigt nöjd med. Honda gör fina gräsklippare med, en sån hade jag köpt om jag ville ha uppsamlare. Sen skulle jag absolut försökt att köpa en ny som du vet vad den är körd på för soppa samt hur den är skött. Jag köpte ny klippo för ett par år sedan efter att nästan svingat en begagnad stiga över häcken som bara jävades. Dom billigare modellerna har plastförgasare, undvik dessa dom är helt värdelösa.

Vill även slå ett slag för klippo med sån finhackarkniv, den praktiskt taget gör gräset till smulor som kommer gräsmattan till gagn samt att jag inte tycker att det fastnar gräsklipp i skorna eller dylikt, jag är mycket nöjd med min.

En annan grej som jag gillar är hondamotorn på min klippo, går mycket tystare än farsans klippo med briggs och stratton, mycket mer lättstartad med.
 
Redigerat:
  • Gilla
Molliede
  • Laddar…
Har sett med jämna mellanrum några år gamla Klippo på Blocket för ca 2000 så du behöver nog inte köpa en så gammal gräsklippare för den budgeten.
 
Tack för era råd. Är nu inne på att köpa en ny eller begagnad med bara några år på nacken istället. Budgeten hamnar väl istället på 3-5 tusen.

Vad gäller funktioner så är egentligen färre funktioner ett plus för oss (behöver inte mulcher, drivning, elstart osv). Men det ska vara kvalitet! Uppsamlare är ett krav!

Jag tittade runt på prisjakt för att se vad man kan få för nytt med den här budgeten. Stiga-klippare, McCulloch osv verkar vara väldigt populärt, men jag fastnade för Honda IZY 46 PDE för 4000:-. Verkar vara riktigt enkel men förhoppningsvis med hög kvalitet. Tankar om den?
 
Redigerat:
Akahigi
Hur är Ryobis med Subaru-motorer?
 
Hondan såg sjysst ut och jag hade valt med drivning, inte ofta det pajar dom första 20 åren, farsan har haft ett antal klippare och ingen har drivningen pajat på, jo förresten en av dom men då var det en stiga som var 30år gammal.. ;) Och då var chassiet helt slut också.. ;)
 
Vi tror oss inte ha behov av en självgående klippare (relativt plan tomt och man går oftast bara omkring 10-15 meter innan det är dags att vända runt) - men vi kanske ska ta en funderare till på det. Sen tycker jag att de ofta är för långsamma. I detta fall 0.89 m/sek enligt Hondas hemsida - hur fort nu det är. Får väl prova att stega lite. Jämför man Honda IZY klipparen med och utan drivning så blir den senare 2 kg tyngre (32.5kg vs 30.5kg) vilket också gör den lite otympligare. Den kostar 1000:- mer, men då får man iofs med mulcher också.

Om inget oförutsett inträffar blir det en Honda IZY, med eller utan drivning. :)
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Det svåra med en beg klippo är ofta att klippbredden är väldigt smal på många modeller

Jag har 52cm på min säkert 20 år gamla klippo och den fungerar fint år efter år bara den får ny olja och slipade knivar
 
  • Gilla
Ivo f
  • Laddar…
Hej

Jag gick i samma tankar som du att köpa en beg. Klippo. Var runt och tittade på flera med högst varierande skick. Det verkar som bara det är en Klippo och oavsett skick så kan man ta minst 1500 för den. Tröttnade och köpte en ny McCulloch för 2340 kr med Briggs & Strattons ny 500 motor, uppsamlare och kullagrade hjul. Den kommer fungera i 10 år utan problem om man bara sköter den. Nu har jag en robot med så den står mest och tar plats i garaget.

http://www.bygghemma.se/utomhus/tra...pare/grasklippare-mcculloch-m53-140w/p-274325

//Calle
 
A
Hade en 30 år gammal klippo. Den klippte snyggt och enda problemet var att starta den ända tills jag såg hur förgasaren var konstruerad sen räckte det med 1 srag.
Sen lossnade ena framhjulet och blev då rådd att köpa en ny. Klippot åkte till soptippen och en lång rad klippare har provats men de är så dåliga så numer så titar jag på robotklippare, bosch förra året men den skickades tillbaka så håller på och letar en ny igen.
Ångrar än idag att jag kasserade klippon, den var faktiskt bra .
 
Jag skulle aldrig lägga mer än några hundralappar på en klippare som sedan länge passerat sin tekniska livslängd, även om det råkar stå klippo på den. Den kan ju gå sönder när som helst och då får man väl direkt hosta upp en tusing. För 2000:- får man en ny Meec-klippare med garanti.
 
A
pelpet skrev:
Jag skulle aldrig lägga mer än några hundralappar på en klippare som sedan länge passerat sin tekniska livslängd, även om det råkar stå klippo på den. Den kan ju gå sönder när som helst och då får man väl direkt hosta upp en tusing. För 2000:- får man en ny Meec-klippare med garanti.
Har provat den också. Gick runt 4 - 5 år men var irriterad på den hela tiden. Men till slut la den av och det kändes skönt. (Min var faktiskt utan uppsamlare. Jula skickade den hem till dörren och det var det mest positiva.)
 
Nu har vi blivit med ny klippare! Det blev en Honda IZY 46, utan drivning. Jag jämförde med och utan drivning i butik. Med drivning så blir klipparen tyngre och framförallt mycket trögare att dra bakåt (även framåt men ja då använder man ju drivningen). För vår användning så vinner less is more. Jag provstegade även lite hemma och 0.89 m/sek (3.2 km/h) känns alldeles för långsamt.

Mycket nöjd med valet - känns som att det blev väldigt mycket kvalitet för pengarna! Tack för era tips.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.