Intressant Niklas. Du får gärna berätta mer om dina erfarenheter, ssk om länsstyrelsen förde något resonemang kring insyn i sitt beslut.

Man får bygglov även med nya PBL (utan myndighetsbeslut, dvs beviljat bygglov eller avslag på bygglovsansökan finns inget att överklaga). I vårt fall fick grannarna ha synpunkter på bygglovsansökan innan beslut (grannehörande). Den granne som sedermera överklagade bygglovsbeslutet framförde samma synpunkter då. Kommunen beviljade trots det bygglov (med hänvisning till att vi höll oss inom detaljplanen och det relativt stora avståndet mellan husen). Bygglovet överklagades sedan till Länsstyrelsen där det nu ligger för beslut.
 
Men är det inte så i "nya" PBL att: Så länge bygglovet håller sig inom detaljplanen kan de berörda grannarna inte överklaga.

Grannen har alltså fått lämna sina synpunkter, ni följer detaljplanen och därmed ska det inte gå att överklaga?


 
Ok.

Vi har knappt 5m till tomtgräns och grannen ungefär detsamma.

Länsstyrelsen tyckte väl att man fick räkna med förändring och viss insyn när man bor i ett tättbebyggt villaområde i ytterkanten av Stockholm.

Vi var väldigt noga med att hålla oss inom detaljplanen då vi misstänkte att grannen skulle ha en synpunkt.
Jag tror att de framför allt är missnöjda med att vi skuggar dom betydligt mera med vår utbyggnad.
Men samma där, LS tyckte att man fick räkna med det.

Bifogar ett urklipp från beslutet.
 
Tack Campar. Det ser ut som om du var i ungefär samma situation som vi befinner oss i nu.
 
Cem77: jag har sett/hört den kommentaren förut - att man inte skulle ha rätt att överklaga beslut om bygglov som håller sig inom detaljplanen. Det vore ju önskvärt ur vår synpunkt just nu, men jag har inte hittat någon grund för det. Däremot så behöver man inte ha grannehörande om man håller sig inom detaljplanens regler - men överklaga kan grannar göra ändå, såvitt jag kunnat utröna
 
Grannar kan alltid överklaga, hade ett samrådsmöte igår med kommun beträffande en utbyggnad, och de var "duktiga" på att informera om att grannarna kunde överklaga beslutet.

Men håller man sig inom detaljplanen och inte gör någon extrem utbyggnad/åtgärd så skulle det vara svårt för grannarna att få igenom sin överklagan enligt handläggaren.

Jag sprang runt till alla grannar på gatan och begärde underskrifter att de godtog mitt bygge INNAN jag skickade in ritningarna, vet inte om det har någon lagligbetydelse men då har man iallfall pratat med alla och risken att någon skall överklaga då är ganska små tror jag iallfall :)
 
Fick beslut från länsstyrelsen idag. Länsstyrelsen avslår överklagandet. Jag hoppas att vi slipper en fortsättning på detta ärende men den som lever får se.

/woodchuck
 
  • Gilla
Henfer och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.