Som sagt; önskar tips på passande golv till vårt inglasade uterum (ska lägga upp en projekttråd så småningom). Förutsättningarna är följande:
_DSC8686.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


  • Träbjälklag som skall isoleras underifrån. (Stenull eller cellplast?)
  • Glaspartier Willab Eco62
  • Isolerat tak
  • Luftvärmepump av rätt hyfsad storlek. Vill kunna ha möjligheten att hålla 20° hela vintern. Möjlighet till kyla finns alltså sommartid.

Just nu lutar det åt att vi kommer välja nån form av massivt trägolv. Men hur gör man med underlaget (den tryckade trallen)? Jag är lite sugen på att rycka bort den och istället lägga ut golvspån som underlag till trägolvet, eller kan man lägga det rätt upp o ner ovanpå trallen?

Tacksam för alla typer av tips! :)
 
Vi la våran golvkonstruktion ovanpå befintlig trall. Då vi ändå skulle lyft vårt golv i det blivande uterummet så la vi 110 mm (20+70+20) cellplast på trallen. Ovanpå detta 12+18 mm plywood (hel skiva+ursparad skiva). I 18 mm skivan hamnade golvvärmerören med sina aluminiumplåtar sedan lumppapp och sist ett spontat trägolv som skruvades till plywooden.
 
Till att börja med..... Wg62 eco är vår/höst partier som absolut inte är avsett för året om. Profilerna inkl låsprofilerna är ren aluminium utan isolering.
Låsprofilen har bruten köldbrygga men inte dörrprofilerna.

Du kan vid vissa tillfällen värma upp det sen höst och vinter.
Men att hålla 20 grader året om, glöm det om du inte önskar betala motsvarande kostnad som en utlandsresa :)

Cellplast är kanon att isolera med och det vanligaste när det gäller uterum.
Innergolvet ska klara tempersturväxlingar och fukt.
Det kan och kommer uppstå kondens på aluprofilerna vilket i bland innebär vatten på golvet i små mängder.
 
Detta var exakt det jag letade efter, har precis samma funderingar kring mitt kommande projekt. Följer alla svar med intresse :)
 
Ripper500: Först och främst: jag frågade först och främäst efter tips på golv. Om jag trots detta ägnar ditt svar om glaspartierna nån minut så undrar jag såklart vilken kunskap/erfarenhet du grundar ditt inlägg på?
Har pratat med 3 olika värmepumpsinstallatörer som alla menar att det inte är några som helst problem att värma upp rummet vintertid, trots vår/höst-partier. Billigaste driften får jag om jag installerar en rejäl fläktkonvektor.
Nu vet jag inte vad du betalar för dina utlandsresor, men är väl svårt att komma under 20 000:-, eller säg 15 000:- för skojs skull, och jag tvivlar starkt på att det kostar 15 000:- att driva en luftvärmepump 5-6 månader.

Gällande golvet så letar vi fortfarande efter en lämplig lösning. Bjälklaget kommer isoleras med stenull och en oljehärdad board underst.
Vidare kommer vi antagligen vänta till nästa sommar/höst med att lägga nytt golv, då vi vet vilket vinter- och sommarklimat vi haft i rummet. I nuläget har Texline-matta seglat upp som ett intressant alternativ. Är dock osäker på hur den klarar temperaturväxlingar, UV-strålning o.s.v.
Om det vid tillfälle t.ex. skulle komma en åskskur och glasen är öppna så står ju en matta emot vätan bättre... Ska kontakta leverantören för att få lite mer data...

Glasleverans på fredag! :) Spännande!!!
 
Kan börja med att klargöra att jämförelsen med resa skulle tas med ironi.

Tillbaka till ämnet så försöker jag betona att glaspartier vår/höst är avsedda just för vad de heter.
Självklart kan du värma upp ett sådant rum. Alla rum går att värma, men till vilket pris?

Är syftet att bruka rummet året om så ska det byggas efter detta ändamål.
Sedan handlar det inte bara om värme utan även kondens etc på partierna.

När jag själv bygger uterum kommer jag välja vår/höst. Men mitt ändamål är inte att bruka rummet vintertid.

Sedan till golv.
De flesta golv fungerar att lägga om grunden är isolerad.

Hela mitt utlåtande grundas på 10 års erfarenhet inom branchen som säljare, konstruktör och montör.
Dock är det jag nämt kortfattat och det viktigaste är att bygga rummet efter sitt syfte.
 
  • Gilla
Hölasse
  • Laddar…
Efter en del funderingar lutar de för min del om att isolera träbjälklag.
Sen kommer jag lägga golvspån och uppe på det massiv furu.
Så den tryckade trallen kommer inte ligga kvar hos mig.
Furugolvet måste givetvis behandlas, lutas å vaxas kanske men det är jag inte tillräckligt påläst på ännu. Jag har ju lite tid på mig :)
 
  • Gilla
knicklas
  • Laddar…
Och glöm inte att du inte kan ha samma nivå på golvet i uterummet som utanför uterummet. Ett klassiskt fel som många gör när de glasar in sina altaner. Det kommer att rinna in vatten under bottenprofilerna annars.
Tänk oxå att runt stolpar är det riktigt svårt att få helt tätt beroende på uterumtillverkarnas konstruktion. Detta gör det olämpligt med fuktkänsliga material till golv eller undergolv.
 
  • Gilla
Allan Sladd och 2 till
  • Laddar…
verktygsgurun skrev:
Och glöm inte att du inte kan ha samma nivå på golvet i uterummet som utanför uterummet. Ett klassiskt fel som många gör när de glasar in sina altaner. Det kommer att rinna in vatten under bottenprofilerna annars.
Tänk oxå att runt stolpar är det riktigt svårt att få helt tätt beroende på uterumtillverkarnas konstruktion. Detta gör det olämpligt med fuktkänsliga material till golv eller undergolv.
Hur undviker man att det rinner vatten under bottenprofilen?
 
Två saker, att aldrig ha golvnivån samma ute som inne samt en gummilist mellan golv och bottenprofil.
Vissa tillverkare skickar med gummilist samt är bottenprofilerna förberedda/ gjorda så att det finns ett spår att sätta tätningslisten i.
 
@knicklas hur blev det med värmen, isolerar glaspartierna tillräckligt för att använda även på vintern?
 
verktygsgurun skrev:
Två saker, att aldrig ha golvnivån samma ute som inne samt en gummilist mellan golv och bottenprofil.
Vissa tillverkare skickar med gummilist samt är bottenprofilerna förberedda/ gjorda så att det finns ett spår att sätta tätningslisten i.
Du menar att golvet ute alltid måste vara lägre än den regel/planka som bottenprofilen står på? Det borde ju gå bra om man som du skriver har en tätningslist mellan?
 
cederbusch skrev:
Du menar att golvet ute alltid måste vara lägre än den regel/planka som bottenprofilen står på? Det borde ju gå bra om man som du skriver har en tätningslist mellan?
Inte om du vill tätt samt funktionsfri gång under hela året. Det kommer att lägga sig snö som smälter och fryser om vartannat vilket gör att det kryper in vatten som fryser och lyfter bottenskena vilket i sin tur gör att dörrarna kärvar.
 
  • Gilla
helrob och 1 till
  • Laddar…
Hm, jag köper resonemanget. Men om jag vill slippa ett steg ner direkt utanför dörren då? Tips på lösningar?

Vad för tätningslist är lämplig?
 
@MB77 :
Vi har fortfarande inte investerat i nån permanent värmekälla, men kommer göra det till hösten.
Har så här långt använt en gasolkamin med elfläkt (Jula) för att värma upp rummet. Funkar OK värmemässigt, däremot blir ljudnivån jobbig till slut. Fläkten är för högljudd helt enkelt. En annan nackdel är att värmen inte är påslagen konstant, det gör såklart att det krävs mer för att få upp värmen om det är nollgradigt i rummet.
Kan dock rapportera från två bekanta som installerat luftvärmepump i sina uterum (glaspartier med sämre U-värde än Eco 62) och det funkar mycket bra! LV-pumparna sprider värmen på ett mycket bättre sätt och är tysta(!). :D

När det kommer till vatten som rinner in under golvskenorna så ska jag göra om min konstruktion inom kort. Jag ska klyva trallen så jag får en ordentlig spalt mellan skena och trall, så att vatten kan rinna rakt ner. Ska även täta under skenan med nån slags gummilist.
Jag kommer inte göra nåt steg utanför golvskenan. Ska lägga upp bilder på mitt bygge så fort tid till detta finnes...!
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.