Ska göra en tillbyggnad till vårt radhus. Tillbyggnaden kommer att göras intill grannens tillbyggnad. Hur ska jag tänka för att bygga brandsäkert? Vart kan man läsa om detta område på ett begripligt sätt?

Min egna tanke är att min vägg som är mot grannen skulle kunna se ut så här(Inne-från och ut):

Dubbel gips - ångspärr - träreglar cc60 med ngn brandsäker isolering, 170x45 - ytterbeklädnad i form av Cembrit Heavy Duty (Minerit Fasad). Tänker jag rätt eller fel?
 
Har bra lästips om du vill grotta ner dig. Det första så googlar du på "så brinner husen". Göteborgs räddningstjänst har gjort bra material. Läs lärarhandledningen. Annars kan du gå in på msb hemsida. Där går du in på produkter och tjänster/publikationer. Sök på skydd mot olyckor och inomhusbranden.

För att svara på din fråga. Dubbelgips är bra, boendesprinkler är mycket bra. Men du får tänka på vad du ska skydda vid brand. Är det grannens hus så kanske du ska ha brandresistent glas i fönster. Är det ditt hus så kanske du ska satsa på en tätare dörr osv.
 
Har också försökt att hitta info om hur man bygger brandceller men utan att kunna fackspråket är det hopplöst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.