hangun skrev:
Tar tid att sitta på ett forum också.. bättre lägga tiden på att fixa detta själv. Tangenterna på datorn klarar inte det. Men detta är ett exempel på vår tidsanda. Lej bort allt. Sen lägg en massa tid på ett forum när det inte blir 100. Vart är vi på väg egentligen. Inte riktat enbart mot trådskaparen men herregud. Det är en skarv på en list vi diskuterar
Men du hangun: det kunde väl kanske inte vara så att jag har lejt bort detta eftersom jag snickrar sämre än jag skriver på tangentbordet? :) Jag jobbar hela dagarna med att kommunicera, förhandla och föra resonemang, därför känns det inte speciellt betungande att slänga ut en fråga på ett forum för att få feedback från dem som vet mer. Och för dig kanske det bara är en skarv på en list, för mig är det en visuell nagel i ögat i ett älskat sommarhus - det måste väl stå mig fritt att inte känna mig helt nöjd med det?
 
cecar33 skrev:
Svar på TS fråga man skarvar inte snickerier på det viset om man är yrkesman, man skarvar öht inte listverk av andra anledningar en att det handlar om längre avstånd en att det finns virke till. Det fodret som TS valt är ett standard foder och har troligtvis fler namn beroende på tillverkare men en vanlig benämning är Svanhals finns även som sockel i olika höjder. Man kan köpa foder i 2 m längder vilket troligtvis klanten har gjort, men en yrkesman köper i fallande längder efter behov. Skulle det mot förmodan behövas skarvas så lägger man fodret på sågen och lägger då geringen så att man få en större yta för att limma till ett stycke men det är undantagsfall. Profilerade lister kommer alltid att röra sig olika och därför ha olika form eftersom ådringen är olika, så nej en yrkesman med yrkesstolthet skarvar inte.
Hej Cecar33 och hantverkare1,
tack för feedback och bakgrundsinformation - detta förklarar tydligare varför det blivit på detta sätt, antar jag. Och skönt att höra att det finns flera än jag som tycker att det ser sådär ut - alla hurtfriska kommentarer tidigare idag om att skulle kunna spacklas igen gjorde att jag verkligen kände mig sypersensitiv över de där skarvarna...
 
reptil skrev:
Hej Cecar33 och hantverkare1,
tack för feedback och bakgrundsinformation - detta förklarar tydligare varför det blivit på detta sätt, antar jag. Och skönt att höra att det finns flera än jag som tycker att det ser sådär ut - alla hurtfriska kommentarer tidigare idag om att skulle kunna spacklas igen gjorde att jag verkligen kände mig sypersensitiv över de där skarvarna...
Det är klart att det går att spackla och måla över, men varför?

Bättre med en hel list.

Nu däremot, om listerna du målat är slut så kan du lika gärna spackla och måla på plats istället för att åka och köpa nya, måla, riva ner dom gamla och spika upp dom nya
 
Visst står det dig helt fritt. Likväl som du då får en åsikt från mig som är lika fri:)

Vem vet om 10 år kanske det går att blogga upp en list. Eller sammanträda upp den eller rent allmänt bara prata upp den. Kanske förhandla upp den

För 100 år sedan kunde var man spika upp sin egen list. Nu kan snart ingen det. utveckling?

Kunskap i hantverk är en sak. En helt annan sak är hjärta. Du hade hjärtat för detta men inte kunskapen. Han skulle ha kunskapen men saknar hjärtat för ditt hus. Pengar räcker inte alltid som problemlösare
 
hangun skrev:
Visst står det dig helt fritt. Likväl som du då får en åsikt från mig som är lika fri:)

Vem vet om 10 år kanske det går att blogga upp en list. Eller sammanträda upp den eller rent allmänt bara prata upp den. Kanske förhandla upp den

För 100 år sedan kunde var man spika upp sin egen list. Nu kan snart ingen det. utveckling?

Kunskap i hantverk är en sak. En helt annan sak är hjärta. Du hade hjärtat för detta men inte kunskapen. Han skulle ha kunskapen men saknar hjärtat för ditt hus. Pengar räcker inte alltid som problemlösare
Varför raljera över att TS inte kan/vill montera listerna själv? Det för inte saken framåt. Jag anar ett visst förakt för skrivbordsarbete i ditt inlägg. Samhället har genomgått en enorm utveckling på 100 år. Denna utveckling hade inte skett om alla valt att stanna hemma och spika lister i stället för att arbeta inom nya områden.
 
  • Gilla
cecar33 och 1 till
  • Laddar…
peroande skrev:
Varför raljera över att TS inte kan/vill montera listerna själv? Det för inte saken framåt. Jag anar ett visst förakt för skrivbordsarbete i ditt inlägg. Samhället har genomgått en enorm utveckling på 100 år. Denna utveckling hade inte skett om alla valt att stanna hemma och spika lister i stället för att arbeta inom nya områden.
peroande, mina mungipor rörde sig just 5 cm uppåt. Tack för härlig kommentar. :)
 
reptil skrev:
peroande, mina mungipor rörde sig just 5 cm uppåt. Tack för härlig kommentar. :)
Får jag göra en liten analys:
Att denna fantastiska utveckling, som peroande beskriver innebär att det behövs en utbildad snickare med två års gymnasium (eller är det 3?) samt ett par års lärlingstjänst för att
1) Köpa några meter fönsterfoder
2) Såga till det
3) spika fast det
är fantastiskt. Om det är sant vet jag inte :confused:

Om det sedan ses som ett allvarligt fel med ett par listskarvar, medan det är helt OK med synliga spikhuvuden mitt i de nymålade listerna, är det ett ännu märkligare tecken på denna utveckling.

Bäste reptil, hoppas att du inte tar detta som personlig kritik.
Jag önskar av hela mitt hjärta att du skall bli nöjd med din fina gamla stuga!
Men så här skulle jag nog gjort:
1) Köpt, sågat till och spikat upp listerna.
2) anlitat en en målare för att slipa, spackla och måla.

Att måla är 100 gånger svårare än att spika, om man vill ha bra resultat.
För bra resultat vid målning behövs mycket övning. Det är inget man kan läsa sig till.
Och målningen kanske ändå behövde fräschas upp runt fönsternischerna.

PS
Välkommen till Bygga Hus-forumet reptil!
Här finns mycket nyttigt att lära. Det vet jag genom egen erfarenhet :)
 
  • Gilla
eviljava
  • Laddar…
Och du menar att all utveckling som varit är bra?
 
hangun skrev:
Och du menar att all utveckling som varit är bra?
Nej, jag menar inte att all utveckling varit bra. Däremot anser jag att dagens samhälle som helhet är bättre än det samhälle vi hade för 100 år sedan. Detta trots att vi skapat oss nya problem under utvecklingens gång.
 
Håller med men hur långt ska det gå när det gäller att inte klara av saker i sina egna hem. Vi håller på att bli för bekväma på många sätt. Varför inte testa sätta listen själv o inte ge sig förrän man är nöjd. Då finns det ingen att lägga skuld på. På köpet får man en bra känsla
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.