Det är estetiskt och därför endast en åsikt.
Tror inte att snickaren har något emot att uppnå dina önskemål men du bör räkna med att betala för dig.
Detta är orsaken till en bra kommunikation innan jobbet utförs är så viktig och att du som kund bör framföra dina önskemål.
http://www.byggahus.se/ekonomi/bli-proffs-pa-att-anlita-hantverkare
Dra lite latexfog i skarven och måla.
 
S
MathiasS skrev:
Om det nu inte blivit som du tänkt dig, och du inte varit tydlig med hur du vill ha det, varför inte bara köpa lite list, en billig gersåg och fixa det själv? Kan du måla kan du säkert såga ett snitt och dra i en spik.

Sedan kan jag väl också tycka att om du inte tänker göra mer med väggen/smygen så gör väl dessa skarvar varken till eller från. Ska man ha ett riktigt bra resultat så målar man på plats efter att man limmat, spacklat och spikat dit fodren.
snickaren har alltid ett ansvar att kunden skall bli nöjd. han måste ha en väldigt bra förklaring varför det är skarvat så där. reptill skall ju inte behöva göra om något. som en snickare redan gjort
 
Ja visst är det väl så. För egen del skulle jag aldrig komma på tanken att skarva ett foder runt en dörr eller ett fönster - det gör man ju bara inte.
 
Hej alla,
stort tack för att ni engagerar er! Det uppskattar jag verkligen.

Förstår era kommentarer om att jag skulle varit tydlig från början, men jag hade faktiskt aldrig kunnat tänka mig att jag skulle vara tvungen att specificera att jag ville ha oskarvade fönsterfoder. För mig känns det ungefär som att jag skulle behöva specificera för en målare att han inte får skarva en tapetvåd mitt på; skulle man behöva göra det med?

Snickarens förklaring var att inte ville låta virke gå till spillo, men det borde väl jag som beställare få bestämma, det är ju ändå jag som betalar virket? Jag hade utan tvekan kunnat tänka mig att betala lite till om han hade frågat från början, men såhär i efterhand känns det onekligen lite surt.

Och jag valde ju att ha en snickare att göra detta för mig för att jag inte skulle behöva göra det själv, därför känner jag mig sådär sugen på att sätta igång och spackla, då vet jag i alla fall att det inte kommer att bli kanon. :) Dessutom är det ett sommarhus och jag har begränsad tid här.
 
MathiasS skrev:
Ja visst är det väl så. För egen del skulle jag aldrig komma på tanken att skarva ett foder runt en dörr eller ett fönster - det gör man ju bara inte.
Hej MathiasS,
när du säger "det gör man ju inte" - vet du om det finns stöd för det någonstans eller är det bara branschpraxis?
//reptil
 
SBH skrev:
är det nya lister hela väggen runt?
Hej SBH,
Japp, det är nya lister hela väggen runt, taklister är jag ju givetvis ok med att de är skarvade eftersom jag förstår att det skulle vara svårt att komma hem med en 8 meters list. Fönsterfoder sitter från topp fönster hela vägen ned till golvlist. Golvlistskarvar är ofrånkomliga och accepterbara på samma sätt som för taklister.
 
S
runt fönstret så ska det ju vara som snyggast. man tittar ju inte ner på golvet hela tiden.
"almoge" lister är ett helvete att gera snyggt. men man lämnar inte fönstret så där fult
 
S
reptil skrev:
Hej MathiasS,
när du säger "det gör man ju inte" - vet du om det finns stöd för det någonstans eller är det bara branschpraxis?
//reptil
har inte att göra med "branschpraxis" det har att göra med sin stolthet.
 
reptil skrev:
Hej MathiasS,
när du säger "det gör man ju inte" - vet du om det finns stöd för det någonstans eller är det bara branschpraxis?
//reptil
Nej, jag vet inte om det står skrivet någonstans. Dock tror jag det är otänkbart för de flesta snickare att göra på det viset.
 
Ah. Jag förstår. Jag är helt enig med er, SBH och MathiasS! :)
 
Som jag förstått saken är läget enligt följande:

* Det handlar om totalt 4 st. fönsterlister. Dessa är nyinköpta och torde således vara lätta att återanskaffa.
* Snickaren vill inte ta på sig ansvaret för skarvningen. Han tycker att skarvningen är OK.

I detta läge kan naturligtvis TS börja tvista med snickaren och kräva att han skall göra om. Men jag tror att det fordrar mer energi än att bara kapa till dessa 4 bitar och spika upp? Det är gjort på max 1h. Att måla listerna tar inte många minuter det heller.

Att tjafsa med en hantverkare som satt sig på tvären tar garanterat längre tid.

Jag köper argumentet att det av princip är fel att få göra om någonting man lejt bort samt betalat för. Men hade jag varit TS hade jag ändå ställt mig frågan:

Är detta en strid som är värd att lägga dyrbar energi på? Har jag mer att vinna på att "ta fajten", jämfört med att bita ihop, sätta upp kostnaden på lärkontot och göra det själv?

(Självklart håller jag med om att en snickare med yrkesstolthet inte gör så här)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Ja visst är det väl så. För egen del skulle jag aldrig komma på tanken att skarva ett foder runt en dörr eller ett fönster - det gör man ju bara inte.
Håller med ! Enda gången är när fönster är monterade i set och det inte räcker till i längd.
 
Tar tid att sitta på ett forum också.. bättre lägga tiden på att fixa detta själv. Tangenterna på datorn klarar inte det. Men detta är ett exempel på vår tidsanda. Lej bort allt. Sen lägg en massa tid på ett forum när det inte blir 100. Vart är vi på väg egentligen. Inte riktat enbart mot trådskaparen men herregud. Det är en skarv på en list vi diskuterar
 
Svar på TS fråga man skarvar inte snickerier på det viset om man är yrkesman, man skarvar öht inte listverk av andra anledningar en att det handlar om längre avstånd en att det finns virke till. Det fodret som TS valt är ett standard foder och har troligtvis fler namn beroende på tillverkare men en vanlig benämning är Svanhals finns även som sockel i olika höjder. Man kan köpa foder i 2 m längder vilket troligtvis klanten har gjort, men en yrkesman köper i fallande längder efter behov. Skulle det mot förmodan behövas skarvas så lägger man fodret på sågen och lägger då geringen så att man få en större yta för att limma till ett stycke men det är undantagsfall. Profilerade lister kommer alltid att röra sig olika och därför ha olika form eftersom ådringen är olika, så nej en yrkesman med yrkesstolthet skarvar inte.
 
Tycker det ser illa ut. Om det finns lister som är tillräckligt långa skarvar man inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.