Hej!
Har en fråga som jag gärna skulle vilja ha hjälp med, med tonvikt på om arbetet är utfört fackmannamässigt.

Jag har ett gammalt hus från 1884 där jag har slagit ihop stort kök och mindre sovrum till megastort kombinerat kök och vardagsrum. När jag gjorde detta tog jag bort treetexplattor som täckte väggarna för att komma in till träpanelen som är bakom. Golvlister samt fönsterfoder var ditsatta på 80-talet någon gång och eftersom jag gärna vill återskapa den gamla stilen bad jag en snickare att göra lister till golv och foder till fönster.

Dessa gjordes och jag har sedan målat dem med tre strykningar linoljefärg innan de sattes upp. När jag kom till huset idag märker jag att de lister som snickaren satt upp är skarvade med en stumskarv (det är väl det det heter när den är 90 grader rakt över fodret?), på två fönster i höjd med fönsterbrädan och på två fönster ovanför fönstret (se bilder för detaljer). Detta betyder att fyra av de totalt fem fönstrena i rummet har fönsterfoder med skarvar.

054.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




053.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har ännu inte talat med snickaren om detta, men jag tycker att det ser utomordentligt märkligt ut att det är skarvar på fönsterfodrena. För mig känns det lite som att skarva en tapetvåd på mitten, och det skulle man ju aldrig acceptera som beställare. Jag har försökt själv att kolla upp detta, och som jag förstår det enligt Bygg-AMA så skarvar man inte fönsterfoder om det kan undvikas. Jag tror säkert att snickaren har en enligt honom superförklaring, men jag känner att jag vill reklamera detta och be honom sätta upp nya foder där de är skarvade - har jag rätt?

Jag vill gärna skriva till snickaren så snart som möjligt, så all input som jag kan få vore jag ytterst tacksam för - gärna med stöd i vad som är praksis på området/riktlinjer/stöd i litterarur/AMA etc.

Tack på förhand!
reptil
 
Hade han tillgång till tillräckligt med foder?.

ser ut som jättefönster.....
 
Hej!
Snickaren hade möjlighet att inspektera rummet och göra de mätningar som var nödvändiga innan han åkte och handlade material. Han har hela tiden haft nyckel och fri tillgång till att komma in i huset.

Min misstänke är väl egentligen att han mätt, köpt material, kapat fel på det första fönstret och sedan försökt skarva ihop det så gott som möjligt under resans gång - men det ska väl inte jag lastas för som beställare om han gjort fel?

Fönstrena är väl inte jättejättestora, men fodret går ned hela vägen till listen och det är väl kanske inte så vanligt. Dock var det detta som jag beställde som jobb - inte ska jag väkl behöva specificera i arbetsbeskrivningen att jag inte vill ha skarvade foder?

//reptil
 
Min enda insats i detta projekt har alltså varit att jag målade de foder och lister som snickaren sågat till. Han har själv mätt, införhandlat och sågat - bara ett förtydligande.
 
Men vem spikade upp fodren? Du själv antar jag.

Du såg väl innan du målade listerna att de var delade?
Det syns ju i alla fall väldigt tydligt när de är uppsatta.

Kanske snickarens tanke var att du skulle först spika upp fodren'
och sedan spackla skarvarna, slipa, grundmåla och färdigmåla.
Det är väl så man gör mest, bland annat för att slippa se alla spikhuvudena som nu syns tydligt.
Nu måste du väl spackla över spikhålen och måla igen.
då kan du kanske spackla skarvarna också :)
 
Om ni inte har avtalat annat så är det endast en estetisk åsikt vilket är svårt att komma någonstans med.
 
Om du vill behålla den gamla stilen ska du spackla över spikhålen och måla dem på plats, samtidigt tar du och spacklar skarvarna och hörngering.. Du får då fina lister som blir tidsenliga.
Själv skulle jag aldrig komma på att göra sådana generalskarvar som snickaren har gjort, gör det endast på tak/golvlist i nödfall när man har långa väggar.
 
Gissar på att "snickaren" inte gillar när det är girade hörn...alt att han inte är "snickare" egentligen....
 
..men om detta är standardlister som kan köpas över disk är det väl bara köpa några löpmeter till och kapa till? Det är ju max två timmars jobb arr korrigera detta. Jag skulle också limma där fodren är skarvade, annars spricker det där när man spacklar och målar.
 
Vad jag sett av gamla hus så är det inte helt ovanligt med sådana här generalskarvar här och där. Gissar att det har gjorts vid tidigare renoveringar/ombyggnationer, av praktiska skäl (kostnad, tidsåtgång) då de flesta profilerade lister var "specialprofil" (handgjorda i mkt lokal tradition/variant) och alltså ej gick att köpa över disk.

Så länge det inte står uttryckligen i någon kravstandard/specifikation/avtal att skarvade lister inte är tillåtna överhuvudtaget, alt generalskarv, så blir det en fråga om just hantverkarskicklighet/fackmannamässighet, vilket betyder bedömning av utförande/utseende. Alltid nästan hopplöst att avgöra. Av bilderna att döma tycker jag att det ser ok ut, dvs inte grund för klassningen icke fackmannamässigt utförande.

Men prata med snickaren först. Kanske kan ni komma överens. Lägg fram det utifrån din upplevelse och förväntan - lugnt och sakligt. Tänk på att det är snickarens hantverksskicklighet/yrkesstolthet/heder det handlar om. (Jag utgår från att det är en någorlunda seriös snickare.)
 
Nej, som jag sade tidigare bestod min arbetsinsats endast i att måla fodrena, det är alltså snickaren som satt upp dem åt min. Visst tänkte jag på det när jag målade dem att det inte verkade stämma med antalet fönster, men jag påpekade det inte då (det här var i julas).

Tanken från min sida var att jag inte skulle göra speciellt mycket mer med fodrena när de väl satt på plats, definitivt inte att jag skulle behöva spackla en skarv mitt på. Med profilen som är på fodret tror jag bara att det kommer synas alltför väl (och ja, jag vet att jag är megadetaljorienterad). Jag stör mig inte så mycket på att spikhuvudena syns, skulle inte ha spacklat dessa alls faktiskt.
 
Sorry, jag har uppenbart inte lärt mig funktionerna att svara i trådar ännu - mitt förra svar var till KnockOnWood.

Jag har pratat med snickaren nu, och sagt att jag inte var helt nöjd med skarvarna. Han anser såklart att det är helt ok att göra dessa skarvar och att han brukar göra så. Jag fasthåller givetvis att jag trots detta inte tycker att det är speciellt snyggt och att jag inte tror att det kommer bli bra om det skulle spacklas.

Är det någon därute som har tillgång till AMA och som kan kolla om det är ok att skarva som han har gjort? Det vore jag ytterst tacksam för. Jag förstår annars att det kan blir svårt att få igenom detta, det blir mer en "jag tycker - han tycker" diskussion om detta.

Insatsen att byta ut de skarvade fodrena är dock inte så stor: det är uppenbart en profil som han köpt färdigfräst så det skulle inte krävas många meter för att få detta på plats. Det går ju att använda det skarvade sidstycket till att sätta ovanför fönstret istället. Frågan är bara om jag ska behöva betala mer för denna utbättring eller om han ska ta det på sin räkning? Jag har redan betalt för tillsågning av lister/foder så att jag skulle få det på förra årets rot, uppsättning skulle komma på en separat räkning i detta år.
 
S
är det nya lister hela väggen runt?
 
Om det nu inte blivit som du tänkt dig, och du inte varit tydlig med hur du vill ha det, varför inte bara köpa lite list, en billig gersåg och fixa det själv? Kan du måla kan du säkert såga ett snitt och dra i en spik.

Sedan kan jag väl också tycka att om du inte tänker göra mer med väggen/smygen så gör väl dessa skarvar varken till eller från. Ska man ha ett riktigt bra resultat så målar man på plats efter att man limmat, spacklat och spikat dit fodren.
 
Peta i trälim i skarverna. Sedan tar du snickerispackel alternativt mjukfog och slipar till det när det torkat. Sen på med ny färg tills du blir nöjd. Ta hörngeringarna på samma gång. Enklare än att tjata på snickaren.

Finns inget facit i detta utan det är nog lite att gilla läget. Ser ut vara en snickare som gjort det i mina ögon men valt skarva på det sättet. Om man ska gå enligt praxis ska man väl gera ihop skarven, blir stabilare då men. Detta är ingen stor grej.. Jag hade nog inte skarvat så där men om snickaren bestämt sig och du redan betalat så kommer du nog ingenstans med detta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.