Hej!

Ibland då vi kommer hem efter en lång dag på jobbet så slår det emot oss en lukt av aljer/mögel.

Jag har letat förbrillt efter en fuktskada men enda stället vi kan spåra lukten är till diskhon.

Jag misstänker därför att vattnet i vattenlåset har dunstat varpå det luktar från avloppet.

Så nu är min fråga om det finns större vattenlås än detta, se bilden.

Mvh
Fredrik
 
  • avlopp_005.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nja, avlopp brukar lukta avlopp och inte alger och mögel.
Enkelt att kolla själv - känns lukten när ni kommer hem - skruva av låset och se hur mycket vatten finns i den.
Det brukar ta mer tid än en dag för att den mängd vatten ska dunsta bort. Kanske är vattenlås fylld med annat än vatten ( sand,grus,slam) och det är mindre plats för vatten? Luktar det uppe från låset eller nere under vasken? Har ni egen avloppsbrunn med dålig luftning? Kanske tvättmaskin?
gaia
 
Hej!

Lukten kommer med 95% säkerhet från diskhon. Under diskbänken vid vattenlåset luktar det inget.

Jag har precis bytt rören under huset till 110-rör, vilket egentligen är förgrovt för diskavlopp. Tyvärr blev även lutningen lite för liten och sträckan är lång under huset där rören nästan ligger plant, ca 8 meter. Jag tror att vattnet helt enkelt ligger kvar lite i röret under huset och att det luktar upp igenom diskhon efter ett tag.

Kanske kan lukten ändå tränga igenom vattenlåset?

Mvh
Fredrik
 
Större vattenlås behövs inte. Jag ser inte på bilden om du har diskmaskin inkopplad. Har du det, så se till så att avloppsslangen ligger i en båge, fäst under diskbänken.
Alltså slangen ska ligga som i ett upp-och-nervänt u.
 
 
Hej!

Tack för svaret!

Vi har en liten bänkdiksmaskin som spolar direkt i vasken så jag antar att det inte kvalificerar sig för din ide? Den är alltså inte inkopplad utan utloppet är en slang som pligger ned i vasken.

Mvh
Fredrik

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.