Hej

Är ju fler och fler som köper sina klippare(inkl. mig själv) på vanliga lågprisvaruhus och därmed utan installation av begränsningskabel och guidekabel. Tänkte vi kan börja en tråd med vart man kan hyra en fräsmaskin alt. köpa installationen av kabeln. Det är ju lite jobb med att få ner kabeln och tar tid.

Så min första fråga; vart i trakterna av Kristianstad kan jag få hjälp med att fräsa ner min kabel alt. vart hyr jag en fräsmaskin ?

/M
 
Kabeln tar sig ner själv.
Jag fräste bort allt grönt med grästrimmern sedan klamrade jag fast med "spikarna"
Efter en sommar är det hart när omöjligt att hitta igen kabeln.

Protte
 
prototypen skrev:
Kabeln tar sig ner själv.
Jag fräste bort allt grönt med grästrimmern sedan klamrade jag fast med "spikarna"
Efter en sommar är det hart när omöjligt att hitta igen kabeln.

Protte
Jo, jag har gjort detsamma men behöver justera kabeln på 100-150m då jag lagt den på för långt avstånd från buskar och delar av stensättningen.
 
Jörgen i Vinslöv kör ner kabel, borde gå att köpa bara tjänsten om man har allt annat.

Fast jag lägger hellre den uppepå för att kunna hitta den om man behöver.
 
Fick "offert" av honom men han var svinigt dyr.

Vill kunna vertikalskära gräsmattan emellanåt också, därav att jag behöver ha ner den på säkert djup.
 
Är inte förvånad av din offert... Men samtidigt förstår jag han. Har han inte fått sälja något till dig så måste man ju ta vinsten någonstans. Minst en timme i bara etableringskostnad...

Jag går faktiskt i samma funderingen om just det där med vertikalskärningen.. Lösningen jag gör är att jag inte vertikalskär längs tomtgränsen där kabeln går och sen skär jag ner kabeln själv till "säkert" djup där kabeln går ut till öarna...
 
Rekat lite i helgen och det finns faktiskt par stycken kring Kristianstad som har tillgång till maskin, inväntar bara svar från de också.
 
När jag la ner tråden så gjorde jag så här och det gick på ett kick.
Tog vinkelslipen och satt i en skiva för sten.
Spände upp ett snöre på de raka sträckorna och "kapade ut med snöret, i böjar o kurvor körde jag på frihand.
Tog sedan ett knivfordral från en "morakniv" och skar av en hörna.
Trädde sen tråden igenom fodralet och ut genom hålet.
Tryckte ner fodralet med kabeln i spåret efter kap spåret i gräsmattan, sen var det bara att trycka och dra samtidigt.
La ner 280 meter tråd på 3h.
 
  • Gilla
schween87 och 8 till
  • Laddar…
Min kollega tog en budget motorsåg och skar ett spår som han la ner sin tråd i.
Väldigt smidigt bara rengöring av motorsågen som blev lite tråkig.
Onödigt att skaffa sån avancerad maskin för det jobbet så långt ner ska inte tråden heller.
 
Jag använde en kantskärare, förstår inte varför man skulle behöva något mer komplicerat? Går hur fort som helst att skära långa sträckor och peta sedan ner kabeln med ett maskrosjärn.
136860-Classic-Lawn-Edger.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Gudahov
  • Laddar…
gonk skrev:
Jag använde en kantskärare, förstår inte varför man skulle behöva något mer komplicerat? Går hur fort som helst att skära långa sträckor och peta sedan ner kabeln med ett maskrosjärn.
[bild]
Jag gjorde exakt likadant. Gick hur lätt som helst.
 
M mortimer skrev:
Rekat lite i helgen och det finns faktiskt par stycken kring Kristianstad som har tillgång till maskin, inväntar bara svar från de också.
Hittade du någon i Kristianstadsområdet?
Vilka isf?
 
Även jag röstar för kantskäraren ovan. Jag petade ner 1km slinga i trädgården förra året med en sådan. Runt rabatter och annat frifräste jag och för guiderna drog jag snöre mellan två pinnar först för att få "raka vägen". Går fjantsnabbt. Sen drar man ner sladden med moraknivshölstertricket (peta in sladden i plastfodralet och dra det bara i backen i spåret du gjort med kantskäraren). Inga problem att göra ett par hundra meter på en sommarkväll efter att barnen lagt sig.
 
  • Gilla
schween87
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.