Nu är det min tredje fråga...hoppas det är ok :)

Vi bor i ett nybyggt hus och håller på att planera för trädgården. Vi skulle gärna ha någon form av klätterväxt (som klematis, kaprifol, ros) mot en södervägg och mot en vägg i västläge. Problemet är att det (som alltid vid nybyggda hus vad jag förstår) ligger sten (singel tror jag bestämt att det heter?) 50-100 cm utmed alla väggar. Fult och opraktiskt!Är drömmen med prunkande, klättrande, doftande växter bara att glömma eller finns det en lösning såsom du vet?

Tack (igen!) på förhand.
 
  • Gilla
Mikael C
  • Laddar…
Förutom att det är makadam som inte är så trivsamt för växtrötter, så ska man inte tillföra jord nära hussockeln, eftersom det binder fukt. Så man måste alltid ut en rejäl bit från sockeln innan jord, minst 25 cm, helst 40 så kommer man även åt väggen/fönster osv om man måste.
Och för det tredje blir det ofta väldigt torrt under takutsprång och intill vägg.
Så om du vill ha klätterväxter får du göra en spaljéanordning en bit ut från väggen, eller åtminstone jordbädden en bit ut och leda växterna mot väggen.
Söderväggen blir en pärs för växterna, västväggen funkar bättre.
Kanske en pergolaportal (raka enkla är fint) över en gång längs med huset istället, dvs gå under växterna?
 
  • Gilla
Mikael C
  • Laddar…
Vi satte en järnek mot en vägg ca 40cm från som vi låterväxa och ansar den lite lagom. Så får det bli det som är grönt mot väggen. :)
 
Det är klart att du kan ha växter och frodiga blommor, gäller bara att hitta rätt växter till rätt läge. Undvik dock växter o jord o fukt mot grunden och bygg en odlingslåda. Undvik att förstöra fasaden med hjälp av en spalje. Bygg liknande den här: Men som ovanstående skrev - söderväggen blir supervarm och det är tufft för växter i den värmen. Passar för vindruvor kanske.

spaölje.png
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.