Det stämmer, det krävs vanliga accesspunkter inomhus för att det ska fungera bra.

Konfigurationen blir alltså:

Internet <-> Router <-> M5 - - - - - - - M5 <-> WiFi AP

Beträffande kanaler för utomhuslänkarna så är det inga större problem, det finns gott om sådana. Dessutom Auto-Mode och diverse andra finesser som hjälper till att hitta fritt utrymme.

Screen Shot 2014-04-14 at 5.54.29.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Jag valde att montera enheterna skyddade under takutsprången. Använde lite PVC-rör som blivit över från en VVS-installation.

Screen Shot 2014-04-14 at 6.15.14.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Mottagaren sitter på byggnaden som skymtar bakom träden absolut längst bort till höger i bild (100 m).

Screen Shot 2014-04-14 at 6.19.26.png


Signalstryrka mm.

Screen Shot 2014-04-14 at 6.38.54.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jag tycker det borde funka med en AP + bra omni-antenn på huvudfastigheten och sedan en bryggad AP med riktad antenn hos varje klient. Då får du dessutom täckning utomhus.
 
Jo, det funkar, men min erfarenhet är att det blir usla prestanda. Har testat både D-Link (olika modeller) och Apple Airport Express.
 
Jo men jag tänkte med ubiquitis prylar.

Det blir ju halvgalet mycket hårdvara om man skall köra Point2Point, 6 st nanostation och typ 4 st unify för innomhustäckning och kanske en AP utomhus också.

Sedan beror det på hur man skall använda nätet, skall det bara kollas lite mail och slösurfas på sommaren eller skall alla sitta och streama HD-TV samtidigt?
 
Det borde räcka med en basstation och fyra kienter, men det beror givetvis på hur byggnaderna ligger i förhållande till varandra.

Själv gjorde jag en hybridlösning med mikrovågslänk de långa sträckorna och kabel de kortare, men det beror som sagt på förutsättningarna. TS har ju berg och ingen möjlghet att lägga kabel.
 
mycke_nu skrev:
TS har ju berg och ingen möjlghet att lägga kabel.
Eftersom hela min släkt stammar från Bohuslän så kan jag meddela att "går" det är relativt. Det "går" alldeles utmärkt att lägga kabel även om det så är hälleberg hela vägen. Om det inte hade gått så hade halva Bohuslän varit utan både ström och telefon. Därmed inte sagt att det nödvändigtvis blir snyggt, billigt eller enkelt, men går, det gör det. :)

Fast, så kabelfascist jag är så hade nog inte ens *jag* skruvat kabelskydd 50 meter över hälleberget bara för att slippa trådlöst. :) Om det fanns någon marktäckning, även så tunn, och bara berg någon bit så hade jag övervägt att lägga en stabil PEM-slang (av typen man har till markvatten) eller dylikt och dragit i den. Då behöver man inte vara rädd för åverkan, även om den bara ligger några millimeter ner.

En annan idé är att samförlägga med vatten, el eller telefon. Den måste ju ta sig fram till husen eller? (Inte så att jag skulle hänga min kabel/fiber i elverkets stolpar, då blir de gramse, men om man har sin egen upphängning eller dylikt så går det ju att överväga att hänga dit en kabel/fiber på samma wire)
 
Lite feedback nu när allt är på plats...

Blev en del hårdvara, satte två nanostation m5 på huvudfastigheten där fibern går in. Sen en på varje av fastigheterna som ligger längst bort. Kör en ren brygga som funkar dom en trådlös nätverkskabel. Funkar klockrent och hastigheterna är på topp.

Till tredje stugan kör vi vanlig wi-fi genom att ansluta till routern i huvudbyggnaden, funkar i medvind...

M5:surprised:rna var klockrena. Hade blandat ihop två nätverkskablar först och höll på att bli tokig, tog ett antal timmar innan jag fattade vad som var fel :)

Tack för tipsen!
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.