Hej!

Har en helt nyanlagd tomt, Vi ligger lite lägre än grannarna som vätter mot vår baksida och ännu lägre mot granner i norr. Ca 1 meter på baksidan och flera meter mot norra grannen. vi har själva släntat lite och gjort en platå, därefter kommer grannens slänt på 1,8 m och därefter deras hus. Hur ska vi ta hand om slänterna för att inte känna oss som "där nere". Egentligen ska väl sådana slänter även släntas hos grannarna, inte bara vi som ska ta alla slänter hos oss.

Ska vi bygga stödmurar, plantera växter, gräva ur och göra större plana ytor hos oss?
2013-07-11 14.06.34.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2013-07-11 15.38.13.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2013-07-11 15.38.13.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Lite variation på olika ställen kan ju se trevligt ut? Höga stödmurar kan ju användas för att stötta vinrankor eller spaljerade fruktträd tex.

Samråd gärna med grannarna, fråga om deras tankar, vad ni kan samsas om osv. En stödmur på tomtgränsen som bekostas och underhålls tillsammans (skriv nån sorts avtal isåfall!!!) borde ju ge båda störst yta.
 
Det bör finnas en schakt- eller höjdplan från den som exploaterat området.
Normalt är det den som fyllt upp eller schaktat bort från orörd mark som får ta slänten på sin tomt.
Det är ju å andra sidan nästan hopplöst att sköta en slänt uppifrån ner mot en granne på lägre nivå.
Därför väljer väl många att sätta en stödmur för att ha en jämnare tomt. Då lägges muren på dens tomt som får nyttan av en större jämnare tomt.
 
Den som ändrat marknivån (från ursprunglit) är den som har ansvar för att åtgärda mot grannar.
Har man slänt neråt måste släntfoten måste finnas på egen fastighet och man ska komma åt att sköta slänten.
Har man slänt uppåt ska krönet vara på egen tomt.
Oftast är ändå stödmurar bäst i längden, minst skötselproblem. Den som får murväggen som blickfång får försöka göra det så trevligt det går. Buskar som döljer, klätterväxter, belysning...
Annars effektiva marktäckande växter som därmed ger så lite skötselanspråk som möjligt.
 
  • Gilla
Karriärmamman
  • Laddar…
Naturen var kuperad från början där våra hus nu ligger. Jag stör mig mest på grannen mitt framför oss som la på 20 cm grus, som rasar ner på vår slänt. Det känns onödigt. De kan inte ensa åka med bilen där då rasar det.

Stödmur är fult, dyrt och jag tror vi kommer uppleva oss som " där nere", då gilla jag hellre spaljer och ettapper.
 
Nu är det dags att planera för slänterna. någon form av lägre växter vill jag ha. Och en snygg inramning till bakkanten , höger. Vad tycker ni att vi ska göra?
 
Vet att det är en gammal tråd, men undrar hur ni löste detta? Är i samma läge och behöver lite inspiration.
 
H
Samma här. Är också nyfiken på hur ni löste det?
 
H Harper00 skrev:
Samma här. Är också nyfiken på hur ni löste det?
Jag hijackar eftersom TS inte verkar svara här.. TS har länkat sin blogg i profilen och där finns i sin tur lite bilder som kan ge ett hum. http://notjugo.blogspot.com/search/label/Tomten
 
M Megapixel skrev:
Vet att det är en gammal tråd, men undrar hur ni löste detta? Är i samma läge och behöver lite inspiration.
Det slutade med att vi fick behålla deras j----a slänt på vår sida. och plantera häck ovanpå. I slänten satte jag marktäckare och nedan planterade jag blommor som blommar fint stor del av årets så att jag slipper se slänten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.