Hej! Kan man flytta på gamla vinbärs- och krusbärsbuskar? Och kan jag göra det nu? Kan jag dessutom klippa ner dem före flytten? Och hur jag skall klippa dem?
 
Svar ja, på allt.

1. Du får vara beredd på att det kan misslyckas.
2. Gräv så stort runt och under buskarna som det bara går.
3. Klipp ner buskarna så att det är något mindre grenar än rötter. (T ex klipp av alla grenar utom 3 st 0.5-2 dm fr marken. De 3 som sparas kan klippas tripp trapp trull i höjd.)
4. De måste vattnas hela denna säsong. Vattna rejält men inte så ofta så att rötterna söker sig nedåt.
5. Det blir såklart inga bär i år.

Beroende på terrängen, men ett sätt att flytta buskar m stora tunga jordklumpar är att baxa upp dem på en presenning och dra dem dit de ska.

Jag har flyttat 2 svarta o 2 röda vinbärsbuskar o 1 krusbärsbuske på detta sätt, och alla har överlevt.
 
Tror att det rekommenderas att flytta buskarna när de är i vila. Typ höst eller tidig vår. Men om du behöver flytta dem nu är det väl bara att göra det.
 
De är betydligt tåligare än man tror. Vi har flyttat våra i omgångar när vi har grävt i trädgården och det har varit olika årstider. Vi har inte klippt ner dem utan grävt upp dem som de är med grävmaskin (eftersom vi haft sådan hemma just då) och sedan satt ner dem där de ska vara. En hel höged kraftigt förväxta svarta vinbär ligger sedan 1,5 år i vår hästhage på marken direkt med rötterna spretande åt alla håll och de lever fortfarande. Vi trodde inte de skulle överleva och vi har andra som vi har planterat men nu kan vi ju även ta hand om dessa. För snart två veckor sedan grävdes 7 enorma krusbärsbuskar upp bakom vår loge och de står nu på marken och de grönskar precis som innan, de ska planteras snart men vi måste gräva nya hål först.

Med andra ord, du behöver nog inte vara särskilt orolig. Däremot kan du nog få mindre skörd om du flyttar nu.
 
Håller med tidigare talare. De går att flytta. Bäst vore senhöst, näst bäst innan de vaknar på våren. Men de klarar flytt även i värsta värmen – been there, done that. Ta med så mkt rot du kan. Klipp ner lite av överjordiskt för balans med förminskat rotsystem. Vattna extra, tills den klarar sig själv.
 
  • Gilla
hertzbo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.