Hej.
Har en fd affärsfastighet som vi vill planera trädgård på. Vi bor i gula tegelhuset, fd magasin. Ladan har vi tänkt bygga en lägenhet i.
De "rangliga" staketet är ett provisoriskt skydd för den syrénhäck vi planterade där i höstas, mot baksidan av grannfastighetens byggnad.

Våra egna funderingar;
Där bilarna står gör vi ett plank typ, kanske en carport för bilarna på andra sidan planket.
Innåt gården från ladan och mot husets altan tänker vi oss en uteplats, orangeri, friggebod med bastu
och trappa upp till den stora altanen. Men hela grusplanen, vad skall vi göra där?

Alla tips och idéer mottages tacksamt.

Mvh
Lasse
DSC01729.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC01730.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC01731.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC01732.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC01733.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC01734.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • DSC01445.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Singel?
 
M
Eller gift med barn? :p
 
Jag hade nog försökt minska grusplanen så mycket som möjligt och lagt gräsmatta. Det ser så kalt ut annars tycker jag. Singel är ju snyggt, men underhållskrävande om det ska vara snyggt över tid. Jag hade nog satsat på asfalt kombinerat med marksten eller singel till gångarna till huset.
 
Jo, singel kräver visst regelbundet underhåll, men det gör en gräsmatta också.

Det jag tänkte på med singel är att underlaget, gammal välpackad/hårdgjord plan, är idealt för singel. Det ser inte ut att finnas nämnvärt med ogräs, och det har svårt att etablera sig på en så hårt packad yta. Så med regelbunden krattning tror jag att det kan funka bra.

Personligen tycker jag att singel ger ett mjukare intryck än betongsten & asfalt, och att det passar bättre till äldre hus.

Som jag tolkar TS så kommer mycket av planen att försvinna av byggnation. Kvar blir inte mycket mer än vändplan och gästparkering?

För övrigt håller jag med om att det med fördel kan mjukas upp med grönt.
 
Jag skulle försöka rita upp carport, bilarnas rörelse (backzon osv) på en skalenlig skiss och se vad jag "får över för ytor". Ta med även soptunnor, cyklar, ev blivande grejer, så du får in alla faktorer direkt och får planeringen klar.

Skulle vara välgörande med något grönt som är i proportion till den stora ytan, och då tänker jag genast träd. Svårt att komma upp i rätt dimension annars, lätt att det blir mesig och ängsligt. Ett bra träd för parkeringar är fyllblommigt fågeblär, som inte släpper frukter (Prunus avium 'Plena'). Men aldrig ett ensamt träd i hårdgjord yta, utan i så fall gör du en t ex en cirkel med växtlighet under. Det kan vara "vackert" (mer skötsel kanske) eller bara funktionellt (täcka ytan, behålla fukten, göra att trädet trivs bättre). Det funktionella kan vara perenner (låga eller höga, gräs, blad, blommande) eller buskar eller barrväxter. Kanske inte det funkar, då kanske ni kan ställa flera träd eller buskträd i rad träd innanför staketet, eller som avslut på gårdsplanen, eller för att dela av mot de privata delarna. Tänk "offentlig/allmän" del (bilar, och rörelse till entredörr) samt privat del, och tydliggör/särskilj på något sätt mellan dessa, och då är växter bra att ta till.

Försök också få ordning på kanterna mot andra material, en form, då ser det mer välskött och trevligt ut. Och blir mer lättskött.

Grus är näst mest lättskött. Om du lägger sten får du en herrans massa skarvar att ta hand om. Asfalt är mest lättskött, men det kräver mycket av design av omgivningen för att bli hemtrevligt och inte offentlig känsla. T ex storgatstensfriser (ramar/kanter), buskar, kanske trä som binder ihop med huset (som klättertorn, spaljéer, plank). Framför allt att inte allt bli platt på marken och tillföra grönt levande till allt platt anlagt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.