Jag ska koppla in några solfångare till min lilla ovanjord pool. Vilket är bästa sättet att koppla dom, iserie eller parallellt.
Någon som har provat?
 
Hej!

Behöver inte provas. Parallellkoppling rekommenderas.

Fråga gärna varför jag anser det.

:cool:
 
Där fick jag en bekräftelse på norsk. Visar tre parallellkopplade element.

:cool:
 
Borde inte vattnet bli varmare om man kopplar dom i serie.
Vattnet värms lite i första panelen kommer sedan in i nästa panel där värmen ökar lite till o.s.v.

 
Kommer an på din pumpe. Er den veldig stor kan det være en løsning, for da blir hastigheten så stor å du trenger mere tid for å få oppvarming. Er det samme som til sandfilter så ville jeg ha koblet som tegning og hatt et areal som er i nærheten av overflatearealet av poolens. PS: De fleste paneler er beregnet for paralell montasje.

Våre solfangere er like de som du får hos www.Primastar.nu . Montasjebilder fra vårt anlegg finner du i linken underst.
 
Min teori är: (OBS teori, jag är ingen expert på fysik):

Ju varmare vattnet är i solfångaren desto svårare är det att pressa upp det ytterligare grader. Solfångarens förmåga att öka värmen borde vara bäst då vattnet är som kallast. Därför bör det vara bättre att ösa in vatten på bred front till varje panel.
Tror jag.
:cool:
 
LUDDET skrev:
Min teori är: (OBS teori, jag är ingen expert på fysik):

Ju varmare vattnet är i solfångaren desto svårare är det att pressa upp det ytterligare grader. Solfångarens förmåga att öka värmen borde vara bäst då vattnet är som kallast. Därför bör det vara bättre att ösa in vatten på bred front till varje panel.
Tror jag.
:cool:
Enig! Du har rätt, så kallt vatten som möjligt för att ha största temperaturdifferansen!
Seriekopplar man panelerna sjunker effekten i varje panel!
 
Jag kan hålla med om att man troligtvis får bäst verkningsgrad om man har så kallt vatten som möjligt i solfångaren

I mitt fall är det 8 st solfångare som ska kopplas in. Om jag kopplar dessa parallellt, hur kan jag då vara säker på att jag får ett vattenflöde genom all solfångarna?

Behövs det kanske strypningsventiler på solfångarna så att flödet kan justeras individuellt?




 
Om du kopplar som Bidd@ visar så får du flöde i alla panelerna! =in nere till höger, ut uppe till vänster (eller tvärt om)

Du behöver inga strypventiler!
Du känner också på dom, är dom kalla är det flöde!
 
Hej!
Jag tror att du har missuppfattat det här med parallellkoppling Även den kopplingen tvingar vattnet att gå genom samtliga element innan det pressas ut.

Se bifogad skiss och hör gärna av dig igen.
:)
 
  • Parallellkoppling.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tjenamors!
Nej, jag har inte missuppfattat parallellkoppling, din översta bild motsvarar Bidd@'s bild, och det är parallellkoppling, där är vi överens ;)

Den kopplingen är att föredra om man vill klämma absolut max i solfångarna!
 
Jag tror jag förstår Gotavis farhåga. Vad händer om men (i extremfallet) har 10000 element? Hur vet man om man får ett jämnt flöde i alla element? Förstog jag dig rätt?

Jag tror att det sköter sig själv. All media (vatten t.ex.) väljer ju alltid den enklaste vägen och eftersom det är samma genomströmningsfriktion genom alla elementen (förutsatt att de är av samma typ) gör att vattnet kommer att fördela sig jämnt av sig självt.

Men, viktigt är att koppla som LUDDET och Bidd@ visar (dvs in och ut på olika sidor). Det gäller ju att vattnet ska ta en lika lång väg oavsett vilken panel den väljer.

Disclaimer: Jag vet inte så mycket om solpaneler men mina (ganska goda ;)) fysikkunskaper säger mig att så borde vara fallet.

Appropå det där med antal element: Hur kan man beräkna hur många element man borde ha för att få en bra verkningsgrad kontra prislapp? Någon som vet?

/Tyrre
 
I varje panel finns väl oftast en mängd parallellkopplade mindre genomströmningsenheter. Jag tror absolut inte att vattnet strömmar med samma hastighet genom samtliga. Om man parallellkopplar väldigt många paneler så kommer strömningshastigheten heller inte att vara lika i varje. Jämför parallellkopplade elektriska motstånd. Dom kan inte konstrueras så att motståndet blir på tusendelen exakt lika i varje motstånd. Ström passerar dock alla motstånd.

Elektrisk ström och vattenström har mycket gemensamt. Kom också ihåg att solfångarna drivs av en cirkulationspump. Det medför att pumpen inte bara trycker, den suger lika mycket också i andra änden.

Därför kan jag inte tänka mig att ett endaste rör, oavsett anläggningens storlek, skulle bli utan genomströmning.
:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.