Hej
Jag är lätt desperat :) har en stor slänt med kraftig lutning.. Har försökt med marktäckande peränner, men ogräset kommer upp och förstör dem en efter en.. Det är för stort att hålla efter. Vi har försökt i 5år, behöver en ny plan..!
Väldigt tacksam för lite tips :)

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Läget är söder, höjdskillnaden är 6m så det är brant bitvis.. Stora delar är fortfarande bara/täckta av ogräs.. Lamöron trivs.. och sprider sig som ogräs.. De är fina en kort tid.. Sedan blir de väldigt skräpiga och blåser lätt sönder.. Vill ta äck dessa, och då har jag 50% av slänten bar.. Vad ska jag fylla den med?
 
Lammöron kan funka på vissa platser, de frösår sig, och ser fräscha ut tidigit på våren, men de håller inte riktigt som släntmarktäckare. Alunrot är inte mycket för världen i dessa sammanhang heller.

Före ni planterar nytt måste ogräset bort. Handgräv eller täck av (ljustät markväv, typ weed-killer) till de återgått till jord. Färdiga perennamattor är kostsamt men ger det minsta skötselanspråket. Smakar det så kostar det. ;)
Kolla vegtech.

Ni kan också plantera en sektion i taget. (täcka av resten)

Om ni inte väljer färdiga perennamattor kan ni välja bland flocknäva, stefanandra, tuvsnöbär Arvid, krypoxbär, men även lite högre buskar som skuggar av jorden, som björkspirea, tuvkornell, svartaronia Glorie, blåbärstry Anja. Klätterbenved om ni inte har rådjur.
 
Tack för svar! Ska kika på de buskar du nämner, en bit i taget låter klokt :)
 
[Tänk Kinesisk risodling, gör om sluttningen till ytor på olika höjder som du disponerar i olika växtgrupperingar o gräsytor och stenpartier.
 
  • Gilla
Primusemma
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.