Hej,
Jag ska göra i ordning min nya trädgård i sommar och behöver tips på växter, som jag kan ha på en del av min tomt. Det gäller ett område som är ca 28m brett och ca 15-20m högt, där det sluttar uppför och där berget kommer i dagen på många ställen. Längst upp på tomten mot tomtgränsen har jag planterat bärbuskar redan, dvs. hallonbuskar. Jag vill gärna ha både perenner, buskar och några träd, samtidigt som det ska vara lätt att hålla efter och jag bör kunna ha möjligheten att kunna åka bort emellanåt, förutom då jag nyss har planterat....Jag tycker mycket om gamla klassiska växter. Vill också att växterna skall passa till mitt gamla hus som är från början av 1800-talet. Tomten ligger i norra Stockholm.

Tacksam för tips!

/Catarina
 
Framgår inte om det är soligt, men förutsätter det. I sluttningar trivs många växter, eftersom det inte är vinterblött, men man bör välja växter som är torktåliga (efter etablering).

Om det är så stort område kanske du ska satsa på några marktäckande växter, som (flock)nävor, ulleternell, bergormot eller låga busken sandkörsbär om du har väldigt väldränerat.

Många snabba marktäckare kan bli problem om du har vill andra växter, då de kan "ta över".

Att göra växtförslag för ett så stort område klarar jag inte så här snabbt, det krävs mer detaljer om huset, läget, ekonomi, jordmån – och framför allt mer tid för tankearbete.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.