bild (1).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild (2).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild (3).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild (4).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hej!

Vi ska till och renovera lite i huset. I detta rum så är väggarna klädda med tapetserade och målande tretexskivor. Stommen bakom skivorna är förmodligen timmer eller grova plank. Tapeten har släppt och är bubblig på vissa ställen och vi vet inte om skivorna är fuktskadade.
Här och var finns det hål från upphängningar i skivorna.
De är satta mot dörrfoder och fönsterfoder (inte in bakom) men bakom taklister. I taket sitter det spännpapp, som vi helst vill ha kvar.

Husets ålder är minst sent 1800 tal och vi vill så långt det är möjligt behålla husets gamla karaktär.
Gips ger en stum och tråkig yta som vi vill undvika.

Kan man använda grå lumppapp ovanpå tretexen, vad behövs för underarbeten för detta? Hur slät behöver väggen under pappen vara för att ojämnheter inte ska slå igenom? Vad behövs för att pappen ska fästa ordentligt på tretexen?
Vi tänker oss måla lumppappen, rekommenderas någon särskild färg?
Finns det några andra bra alternativ för att få ordning på väggarna?
Hur brukar dessa papptak vara spända? Kan vi ta bort taklister utan att förstöra taket?
Det finns hål i taket, hur lagas dessa på bästa sätt och blir det bra? Största hålet är nästan 1dm2. (Bild 2)

Vi har säkert glömt att fråga 1000 saker som vi behöver veta, så fyll gärna på med eder kunskap i de luckor vi glömt.
 
bild (5).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi anv Genvägen, som är en renoverings tapet från rusta, på vår tretex. Blev bra, lika buckligt men slätt.
 
Khal skrev:
Gips ger en stum och tråkig yta som vi vill undvika.
Ja, då är det svårt. Vi har satt "återställare" alltså en lite tjockare renoveringstapet och nu i efterhand så ångrar jag det jobbet, eftersom det inte blir bra. Lätt bubbligt, men iaf inte rakt och räta vinklar och hörn. Blir också lätt märken och revor efter barn, eftersom väggen är mjuk bakom. Ungefär som att tapetsera en kudde... Det kommer heller inte att gå att fästa något på väggen utan att det antingen inte sitter uppe, eller blir bucklor eftersom tretexen ger med sig när du skruvar. Om du exv. skall sätta upp en hyllkonsoll så kommer den sitta "i" väggen, och inte på den. Skall du hänga en tavla eller dylikt så går det, men då får det istället bli en lång grövre skruv som kan ta upp böjmomentet från underlaget bakom tretexen. (Och detta förutsätter att det är ett bra underlag, modell spontad vägg).

Tretex är ett dj-la skit som underlag. Det blir gips, gips och gips i fortsättningen (finns även en tunnare renoveringsgips som kan gå bra att skruva utanpå). Om du inte vill ha gips så får du väl slå träpanel då...

Du skall kunna ta ner taklisterna eftersom taket inte är spänt i dessa, utan i "taket". Men även de är ett dj-la skit och bör rivas ner och ersättas med ett hårt tak.

Så, ja, jag ser att du skriver att du vill ha kvar både spänntak och tretex, och jag vill inte vara någon av alla de tråkiga som skriver att "det enda rätta är att göra som du inte vill" men det finns ett skäl till att de försvunnit ur dagens byggande, de var inte "fina" på sin tid, utan tvärtom var de dåtidens "billiga skit". MEN, jag vill ändå fråga dig om du verkligen, verkligen, verkligen, tänkt över att behålla dessa ytmaterial?

Enligt mig så får man tycka att det är ett *stort* plus att behålla dem, för de är rena skiten att leva med eller ha att göra med...
 
Det finns inget bra att säga om Tretex, ser ut som skit och är väldigt brandfarligt.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Vad har tretex att göra i ett hus från 1800? Bort med eländet.
 
Ja tretex är inte bäst men alla som bor i riktigt gamla hus vet vad det innebär att ta bort den. Så om man inte orkar sala upp väggar som gud glömt eller ha iskalla gipsväggar så kan tretexen bli kvar. :)
 
Haha! Riktiga tretex haters. :D

Vi är knappast några fan av tretex heller, det är i första hand det pappspända taket vi vill behålla och borttagandet av tretexen krånglar till det.
Antar att de har satt upp tretexen när pappas farfar byggde om huset i slutet på 1800 början på 1900 talet? Eller så har farfar satt upp den senare. (han tog över renoveringen av huset då pappas farfar dog) Det var väl förmodligen en ren råvind/kallvind innan.

Vad kan vara ett bra alternativ om vi tar bort tretexen?
 
Det historiska är väl att ha papp på väggarna också. Pappen spikas på väggen med pappspik och sedan tapetserar man på den. Innan klistret torkat ser det förfärligt ut, men det sträcker sig och blir slätare när det torkar. Dock inte helt slätt, men det var kanske inte vad du eftersträvade heller. För egen del så skulle jag ta bort alla lister och all treetex. Sedan skulle jag sätta renoveringsgips på väggarna och sätta tillbaka listerna. I rummet på bilden har det aldrig funnits treetex, men jag har rivit den gamla trasiga pappen och ersatt med renoveringsgips.

Om det bara är mindre skador i taket så går det att limma papp över hålen och spackla tunt över skarvarna.
IMG_6198.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Treetexen uppfans väl runt 1930 så din pappas farfar har nog inte satt upp det.
 
Khal skrev:
Haha! Riktiga tretex haters. :D
Ja vänta du bara tills du tvingats jobba med skiten! :)

Khal skrev:
Vad kan vara ett bra alternativ om vi tar bort tretexen?
Det beror på. Om du skall ha ett skivmaterial så finns det i stort sett bara gips. Annars så blir det ju snyggt och trevligt av att spika pärlspont, men billigt är det ju inte...

I mitt hus blir det gips över tretexen i fortsättningen. Finns som sagt renoveringsgips som bara bygger 6mm eller så så då går det antagligen att få till spänntaket om du nu måste ha kvar det med. (Är det en vind och gammalt hus så kan det ligga ett ton med råttskit och annat där bara, så ha det i åtanke om du tar ner).
 
  • Gilla
Tor_Anjar
  • Laddar…
Varken tretex eller pappspännt var den tidens "billiga skit". Tvärtom sattes tretex upp som en tunn isolerande skiva i dragiga hus och jag är relativt säker på att de som satte upp den var mycket nöjda och fick ett hus med bättre standard och att de var glada att slippa lerklina väggarna.

Tretex är inte alls så besvärlig att ha att göra med när den väl sitter på plats men är riktigt trist att arbeta med då den smular och dammar. Ska man fästa upp något finns det i princip alltid trä bakom i äldre hus så det går utmärkt men det går ju inte att fästa i enbart tretexen. En ytterligare fördel med tretex är att det blir väldigt behagligt ljud i de rum där man har det.

För er del skulle jag rekommendera er att plocka ner dörr och fönsterfoder försiktigt och även plocka ner taklisten. Sen tycker jag att ni ska pappspänna ovanpå tretexen. Pappspänning är traditionellt, enkelt och billigt och fungerar strålande på tretex. Ni får en slät yta och pappen trollar bort alla buktningar och skador. I min blogg Södergården (adressen finns nedan) kan ni söka på pappspänning så hittar ni var ni kan köpa material och hur ni gör. Pappspänning är fantastiskt förlåtande och man slipper både spackla och slipa och när man spänt är det direkt klart för tapetsering eller målning.

När ni pappspänt väggarna kan ni sätta tillbaka listerna och då passar ni på att sala ut med en list så de hamnar utanpå tretexen och pappspänningen.

För att laga skadorna i taket använder ni antingen vanligt tunt oblekt omslagspapper eller tidningspapper som ni river i lagom stora bitar och limmar upp i taket med tapetklister. Först river ni en bit som är något större än skadan och den blöter ni och trycker fast över skadan, sedan river ni en bit som är några cm större åt varje håll än första biten och den stryker ni tapetklister på och trycker fast och slätar ut. När det torkat är det bara att måla över.
 
  • Gilla
kock55 och 3 till
  • Laddar…
Sophie skrev:
Varken tretex eller pappspännt var den tidens "billiga skit". Tvärtom sattes tretex upp som en tunn isolerande skiva i dragiga hus och jag är relativt säker på att de som satte upp den var mycket nöjda och fick ett hus med bättre standard och att de var glada att slippa lerklina väggarna.
Skulle alternativet till ytskikt i mitt "seriebyggda" hus från fyrtiotalet varit att lerklina brädväggen? Knappast. Det riktiga högreståndsalternativet på den tiden var riktig panel. Men det kostade för mycket (redan då), därför tretex. Den (och de spända taken) hängde med ända in på sjuttiotalet innan vi fick vettigare alternativ. Och det var ingen då som "var särskilt nöjd".

(Och nej. den är ganska skit även när den sitter där. Brandfarlig är bara förnamnet. Går inte att fästa i på ett vettigt sätt eftersom den som sagt bygger så mycket från underlaget att man inte får ren skjuvning utan ett stort böjmoment också. Och är inte rolig som underlag.)
 
M
Det går att sätta lite finare plywood som inneväggar också.
 
Fast nu har ju Ts ett hus från 1800-talet och då var det tidigare alternativet ofta lerklining eller pappspända väggar. I ett hus byggt på 40-talet var tretexen förmodligen originalväggskikt men även då sattes den troligen upp delvis på grund av dess något isolerande verkan. Alternativ var masonit och de båda materialen användes parallellt, som i vårt hus där man ovanpå den ursprungliga pappspänningen satt masonit på alla innerväggar och tretex på alla ytterväggar.

Jag vidhåller att tretex är ett helt ok material så länge det sitter på väggen, i de fall jag sett och förmodligen även i Ts fall eftersom fodren sitter kvar, sitter den direkt på väggen bakom och att fästa saker då är enkelt. Om huset har trästomme av timmer till exempel.

Det exklusivaste materialvalet var inte tvunget panel, man strävade ofta efter släta tak och väggar och ville ha ett underlag att tapetsera på. Ofta tapetserades även taken i slutet av 1800-talet. Pappspänning ovanpå tretex ger en utmärkt yta att tapetsera på och även om tretex är brandfarligt finns det så mycket annat som brinner i gamla hus av trä att jag inte tror det påverkar nämnvärt om man tar bort den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.