Om tre veckor har vi slutbesiktning på vårt Korsnäbben (LB-hus) - nästan nyckelfärdigt men med färdiga våtrum.

Men vad är det egentligen man ska kolla efter? Besiktningsmannen och KA-n kollar väl en hel del grejor, men det kan ju vara bra att få lite tips på vad det är man ska titta efter själv oxå. Jag har förstått att man ska kolla efter transportskador mm. på fönster och dörrar och kök, men annars?
 
Kommentera allt som du inte tycker ser ut på ett sådant sätt som du har rätt att förvänta dig av ett helt nytt hus.
Det kan vara sådant som saknas, är fel, är skadat etc.

Kommentera sådant du ej förstår.

Besiktningsmannen är skyldig att notera i protokollet sådana fel som du inte är nöjd med, även om han inte håller med dig om att det är husleverantören som skall stå för kostnaden.
 
Jag har också funderat på detta.
Vi har slutbesiktning i Dec. men har varit och kollat i det närliggande visningshuset/-husen och noterat att tapeterna ser ut som om dom glömt att limma i överlappningen :-? tapeten flikar upp (rätt ord?) i skarvarna. Är det vanligt förekommande eller ska det vara slätt?

mvh Jonas

.
 
Jag inbillar mig att det är ganska vanligt men så skall det inte vara. Klart att skarvarna inte skall flika upp..... >:(.....det skall vara slätt.
 
Jag har hört att ett viss sorts märke på tapet har haft en del beskymmer att det "flikar" upp sig, men jag kommer inte ihåg vilket märke det var. Dom fick använda ett "ångstrykjärn" eller något liknande för att fixa till det.
 
Dom fick använda ett "ångstrykjärn" eller något liknande för att fixa till det.
Men det ska fixas till? Det anses inte vara ett för litet fel för att anmärka på?

// Jonas

.
 
Självklart så skall man anmärka på det!
 
[quote author=tygrrress link=1162370578/0#0 date=1162370578] Besiktningsmannen och KA-n kollar väl en hel del grejor...quote]

Hej!

Detta är en vanlig missuppfattning - att KA kollar kvaliteten på färdiga huset. KA:ns uppgift är att vara kvalitetsansvarig gentemot myndigheterna, dvs mot byggnadsnämnden, att tex. se till att alla egenkontroller från entreprenörerna kommer kommunen tillhanda mm.

Du, som byggherre skall kommentera allt du anser vara fel - små som stora. Besiktningsmannen har en skyldighet att införa byggherreanmärkningar i protokollet.

Är du inte nöjd med besiktningen, ka du alltid begära en sk överbesiktning.
Var överbesiktningen befogad skall entreprenören stå för denna kostnad. Däremot om överbesiktningen visar sig vara obefogad, så får du stå för kostnaden.

Skulle naturligtvis tipsa dig om att försöka påpeka de fel du hittat innan besiktningen, så kommer säkerligen din entreprenör göra allt för att åtgärda dem.

// Snäckan
 
Vår KA kommer att vara med på slutbesiktningen i morgon, vilket jag tycker är mycket bra. Till saken hör att vår KA är en bekant till familjen.

/Fredrik
 
Ok, jag börjar få lite koll i alla fall. Men det är ändå svårt att hitta fel att anmärka på, eller så är det bara vi som inte ser dem (eller så är det ett perfekt hus ;) ).

Killen som just nu spacklar huset (och som vi har anlitat själva) påpekade att gipset var väldigt trasigt i hörnen, så han har fått spackla o fixa ganska mycket. Det kommer vi ju att påpeka, men samtidigt så fixar ju målaren det nu...

Men jag tycker många verkar ha ganska många punkter att anmärka på, det verkar inte vara ovanligt med 30-talet saker. Men vad katten är det för fel ni hittar då? :surprised:

Tack för alla svar hittills!
 
[quote author=tygrrress link=1162370578/0#9 date=1162459764]Ok, jag börjar få lite koll i alla fall. Men det är ändå svårt att hitta fel att anmärka på, eller så är det bara vi som inte ser dem (eller så är det ett perfekt hus  ;) ).

Killen som just nu spacklar huset (och som vi har anlitat själva) påpekade att gipset var väldigt trasigt i hörnen, så han har fått spackla o fixa ganska mycket. Det kommer vi ju att påpeka, men samtidigt så fixar ju målaren det nu...

quote]

Hallå där!

vad killen menar som spacklar just nu är att det troligtvis kommer att kosta er extra, då han måste spackla mer i hörnen. Extra material och extra arbetstid. Jag råder dig att fota de dåligt gipsade hörnen och ta upp detta med gipsentreprenören. Besiktningen behandlar inte dessa frågor! han ser bara till det färdiga resultatet.

Ofta har målaren en tolerans inskriven i sitt avtal för hur mycket han spacklar, ex. tre mm. Är springorna mer än 3 mm kommer han således att ta betalt för detta.

Ett tips inför besiktningen kan tex vara att kolla fallet på golvet i våtutrymmen med en dank som ni lägger på golvet, eller spolar hela utrymmet med vatten för att se hur det rinner.

Ser ni inga uppenbara fel så har ni troligtvis ett perfekt hus, i alla fall vad gäller ytskikten och det är bara till att gratulera! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.