Finns det någon vänlig själ som har byggt eller aknske i allafall har tips och ideer på hur man kan ev ändra planlösningen?
tar tacksamt emot alla tips och ideer... Även när det gäller isolering, fönster etc
 
Vad har du för behov som inte tillgodoses i den befintliga planlösningen?

/fredrik
 
Hej!

Innan det blev Aria tittade vi mycket på två snarlika 11/2-planshus från MH (eftersom vi inte får bygga 2-plans); Nygården och Harmoni. För att kunda hjälpa dig ändra planlösning måste vi få veta lite mera om vad ni inte gillar och vad ni vil ha, till ex:

- hur många sovrum behövs? Exempelvis ville inte vi ha sovrum på första våningen, utan mer gemensam yta. Kan evt föreslagna sovrum 1.våning användas som arbetsrum/gästrum?
- vilka hensyn vill ni ta till vädersträck och annan plasering på tomten?
- avseende isolering - jag antar du menar innerväggar? så levererar MH som standard enbart kring tvättstugan för att minimera oväsen från Nibe´n.
- avseende fönster: beror ju på vad ni vill använda rummen till, vad ni vill titta på utanför, sol osv
- vil ni ha ännu mer öppen planlösning 1.våning (slopa sovrummet), el kanske mindre (bygga in matrum?
- känns sovrummet på 8,3 kvm på 2. våning för litet?
- för små badrum, för liten tvättstuga

Frågorna kan bli många! Rekommenderas alltså dels titta på plasseringen på tomten och dels definera vilka typer rum ni behöver, och därnest om den föreslagna planlösning tillgodoser eran behov som den storlek som ni vill ha.

mvh hanneli
 
Tack för svar!

Vi skulle vilja ha en lite större hall, den känns lite liten, samt dåligt med förvaring.

Funderar även på att ta bort en klädkammare på öv så att det ena rummet blir lite större. Had egärna haft mer förvaring, men tycker att 3:e sovrummet känns väldigt trångt.

Var bör man lägga krutet när det gäller isoleringen? Stegljudsisolering har vi redan bestämt oss för...

/Malin
 
Ang hallen: ser på ritningen att det finns både et kapprum och et klädvårdsrum (under trappan) på befintlig ritning, samt ytterliga möjligheter precis innanför dörren - och det ju ganska bra...?

Ang. det lilla sovrummet på andra våningen: jag skulle ochså fundera över att ändra, även om förvaringsutrymme behövs, så känns sovrummet kanske väldigt litet? Men en fundering dock: kommer det vara sovrum för barn, el gästrum? Et gästrum behövs inte större iofs.

Ang. isolering: Vi har isolerat extra i väggarna kring föräldrasovrummet då jag arbetar mycket natt och är ljudkänslig när jag ska sova :p ::)

hanneli
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.