Tack alla! Era svar ger mig inspiration att försöka laga takfläkten och köra den på halvfart dygnet runt, samt komplettera med pax vid dusch och bad. Har nyss varit uppe på taket och konstaterat att det kommer fram spänning till motorn. 110 Volt mellan "jord och 2" i bild 5 (0 volt mellan jord och 1). Man ser även att det ser svart och bränt ut vid de nedre kontakterna i bild 3, vilke tyder på att motorn har gjort sitt.


Tror ni det går att hitta reservdelar och motor som passar? Jag har försökt att Googla serienummer men hittar inget. Några tips på hur jag kommer vidare?

EDIT: Någon som vet vad den svarta mojängen i bild 3 fyller för funktion? Det är kanske bara den som har bränt... Vågar jag mig på ett försök att helt enkelt koppla förbi den?

EDIT 2: Det hjälpte inte. Motorn är död.

IMG_1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_3.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_4.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_5.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Eftersom fläktkåpan som styrde fläkten är borta så är sannolikheten stor att du inte har spänning fram till fläkten. Att du mätt upp 110V säger inte mycket, det kan uppstå pga kapacitiv koppling mellan ledare, och det räcker inte för att driva en motor. Har du ingen transformator eller tyristorenhet för att sänka varvtalet på fläkten så bör det vara 230V mellan 1 och 2 i bild 5. Samma spänning ska finnas mellan gul och röd på de ledare som går in i motorn.

Vår takfläkt har en brytare som stänger av motorn när man viker upp huven. Den vita klumpen på bild 5 eller den svarta mojängen på bild 3 kanske är till för att bryta strömmen när huven är öppen?

Du får mäta steg för steg och se var spänningen försvinner, men jag tycker att det borde vara 230V.
 
Akahigi
Byt ut den där. Jag köpte på soliduct.se, finns andra ställen också förstås.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.