Hej, vi öppnade helt enkelt fönsterna och använde skyddsmask. Minigrävaren va bensindriven men gav hyfsat rena avgaser, värre va det med bergborren.... Lycka till med projektet!
 
Hallå, Lite nya bilder på strukturen på fallet i badrummet. Ett huvudfall mot duschbrunn och sen två lokala fall för badkar och bastubrunnar. Haft lite diskussioner med min byggare om huvudfallet då det kommer ut en glasvägg från duschväggen som stoppar det naturliga flödet så att vattnet måste ta sig runt väggen. Min byggare ville helst förlänga korspunkten vilket skulle minska takhöjden. Jag själv ser det inte som ett problem då det blir "torrt" vid dörr och kommod. Vid ett eventuellt katastrofläge kommer vattnet ta sig till de tre brunnar som finns.

Fallstruktur badrum 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Glasväggen slutar mellan andra och tredje fallregeln sett från duschväggen.
Fallstruktur badrum 1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi var även iväg igår och köpte en ekparkett till övriga rum. Det blev ett golv från norska Boen, någon som har några erfarenheter som man vill dela med sig av av detta märke?

Hare
PG
 
  • Gilla
Barnrikehuset
  • Laddar…
Jättebra bilder på innan flytspackling! det är inte vanligt, oftast ser man bara bilder på helt utriven källare eller färdigt rum (där i mellan är nog folk för slitna för att orka bry sig om att fota). Funderar själv på att ge mig på en 30-40m² i källaren framåt hösten.

Hur tänker man?
1. Ligger alla brunnar på samma höjd?
2. Och sen en konstant lutning från alla väggar till duschbrunnen,med rött klistermärke på. Förutom badkaret som är helt sin egen balja.
3. Där i den svaga lutningen finns det en "grop" för bastu som man inte ser på bild. Eller är den också en helt egen balja vid en vägg (som badkaret)?
4. Är betonggolvet helt plant (utan fall)?
5. Sitter avdragsbanorna med betong, fix?
6. Kan man kakla på avdragsbanorna eller måste man pilla upp dom när det är halvhårt?

Keep up the good work! och lite bilder från flytspacklingens olika moment hade varit väldigt intressant.
 
Redigerat:
Hallå, (jag har ju folk som gör jobbet åt mig, så jag kan lägga min energi åt att fota :) )
1. Ja, brunnarna är inlagda i samma höjd. Har dragit streck på väggarna för att markera 0,5cm/m fallhöjd.
2. Huvudfallet är draget till duschbrunnen, sen är det två lokala baljor för badkar samt bastu.
3. Bastun är en egen balja, så fallet till duschen går från bastuväggen.
4. Betonggolvet är i princip helt plant. Vi har ju även tvättstuga/pannrummet som har en brunn. Där fick man till ett lagom fall redan vid gjutning av betonggolv och därmed slapp vi momentet med flytspackling. Men i badrummet är det så många brunnar så det är i praktiken mycket svårt att få till ett fall utan flytspackling.
5. Man har fixerat avdragsbanorna med betong dagen innan.
6. Denna fråga har jag inget svar på än, får återkomma när mina byggare är klara där nere. Men min gissning är att man låter skenorna ligga kvar.

Har tyvärr ingen möjlighet att fota under dagen så det blir bilder från när flytspacklingen är färdig.

Hare
/PG
 
Nu har jag fått lära mig att man tar bort dragskenorna
 
  • Gilla
Barnrikehuset
  • Laddar…
Lite bilder från efter det att man tagit bort dragskenorna.

IMAG0320.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMAG0321.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Man knackar bort bort dragskenorna och sen flytspacklar man en sista gång dagen efter.

/PG
 
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
Måste man ta bort avdragsskenorna? Vad kan hända?
 
Man måste troligen inte ta bort dragskenorna. Min byggare ville göra det och då fick han det. Som jag sa lite tidigare i tråden så trodde jag inte att man skulle ta bort de från början. Tror inte det kan hända så mycket, det blir väl kanske en lite snygga lösning att ta bo rt dem, eller.
 
Helgens projekt är trapprenovering istället för att njuta av det varma vårvädret.

IMAG0325.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag går på med multiverktyget och skär bort det gråa mattlimmet, slipar rent med slipmusen och sen kör jag värmepistol och skrapa på den vita färgen.
Funderar på om det skulle vara lönt att springa iväg och investera i en bättre slip än den billiga Cotech jag använder mig av. Blev en bit sur då papprena inte sitter fast på multiverktygets slipinsats.

/PG
 
PG Lindgren skrev:
Funderar på om det skulle vara lönt att springa iväg och investera i en bättre slip
Ett tips:
Ställ inga frågor om ny slipmaskin på verktygsforat, då är du snart fast i ett riktigt Träsk (y)
 
  • Gilla
PG Lindgren
  • Laddar…
Tack för tipset! framför allt inte när man kommer dragandes med en Cotech för 129:-. Det är väl som att komma med en Suzuki K50 till Harley-klubben :)
 
  • Gilla
tullemannen
  • Laddar…
Hur gjorde ni med de befintliga innerväggarna är ni sänkte golvet? Byggde ni nya väggar eller gick det att få ihop snyggt med den nya golvnivån? Tänker mig ett scenario där man sänker golvet i källaren vilket leder till att alla icke bärande innerväggar står på en klack med lera och jord :confused:.
 
Tack för din fråga, Manitoba.

Hjärtväggen står på berg/sten och där byggde vi även extra voter för att förstärka upp

Vi rev och byggde upp en ny innervägg för att skilja hall och badrummet.
Dock är det delvis så som du säger att väggen som skiljer hall och gillestuga till viss del endast står på en klack av lera och jord. Vi grävde ställvis bort jorden under den väggen så att den står på ny betong. I efterhand skulle jag ha rivit den väggen också så jag kunde bygga ny vägg därmed, men det är lätt att vara efterklok.
Väggen står där den står och kommer inte röra på sig :)
 
Kaklade väggar i badrummet och isolerad utbyggnad.
 
  • 1397969926216.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1397969955033.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
trojlee och 1 till
  • Laddar…
Kul med lite nya bilder!

Ny fråga till TS och alla andra kunniga: Vi provgrävde lite vid grunden utomhus idag för att få ett hum om hur sulan är beskaffad och upptäckte till vår besvikelse att en sula knappt finns! Det verkar som att det nerifrån och upp ser ut så här (byggt 1948):

Lera
Sprängsten
ca 10 cm betong
Murad yttervägg

Det finns alltså vad jag kan se ingen kantbalk eller liknande vilket gör att jag blir lite nervös inför att bila och gräva ut källaren. Finns det några stalltips från expertisen? Har jag kollat på fel sätt? Är det bättre att provgräva inne i huset?

Skänk lite balsam till en sorgsen själ ;).

Och en liten ursäkt till TS för trådkapningen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.