Nyinflyttad i gammal kåk. Har vattenburen värme och gamla termostater på elementen, men ingen central inne- eller utegivare. På elpanna (16.5 kwh) finns tre knappar märkta I, II och III och som jag förstår ger olika kwh. Saknar helt instruktioner till pannan. Någon som kan ge en kortfattad instruktion om hur jag lämpligen ställer in dessa knappar för bästa ekonomi? ??? Ligga på max. 16 kwh och styra med shunten eller 9 kwh och försöka kalibrera termostaterna!?
Hälsn/Bertil
 
Tja det mest ekonomiska måste väl vara läge 1, sen e juh frågan om det blir tillräckligt varmt i kåken ;)
 
BillyBoy skrev:
Nyinflyttad i gammal kåk. Har vattenburen värme och gamla termostater på elementen, men ingen central inne- eller utegivare. På elpanna (16.5 kwh) finns tre knappar märkta I, II och III och som jag förstår ger olika kwh. Saknar helt instruktioner till pannan. Någon som kan ge en kortfattad instruktion om hur jag lämpligen ställer in dessa knappar för bästa ekonomi? ??? Ligga på max. 16 kwh och styra med shunten eller 9 kwh och försöka kalibrera termostaterna!?
Hälsn/Bertil
Om den har varmvattenberedare -> STYR MED SHUNTEN och/eller termostaterna, men inte genom att ha pannan på för låg effekt.

Detta gäller speciellt om det verkligen är en hel varmvattenberedare, och inte bara en värmeväxlare. Om det står vatten som håller ca 40 grader för länge så har du direkt risk för legionärsjuka :(

Fast, nu brukar väl en elpanna bestå av dels en ganska liten klump som i princip är en elpatron istoppad i ett grovt rör som vattnet till uppvärmningen passerar, och en helt separat varmvattenberedare...

Det mest ekonomiska är väl att redan nu före vintern kommer byta ut eller komplettera med annan värmekälla, jag tror att en luft-luft-värmepump med de priser som citcop basunerar ut nu kan löna sig bara på en enda vinter... om du har en skorsten så kan något med pelletseldning vara läge att titta på...

Titta annars in i VVS-delen på forumet, de här frågorna brukar oftast avhandlas där, även om det ju är lite 'teknik' i just din fråga....

Det finns någon shuntstyrautomatik som vann råd&röns test som kostar 2000-2500kr, som enbart har inomhusgivare och som inte kräver behörig elektriker för att installera, det är nog ett tips om det sitter en normal shunt på pannan.

Det finnstydligen pannor som fungerar så att de ser till att hålla en viss skillnad på fram- och returledningstemperatur, ihop med rumstermostater kan det nog fungera, fast problemet är att rumstermostater aldrig är helt perfekta. Det bygger väl iaf på att pannan "märker" att termostaterna vill släppa på mer värme genom att returvattnet har kylts av mer, och då brakar pannan på än mer värme på framledningstemperaturen... jag är skeptiskt till att det kan bli helt bra...

Ett tips är om du skaffar ett system med inomhusgivare så är det nog läge att ta bort termostaten och montera en vanlig kran på elementet i det rum du sätter inomhusvigaren, annars kommer givaren för shuntstyrningen och termostaten på elementet i samma rum antagligen att motarbeta varandra...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.