Jag planerar att bygga en altan på baksidan av mitt hus. Den kommer att vara på ca 5o kvm utan räcke.
Vad kan jag räkna med för ungefärlig kostnad för detta.

/Pajen
 
Vi har precis gjort en på ca 50 kvm och bara reglar (45*170) + trall ( 120*28 ) gick på över 10 tkr sedan tillkommer spik/skruv och plintar eller vad man vill ha under (vi använde oss av grus och slipers för att slippa böka med plintarna). Jag har inte vågat räkna på vad hela kalaset slutade på (vi har även räcke + att vi byggt en passage runt huset samt stoooor trapp). Men mellan 10 och 15 skulle jag gissa på för bara altan utan några "krussiduler". Men värt VARENDA KRONA var bygget ALTAN ROCKS!
 
Håller på at bygga en på 56m2 som strax är färdig. Dock med räcke och ett litet tak på 12m2.
I.o.f. så har jag lite mindre än halva altanen ovan mark dessutom pga av suterränghus(?)
Hela kalaset har gått på 23.000 inkl. precis allt! :surprised:
Har byggt med 45x195 syllar och bärlinor, trallen 28x120, stolpar 95x95, och 70cm plintar.

Ok dyrt men sedan vet jag att det håller och blir rejält ;D
 
Vår altan på 20kvm med tak gick loss på 12.000:-
Plintar,tryckat,råplan,tak,spik,skruv,vinkeljärn,balkskor o.s.v.
 
joakim99 skrev:
Vår altan på 20kvm med tak gick loss på 12.000:-
Plintar,tryckat,råplan,tak,spik,skruv,vinkeljärn,balkskor  o.s.v.
Var det typ Byggmax eller högre kvalité?

 
marnil skrev:
Var det typ Byggmax eller högre kvalité?
Allt är köpt på den lokala bygghandeln (mindre stad), hurvida priserna står sig emot de stora kedjorna vet jag ej. Kan ge ex. på några priser som jag betalat:
Trall 28x120 / 11.50:- lm
Reglar (tryckat) 45x170 / 25.20:- lm
Sedan har jag använt råplan till övrigt:
45x120 / 15.13:- lm
45x145 / 18.14:- lm
45x45 / 6.16:- lm
Tak Ecolite (Plastmo) 79:- kvm

Totalt så har jag idag kvitto på drygt 11.000:-, sedan ska det även läggas till några småsaker som hamnar runt 1000 spänn (räcke+färg).

Mvh
Joakim

 
Jag tror du kommer undan med ca 13000 då har du: trädgårdsplattor, regelverk, trall, skruv, spik, samt skruvdagare, cirkelsåg snörslå måttband och hammare av enklare kvalite. Blir bra att ha vid ett senare tillfälle (när du ska visa kompisarna att det var du som byggde altanen ;) )
 
Vår kostade 5,600:- och är på 24kvm. Ink allt. 28x120 på golv och kryss o överliggare 145x45.En kompis som är snickare köpte virket till oss på Beijers på hans rabatt :D
 
Jag vill också ha en kompis som är snickare.....
 
Flis-Lisa skrev:
Jag vill också ha en kompis som är snickare.....

Ja i bland är det bra ;)
 
Våran kommer att kosta 256kr /kvm
Dock så tillkommer räcke, staket, cement, stolphållare. så vi räknar på att hamna runt 320:- / kvm
 
Langbein
Var går gränsen mellan balkong eller altan ???

Vi har brådis och jobbar med annat, anlitat snickare och fått en delräkning på 150 lakan + moms för 25 kvm altan, inkl. rivning av gammalt asfaltsgolv och liten stödmur, bygge av nytt golv, räcke, tak över halva, trappa upp med räcke och lite trådstängsel på berget bakom. Dyrt men höjer värdet.
 
Det verkar helt otroligt dyrt det. :surprised:
 
Langbein
Ja man får väl granska räkningen noga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.