Akahigi skrev:
Bara skoj förstås. ;)
Va? Var det bara skoj? Och jag som redan grävt vallgraven och beställt krokodilerna! Man kan inte lita på någon längre, nätet är inte vad det en gång var...
 
  • Gilla
perwahlin
  • Laddar…
Akahigi
Exostor skrev:
Va? Var det bara skoj? Och jag som redan grävt vallgraven och beställt krokodilerna! Man kan inte lita på någon längre, nätet är inte vad det en gång var...
Jag vill be om ursäkt, men samtidigt givetvis ta mitt ansvar. Du kan internfakturera mig kostnaden för krokodilerna, vallgraven får du hålla tom och regga som komplementbostad. Precis som du skriver så vill vi ju inte att nätet ska bli en plats där vad som helst får publiceras.
 
  • Gilla
perwahlin
  • Laddar…
I grunden är jag mycket positiv till förslagen men vid närmare eftertanke tror jag att förslaget kan orsaka en hel del problem. Detta baserat på att i stort sett alla relativt nya villaområden inom storstäderna har "för små" tomter för att detta ska kunna fungera i praktiken.

När komplementhus på 25 kvm och 4 m nockhöjd börjar byggas på redan för små tomter så lär antalet grannkonflikter tyvärr skjuta i höjden.

/Krille
 
Jag håller på med en carport för en bil, men ser nu möjligheten att göra carporten dubbelt så stor så att två bilar får plats under tak. Carporten står mot ett hus, vad tror ni, gäller de nya reglerna även för skärmtak/carportar? Och hur ska de i så fall tolkas vad gäller yta?
 
Tillbyggnad på hus blir max 15 kvm så där tror jag inte att du får plats med fler bilar än en. Så om carporten sitter ihop med huset så går det nog inte.
Om du däremot placerar carporten någon meter bort från huset så kan du bygga 25 kvm och det borde väl gå att få in två bilar på typ 6x4 meter. Så har i alla fall jag tänkt göra.
 
Det verkar som det är ganska många som tänker bygga i och med de nya reglerna. Vore intressant att få reda på orsaken. Är det tex

1. för att jag troligen inte skulle fått bygglov för byggnationen
2. för att jag slipper kostnaden för bygglov och krångel
3. av annan orsak
 
Stickan56
Om jag bygger ett garage i direkt anslutning till huset är det då en tillbyggnad som får vara max 15m2 utan bygglov?
Medan ett fristående garage kan byggas på 25m2 utan bygglov.

MVH
Stickan
 
Mikael_L
Stickan56 skrev:
Om jag bygger ett garage i direkt anslutning till huset är det då en tillbyggnad som får vara max 15m2 utan bygglov?
Medan ett fristående garage kan byggas på 25m2 utan bygglov.

MVH
Stickan
Ganska säkert är det så
 
ok, men hur många cm är då 'direkt anslutning'?
 
fick ett erbjudande från Kina
35000 ink allt plus frakt (ca 2000)
för ett 25 kvadrat hus i med sips skivor 10cm pu isolering
 
D09
rocket63 skrev:
fick ett erbjudande från Kina
35000 ink allt plus frakt (ca 2000)
för ett 25 kvadrat hus i med sips skivor 10cm pu isolering
Lust o lägga upp lite bilder / info? :)
 
D09 skrev:
Lust o lägga upp lite bilder / info? :)
ja visst kul med lite bilder(y)
 
Stickan56
Bygger i betong skrev:
ok, men hur många cm är då 'direkt anslutning'?
0 cm

MVH
Stickan
 
  • Gilla
Bygger i betong
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.