Vet att det finns andra trådar, men det här gäller ju färskvara 😃

Får snart fiber i sommarstugan. Vi är fyra hushåll i familjen som delar. Huvudfastigheten får mediaomvandlaren, och sen vill vi ha trådlöst wi-fi i övriga byggnader. Det är ca 50m avstånd, men nivåskillnader, plåttak och annat som kan störa.

Tänkte sätt en trådlös router i huvudbyggnaden, och därifrån är det ca 6 m upp till en mast i skorstenen. Där vill jag ha en rundstrålande antenn.

Frågan är tips på bra utrustning för att få det att funka bra. Repeters är helt ok, men basutrustningen vill jag skall prestera maximalt. Eftersom vi är 4 som delar är kostnaden inte det viktigaste...

Tacksam för erfarenheter och tips!

//Larsa
 
Du skall inte ha en antenn i masten, du skall ha en utomhus AP som matas med PoE. Titta på ubiquiti hos tex Dustin.
 
Ja eller en rundstrålande antenn med en bullet som ubiquity har gjort.
 
Oj vad förvirrande det blev. Otroligt dåliga specar på Dustin...

Skall jag ha en an-accesspunkt med 2,4 och 5 GHz? Antar att det är bäst. Men antennerna är väl för antingen 2,4 , eller 5? Så i så fall behöver jag två antenner?

Är UBIQUITI BULLET M2 TITANIUM OUTDOOR POE AP/CLIENT vettig, eller förslag på annan modell?

Behöver antagligen rundstrålande eftersom det är tre fastigheter runt huvudbyggnaden . Eventuell skulle 120 grader funka...

Tacksam för alla tips!
 
Är det uteslutet att dra en kabel till respektive byggnad?
 
Det kommer inte att fungera bra på 50 m. Det blir hyfsad täckning utomhus, men inte inne i byggnaderna.

Detta gäller speciellt med en rundstrålande antenn, där den lilla effekt som finns skall fördelas åt alla håll.

Man kan få det att funka med repeaters på byggnaderna, men prestanda blir värdelösa, jag har aldrig lyckats få mer än 6-8 Mbit/s genom en repeater trots att jag trycker på med 100 Mbit fiber. Det stora problemet med repeaters är att dom repeterar på samma kanal. Nära basstationen stör dom ut varandra fullständigt, och på långa avstånd blir det svaga prestanda.

Det enda jag fått att fungera bra är att bygga länkar med Ubiquiti NanoStation M5. Det går att sätta upp en sådan som basstation och sedan klienter på de omkringliggande byggnaderna. Efter klienterna sätter man sedan WiFi-accesspunkter i varje byggnad.

Alla hushållen hamnar på samma logiska nätverk, men det finns vissa möjligheter att sätta upp brandväggar i klienterna om man så önskar.
 
Nyfniken skrev:
Är det uteslutet att dra en kabel till respektive byggnad?
Ja det är hopplöst. Är i Stockholms skärgård och det är sten, sten och sten :)
 
mycke_nu skrev:
Det kommer inte att fungera bra på 50 m. Det blir hyfsad täckning utomhus, men inte inne i byggnaderna.

Detta gäller speciellt med en rundstrålande antenn, där den lilla effekt som finns skall fördelas åt alla håll.

Man kan få det att funka med repeaters på byggnaderna, men prestanda blir värdelösa, jag har aldrig lyckats få mer än 6-8 Mbit/s genom en repeater trots att jag trycker på med 100 Mbit fiber. Det stora problemet med repeaters är att dom repeterar på samma kanal. Nära basstationen stör dom ut varandra fullständigt, och på långa avstånd blir det svaga prestanda.

Det enda jag fått att fungera bra är att bygga länkar med Ubiquiti NanoStation M5. Det går att sätta upp en sådan som basstation och sedan klienter på de omkringliggande byggnaderna. Efter klienterna sätter man sedan WiFi-accesspunkter i varje byggnad.

Alla hushållen hamnar på samma logiska nätverk, men det finns vissa möjligheter att sätta upp brandväggar i klienterna om man så önskar.
Ok, så en nano M5 på varje tak. Vad kör du med för antenner?
 
Fast vi kör ju rundstrålat flera km :) och plockar ut lätt 100mbit.

Det handlar bara om vad man har för grejjor.
 
Larsa skrev:
Ok, så en nano M5 på varje tak. Vad kör du med för antenner?
Antennerna är inbyggda och strålar hyfsat brett. Jag tror du kan köra 120 grader med en station utan att tappa alltför mycket.
 
En riktantenn riktad mot varje hus borde fungera.
 
mycke_nu skrev:
Det kommer inte att fungera bra på 50 m. Det blir hyfsad täckning utomhus, men inte inne i byggnaderna.

Detta gäller speciellt med en rundstrålande antenn, där den lilla effekt som finns skall fördelas åt alla håll.

Man kan få det att funka med repeaters på byggnaderna, men prestanda blir värdelösa, jag har aldrig lyckats få mer än 6-8 Mbit/s genom en repeater trots att jag trycker på med 100 Mbit fiber. Det stora problemet med repeaters är att dom repeterar på samma kanal. Nära basstationen stör dom ut varandra fullständigt, och på långa avstånd blir det svaga prestanda.

Det enda jag fått att fungera bra är att bygga länkar med Ubiquiti NanoStation M5. Det går att sätta upp en sådan som basstation och sedan klienter på de omkringliggande byggnaderna. Efter klienterna sätter man sedan WiFi-accesspunkter i varje byggnad.

Alla hushållen hamnar på samma logiska nätverk, men det finns vissa möjligheter att sätta upp brandväggar i klienterna om man så önskar.
Efter att ha läst och läst lutar det åt nanostations i par (1/klient på huvudfastigheten). Tack för tipset!
 
  • Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
Det kommer säkert att funka kanon. Du kan eventuellt ju börja med att köpa ett par och testa.

Man får ha lite tålamod i början, det kan ta uppemot fem minuter innan det etableras kontakt mellan enheterna, men sedan är det väldigt robust. Ska försöka lägga upp någon bild på min installation i morgon.
 
Nåt som jag brukar inflika i såna här diskussioner (även om det kanske inte är helt relevant med den nu föreslagna lösningen): Glöm inte att WiFi är tvåvägs kommunikation, det räcker inte med att klienterna "hör" accesspunkten, accesspunkten måste också "höra" klienterna. Klienterna har man nästan aldrig möjlighet att påverka antenn eller sändareffekt på, alltså är det enda vettiga att ha bra antenner OCH korta avstånd.

Den där Nanostation M5 kommer väl bara att fungera som en länk (istället för kabel), det kommer väl fortfarande att krävas en accesspunkt per byggnad?

Sen trasslar det antagligen till det hela också med att hitta vettiga kanaler. Visserligen slipper ni väl dela kanaler med grannarna, men om nu varje byggnad ska ha en accesspunkt och det dessutom ska sitta länkar så blir det många enheter att försöka hitta vettiga kanaler för.


Sen frågan om 5 GHz beror ju på om klienterna stödjer det (här hemma är det bara ungarna Apple-grejer som stödjer det).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.