Är det någon här som känner till ett bra musikprogram för en 10-åring som vill göra egen musik? Han fyller år om 2 veckor och har önskat sig det.

Han använder pc och spelar mycket Minecraft och en del WoW.
 
Kanske ska lära sig att spela ett instrument...
 
Det ena utesluter inte det andra, tvärtom tror jag.
 
M
Om han är tekniskt lagd och lätt lär sig ganska avancerade program så skulle jag rekommendera propellerheads reason, det programmet kan han växa i och så småningom även producera professionellt om det skulle gå ditåt. Men det kostar kosing....
 
Redigerat av moderator:
Grejen är den att vi laddade ner ett gratisprogram som han tyckte var för avacerat. Jag tänkte om det fanns något för barn.

Hur mycket kosing kostar det?
 
FlexiMusic Kids har jag hört gott om, men det var för ett tag sedan så det är med viss reservation. Googlade lite snabbt nu och det kostar §25
 
M
Marlen Eskilsson skrev:
Grejen är den att vi laddade ner ett gratisprogram som han tyckte var för avacerat. Jag tänkte om det fanns något för barn.

Hur mycket kosing kostar det?
Hmmm, reason är nog inte grejen riktigt tänker jag. Kostar över 3000 spänn. Och det är definitivt inte gjort för barn så mexitegels tips passar nog bättre...
 
Synd han inte har Mac, för i Ipad finns det redan musikprogrammet GarageBand i App Store och det är gratis!
 
Om du vill uppmuntra till att han lär sig spela ett instrument skulle jag välja ett program (vet inte vad som finns tillgängligt för Windows) som tillåter att man kopplar en sk midi keyboard controller till programmet. Olika typer av förprogrammerade instrument ska kunna kopplas till keyboarden via programmet. Om han som en bonus lär sig grunderna i piano så kommer han kunna skapa riktig musik.
 
D09
Marlen Eskilsson skrev:
Är det någon här som känner till ett bra musikprogram för en 10-åring som vill göra egen musik? Han fyller år om 2 veckor och har önskat sig det.

Han använder pc och spelar mycket Minecraft och en del WoW.
Noterade att ni har pc men kommer ni in i Apple svängen så är "GarageBand" grymt bra och riktigt enkelt 👍
 
Redigerat:
  • Gilla
erik5678
  • Laddar…
Mikael_L
thomas33 skrev:
Synd han inte har Mac, för i Ipad finns det redan musikprogrammet GarageBand i App Store och det är gratis!
Jag har noll koll på vad jag egentligen googlat fram, men "garageband" går kanske på en PC:
http://techmarketingbuffalo.com/garageband-for-pc-free-download-windows/

Och att googla på "garage band" ev "and PC" eller "android" leder till mycket träffar där liknande program eftersöks eller presenteras.
 
Tusen tack för alla bra tips! Det känns som att jag kommer att få napp på något av det här.

mexitegel skrev:
FlexiMusic Kids har jag hört gott om, men det var för ett tag sedan så det är med viss reservation. Googlade lite snabbt nu och det kostar §25
Låter lovande, det ska jag kolla upp.


thomas33 skrev:
Synd han inte har Mac, för i Ipad finns det redan musikprogrammet GarageBand i App Store och det är gratis!
Jag har ju en mac, men har väldigt dålig erfarenhet av att låna ut den. Därför får det bli något för pc om det ska funka.

anthill skrev:
Om du vill uppmuntra till att han lär sig spela ett instrument skulle jag välja ett program (vet inte vad som finns tillgängligt för Windows) som tillåter att man kopplar en sk midi keyboard controller till programmet. Olika typer av förprogrammerade instrument ska kunna kopplas till keyboarden via programmet. Om han som en bonus lär sig grunderna i piano så kommer han kunna skapa riktig musik.
Ja, det vill jag gärna. Han börjar fyran nu och det är dags att börja spela ett instrument till hösten.

Mikael_L skrev:
Jag har noll koll på vad jag egentligen googlat fram, men "garageband" går kanske på en PC:
[länk]

Och att googla på "garage band" ev "and PC" eller "android" leder till mycket träffar där liknande program eftersöks eller presenteras.
Garageband för PC låter ju som att det också skulle kunna vara något.

Jag ska undersöka de här tipsen noggrannare och berättar sedan vad jag kommit fram till.
 
Jag har kommit fram till att GarageBand är det enda vettiga. Han kan använda familjens iPad när han vill skapa musik. Sedan går jag på anthills tips om en midi keyboard controller. Han får en sådan i present istället, så blir det en överraskning för honom i alla fall. http://store.apple.com/se/product/HB605ZM/A/m-audio-keystation-mini-32-keyboard-controller?fnode=57

Jag undersökte det där med GaragBand för PC och det verkar som att jag inte är den enda som vill ha det. Man har upptäckt att det är ett populärt sökbegrepp och det ligger massor av sökordsoptimerade fejksidor där ute som man kommer till, slösar sin tid med innan man upptäcker att det bara är fusk, fejk och lurendrejeri. Det finns inget GarageBand för PC och inte heller någon app som gör det möjligt att köra GarageBand på pc som man påstår på vissa av sidorna (som jag förstår det i alla fall).

Detta om detta och tack för hjälpen. :)
 
D09
Bra val!
 
GarageBand är Apples egna program så det lär inte komma till PC i närtid. Dock går det med lite våld att köra MacOS i en VM på PC....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.