Den klarar säkert värmen inga problem upp mot kokpunkten. Tror du inte det är bättre att limma med tex kontaktlim och "gersåga" i böjarna, ser väl kluddigt ut med tejp i detta premiumpannrum. :)
 
D09
Ha ha ha lovar att gira hörnen

Lim säger ni, ska kolla in clipsen också :)

Premiumpannrum? Har ju inte ens ölkyl och fåtölj där ( än ) 😇
 
Jag körde buntband.
 
Och jag undrar har du grillat korv i den än? 😡
 
D09
xdigger skrev:
Och jag undrar har du grillat korv i den än? 😡
Ops :)

Missade jag detta tro :/
 
Va tusan, jag har ju sagt åt dig att den behöver invigas!!! :banghead:
 
D09
xdigger skrev:
Va tusan, jag har ju sagt åt dig att den behöver invigas!!! :banghead:
Jag tar mitt straff

ImageUploadedByByggahus.se1397532458.242911.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Att du inte kostade på dig armalock isolering. Eller rörskål i gullfiber? Jag har armalock i mitt pannrum hur snyggt som helst! :-D
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Finns ju färdiga böjar på tex biltema.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Det blir förmodligen så när jag kör nästa fixaretapp i pannrummet =) Nu behövde jag få ner tempen då det blev för varmt där inne och detta var en snabb lösning =)
 
  • Gilla
Skogstinsen
  • Laddar…
Vet någon hur man ska isolera ack.tanken? Jag har 200 mm på sidorna och 240 på toppen. Men det läcker värme ändå. :( finns det något man kan ha underst mot tanken? Typ aluminium folie, inte vanlig köksfolie utan nåt tjockare. Eller kan man dra byggplast runt isoleringen? Jag har gammal mjölk tetra papp på en stoor rulle. Det är tunn aluminium film mellan den pappen, kan man ta sånt?

Jag tror jag har 24 grader i pannrummet och det är 50m2 stort. Har ingen värme på alls. Visst rören släpper värme, det är nog snudd på 50 meter rör. Men de är ju isolerade.
 
D09
Skogstinsen skrev:
Vet någon hur man ska isolera ack.tanken? Jag har 200 mm på sidorna och 240 på toppen. Men det läcker värme ändå. :( finns det något man kan ha underst mot tanken? Typ aluminium folie, inte vanlig köksfolie utan nåt tjockare. Eller kan man dra byggplast runt isoleringen? Jag har gammal mjölk tetra papp på en stoor rulle. Det är tunn aluminium film mellan den pappen, kan man ta sånt?

Jag tror jag har 24 grader i pannrummet och det är 50m2 stort. Har ingen värme på alls. Visst rören släpper värme, det är nog snudd på 50 meter rör. Men de är ju isolerade.
Jag har 10 på sidorna ( skivor ) och ca 40 på toppen, är inne på att bredda sidorna med 20-30 cm lösull då skarvarna läcker rejält med värme

Bara 1 ventil på toppen som jag inte vet hur jag ska isolera, blir väl någon form av låda som ger den lite utrymme

Testa med en värmekamera så kanske du ser var det behöver kompletteras

Sen jag isolerade rören så har tempen sjunkit uppskattningsvis 5 grader
 
@Skogstinsen: jag använde räddningsfilt som är av plast med ett reflekterande skikt. (Har en annan tråd m bilder, sök) Denna leder inte bort värmen som jag förmodar att alufolie skulle göra. Dessutom betydligt billigare och lättare att hantera.

Köptet här: http://www.surplusbuy.se/products/217-raddningsfilt-3-pack.aspx

Låter kul med din tetrapackspapp! Testa vetja, du kan ju göra ett litet experiment först.

På utsidan av isoleringen runt tanken har jag vindväv för att hejda luftrörelserna, konvektionen. Mkt viktigt!

Funkar bra, tanken läcker inte hejdlöst iaf, rör mm är däremot inte ännu färdigisolerade så jag huttrar inte direkt i pannrummet ändå... Exakt hur mycket räddningsfilten hindrar värmeläck vet jag inte, ska kolla nån dag m jämförande studie. Med värmekamera borde det vara enkelt?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.